Fülöp: Ellentétes jogszabályok a dunai hajózásnál

Ökológiai kockázatot rejt magában, hogy a Duna hajózhatóságával kapcsolatos hazai jogszabály sokkal szigorúbb követelményeket támaszt, mint amire Magyarországot a nemzetközi megállapodások kötelezik – mondta Fülöp Sándor, a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa sajtótájékoztatóján szerdán Budapesten.

MNO
2010. 10. 20. 9:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A biztos frissen lezárult vizsgálata alapján megállapította, hogy a korábbi környezetvédelmi és vízügyi minisztérium kifogásolt rendelete ugyanis nem használta ki Magyarország mozgásterét a hajózhatóság bővítésében. A rendelet megalkotóinak figyelembe kellett volna venniük, hogy a Duna hajózhatóságával kapcsolatos beavatkozások közvetlen hatással vannak a folyó ökológiai állapotára – tette hozzá. Fülöp Sándor felhívta a figyelmet arra, hogy ezekre tekintettel az első prioritási terület, a hajózhatóság vonatkozásában a magyar kormány nagyobb döntési szabadságot élvez. Ez lehetőséget biztosít a kormány részére a Duna-völgy jövőjének rendszerszintű átgondolására és tervezésére, amely biztosítja a Duna Stratégia keretében előirányzott egyes projektek fenntarthatóságát is.

Fülöp Sándor álláspontja az, hogy a Duna vonatkozásában a párhuzamosan rendelkezésre álló ökoszisztéma-szolgáltatások lehető legteljesebb készletét meg kell őrizni. Ennek érdekében a leromlott vagy eltűnőben lévő szolgáltatásokat rehabilitálni kell. Ez a rehabilitáció azoknak a térségeknek, alrendszereknek, funkcióknak a felújítását és megerősítését jelenti, amelyek a szóban forgó szolgáltatást nyújtják. Az esetleges egymást kizáró szolgáltatások közül mindenkor a megújulót kell megtartani, és a meg nem újulóról kell lemondani.

Válaszokra van szükség

Az ombudsman szerint egy megfelelően előkészített projektnek választ kell adnia arra is, hogy a tervezett hajóút a Dunán miként illeszkedik Magyarország közlekedéspolitikájába, hogyan befolyásolja például a vízi tranzitforgalom tényként kezelt növekedése a közúti, illetve a vasúti szállítást, és ez hogyan befolyásolná a zaj- és a légszennyezést. Ezzel összefüggésben vizsgálni kell továbbá, hogy az állami kiadások hatékonyan szolgálják-e a célokat, a projekt gazdaságos-e, milyen konkrét gazdasági hasznot hajt, milyen mértékben járul hozzá a magyar versenyképesség javításához. Vizsgálatra szorul az is, milyen nagyságrendűek lesznek a hajóút fenntartásának költségei, és ezek a költségek mennyiben térülnek meg. A projekt tervezésével egyidejűleg stratégiai környezeti vizsgálatot is végezni kell – hívta fel a figyelmet Fülöp Sándor.

A jövő nemzedékek országgyűlési biztosa a fentiek kapcsán a héten levelet írt Orbán Viktor miniszterelnökhöz és a kormány illetékes tagjaihoz, levelében kérve, hogy az állásfoglalás megállapításait és intézkedési javaslatait fontolják meg, valamint végrehajtásuk érdekében tegyék meg a szükséges intézkedéseket. A témában az ombudsman ajánlást kíván kiadni, az ajánlás szakmai hátterét egy, az ombudsmani irodában szerdán a témában tartott konferencia összegzése, valamint kiterjedt nemzetközi szakirodalom alapozza majd meg.

A hajókat is lehet a Dunához igazítani

Az MTI-nek arra a kérdésére, hogy a Duna kapcsán vizsgálták-e a Felső-Dunán eddig létesített vízlépcsők hatását a magyarországi szakaszra, illetve az ebből következő esetleges magyarországi feladatokat – konkrétan Magyarországon vízlépcsők létesítését, vagy más megoldást a Duna hajózhatóságának biztosítása érdekében – Fülöp Sándor elmondta: a cél az, hogy minden kérdés az asztalra kerüljön, ennek érdekében szervezték a szerdai konferenciát is. Az már a döntéshozók feladata lesz, hogy a minden lehetőséget felvázoló ajánlás, illetve projektek alapján milyen további lépések mellett foglalnak majd állást. Zlinszky János, az ombudsmani iroda főosztályvezetője ehhez hozzátette: a Duna vízi útja jelenleg is nagyobb, mint amennyi hajó közlekedik rajta, s a legkorszerűbb eszközökkel olyan GPS-szel például, mint amilyen a taxisoknak van – a jelenleginél nagyobb számban is tudnának közlekedni a Dunán, nem beszélve a vízi út pontosabb kijelölésének szükségességéről. Nem csak a Dunát lehet a hajókhoz igazítani, hanem a hajókat is a Dunához – jegyezte meg.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.