Kutatórobot és szimulátor az első hazai hajómúzeumban

A tervek szerint jövő májusban nyílhat meg az Octopus tengerészeti és víz alatti régészeti múzeum a fővárosi Szilágyi Dezső téri hajóállomáson álló Debrecen Ex-Kassa fedélzetén.

MNO
2010. 10. 27. 10:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kormány- és viharszimulátor, kipróbálható távvezérelt mélytengeri kutatórobot, szakkönyvtár, fotó- és videoarchívum, e-múzeum, melegkonyhás étterem és kávézó is lesz az ország első hajómúzeumában, amely az alapítók szándéka szerint nemcsak kiállítóterem, hanem a tenger szerelmeseinek – hajósoknak, felfedezőknek, kalandoroknak – a találkozóhelye, kulturális központ is lesz – hangzott el a dunai hajó fedélzetén tartott szerdai projektnyitó sajtótájékoztatón.

Szalóky K. Attila, az Octopus Tengeri Régészeti Kutató Egyesület elnöke elmondta, hogy a hajó 300 millió forintos felújítása és múzeumi átalakítása decemberben kezdődik el, s az intézmény jövő májusban nyithatja meg kapuit. A beruházás 84 százalékos uniós finanszírozás mellett valósul meg. A teljesen akadálymentes múzeumban összegyűjtik majd a hazai közgyűjtemények raktáraiban porosodó vízi leletanyagot, emellett a környező országok múzeumi anyagából is szerveznek majd időszaki kiállításokat, és a magyar víz alatti kultúrát is „körbeutaztatják” külföldön – ismertette a terveket Szalóky K. Attila, aki beszámolt arról is, hogy a belépőjegyek áráról egyelőre nem döntöttek, de megpróbálnak majd ezer forint alatt maradni.

Gresiczki Péter múzeumigazgató arról beszélt, hogy Magyarország víz alatti öröksége meglepően sokszínű, egyebek között annak köszönhetően, hogy a római limes a Duna vonalát követte. „Kevesen tudják, hogy Hadrianus császár uralkodása előtt itt, Aquincumban volt városparancsnok, palotájának nyomai megtalálhatók a víz alatt. De rejt római emlékeket a Balaton is” – mesélte a leendő hajómúzeum vezetője, aki szerint az egyedülálló kiállítás jelentősen növelheti Budapest turisztikai vonzerejét, emellett szerepet kaphat az iskolai oktatásban is.

Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár a projektnyitón üdvözölte és a tárca támogatásáról biztosította a „komoly magyarországi előzmények nélküli projektet”. Elmondta, hogy 2030-ra reálisan tíz százalékra bővíthető a vízi közlekedés részaránya Magyarországon, ami azért kívánatos, mert ez a legkörnyezetkímélőbb és egyik legolcsóbb közlekedési forma. Hozzátette, hogy a vízi utak fenntartása a jövő évi büdzsében már külön költségvetési sorban szerepel majd, „bár az ország jelenlegi gazdasági helyzetéből adódóan egyelőre korlátozott forrásokkal”.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.