Balesetveszély: 43 metrószerelvényt von ki a forgalomból a főváros

Negyvenhárom metrószerelvényt von ki hétfő reggelig a 2-es és 3-as metró forgalmából a főváros, mert azok potenciális balesetveszélyt jelenthetnek – jelentette be Tarlós István főpolgármester pénteken.

MNO
2011. 05. 20. 9:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A főpolgármester elmondta, a metrótűzesetek miatt a BKV vezérigazgatója megkereste a metrókocsikat gyártó orosz céget, ahonnan azt a tájékoztatást kapták, hogy a harminc év feletti szerelvények közlekedtetése biztonsági kockázatot jelent.

Tarlós István idézett a jelentésből, amely szerint a motorkocsik megfelelő karbantartás mellett harminc évig, hárommillió kilométer futásteljesítményig tarhatók üzemben, és ezt követően Oroszországban leselejtezik őket. „A kocsiszekrény szilárdsági paraméterei harminc év üzemeltetés után oly mértékben leromlanak, hogy azok a biztonságos üzemeltetést veszélyeztethetik” – áll egyebek mellett a főpolgármester által ismertetett jelentésben.

A városvezető közölte, öt 43 éves és harmincnyolc 41 éves kocsi közlekedik jelenleg a budapesti vonalakon; ezek kivonásáról döntöttek, és már csütörtök éjszaka meg is kezdték kivonásukat a forgalomból. Hozzátette: további száztizenegy olyan kocsi van, amelynek életkora 35 és 39 év közötti. Bejelentette azt is, hogy az intézkedés következtében ritkábban járnak majd a metrószerelvények. Ez azt jelenti, hogy a 2-es metróvonalon csúcsidőben a jelenlegi 2.20 perc helyett 2.30 percenként, míg a 3-as vonalon 2.30 helyett 2.45 percenként követik majd egymást a szerelvények.

Elmondta, a kocsik kivonásából a budapestiek talán még keveset fognak észlelni, de ha ennél jelentősebben tovább ritkulna a járatok száma, az már nagyon komoly problémát jelentene. Arra mutatott rá, hogy akkor a peronokon olyan tömeg várakozna, ami miatt „a potenciális balesetveszély kockázatát” már nem lehetne vállalni. Mint fogalmazott, szélsőséges esetben el lehet oda jutni, hogy akár csúcsidőben le kell zárni a metrót – ennek a valószínűsége nem túl nagy, de elméletileg nem kizárt. Ez – tette hozzá – közlekedési káoszt idézne elő a városban.

Tarlós István felhívta a figyelmet arra, hogy az említett kocsikat 5-13 éve ki kellett volna vonni a forgalomból. A főpolgármester lelkiismeretlenségnek és felháborítónak nevezte, hogy bár a korábbi városvezetés tisztában volt a helyzettel, mégsem tett lépéseket. Elmondta azt is, Kocsis István BKV-vezérigazgató arról tájékoztatta, hogy az előző ciklus utolsó két évében folyamatosan felhívta a figyelmet a helyzetre, de semmilyen segítséget vagy támogatást nem kapott. Arra a kérdésre, hogy a történtek felgyorsíthatják-e a metróbeszerzést, egy esetleges pályázat kiírását, Tarlós István azt mondta, „elméletileg és praktikusan gondolkodva felgyorsíthatja, igen”.

Tarlós István elgondolkodtatónak mondta a HÉV-szerelvények állapotát is. Utalt arra, hogy jelenleg 47 éves szerelvények is futnak síneken. Közölte, ezért jelentést kért a BKV vezérigazgatójától a metrókocsik és a HÉV-szerelvények állapotáról. Jelezte: azt is vizsgálják, hogy a karbantartásuk megfelelő volt-e az elmúlt években.

A főpolgármester arról is beszélt, hogy a jövő szerdai közgyűlésen várhatóan azt javasolja, kérjék fel a BKV-t mint tulajdonost, hogy vizsgáltassa felül a 35 évnél idősebb kocsik állapotát egy szakcéggel. Mint mondta, azt kellene megállapíttatni, hogy „ésszerű kockázat-e ezeket (a kocsikat) forgalomban tartani”.

Csepeli megállapodások


A Csepelen élőket érintő hat kérdésben állapodott meg Tarlós István főpolgármester Németh Szilárddal, a XXI. kerület polgármesterével pénteken. Tarlós István az ez alkalomból tartott sajtótájékoztatón arról számolt be, hogy a főváros támogatja a továbbiakban – többek között – a Szent István út felújításának befejezését, a 71-es BKV-busz útvonalának meghosszabbítását, a csepeli gerincút első szakaszának folytatását, illetve szennyvízcsatorna kialakítását.

Németh Szilárd azt mondta: a témák egyike sem újdonság a csepeliek számára, a korábbi városvezetők ugyanis évtizedeken keresztül nem tudtak megegyezni azokról. Hozzátette: további tizennégy olyan kérdés van, amelyben a fővárosi önkormányzat, illetve az állam segítségét várják. Tarlós István a közeljövőben az összes fővárosi kerület vezetőjénél látogatást tesz.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.