A főpolgármester elmondta, a metrótűzesetek miatt a BKV vezérigazgatója megkereste a metrókocsikat gyártó orosz céget, ahonnan azt a tájékoztatást kapták, hogy a harminc év feletti szerelvények közlekedtetése biztonsági kockázatot jelent.
Tarlós István idézett a jelentésből, amely szerint a motorkocsik megfelelő karbantartás mellett harminc évig, hárommillió kilométer futásteljesítményig tarhatók üzemben, és ezt követően Oroszországban leselejtezik őket. „A kocsiszekrény szilárdsági paraméterei harminc év üzemeltetés után oly mértékben leromlanak, hogy azok a biztonságos üzemeltetést veszélyeztethetik” – áll egyebek mellett a főpolgármester által ismertetett jelentésben.
A városvezető közölte, öt 43 éves és harmincnyolc 41 éves kocsi közlekedik jelenleg a budapesti vonalakon; ezek kivonásáról döntöttek, és már csütörtök éjszaka meg is kezdték kivonásukat a forgalomból. Hozzátette: további száztizenegy olyan kocsi van, amelynek életkora 35 és 39 év közötti. Bejelentette azt is, hogy az intézkedés következtében ritkábban járnak majd a metrószerelvények. Ez azt jelenti, hogy a 2-es metróvonalon csúcsidőben a jelenlegi 2.20 perc helyett 2.30 percenként, míg a 3-as vonalon 2.30 helyett 2.45 percenként követik majd egymást a szerelvények.
Elmondta, a kocsik kivonásából a budapestiek talán még keveset fognak észlelni, de ha ennél jelentősebben tovább ritkulna a járatok száma, az már nagyon komoly problémát jelentene. Arra mutatott rá, hogy akkor a peronokon olyan tömeg várakozna, ami miatt „a potenciális balesetveszély kockázatát” már nem lehetne vállalni. Mint fogalmazott, szélsőséges esetben el lehet oda jutni, hogy akár csúcsidőben le kell zárni a metrót – ennek a valószínűsége nem túl nagy, de elméletileg nem kizárt. Ez – tette hozzá – közlekedési káoszt idézne elő a városban.
Tarlós István felhívta a figyelmet arra, hogy az említett kocsikat 5-13 éve ki kellett volna vonni a forgalomból. A főpolgármester lelkiismeretlenségnek és felháborítónak nevezte, hogy bár a korábbi városvezetés tisztában volt a helyzettel, mégsem tett lépéseket. Elmondta azt is, Kocsis István BKV-vezérigazgató arról tájékoztatta, hogy az előző ciklus utolsó két évében folyamatosan felhívta a figyelmet a helyzetre, de semmilyen segítséget vagy támogatást nem kapott. Arra a kérdésre, hogy a történtek felgyorsíthatják-e a metróbeszerzést, egy esetleges pályázat kiírását, Tarlós István azt mondta, „elméletileg és praktikusan gondolkodva felgyorsíthatja, igen”.
Tarlós István elgondolkodtatónak mondta a HÉV-szerelvények állapotát is. Utalt arra, hogy jelenleg 47 éves szerelvények is futnak síneken. Közölte, ezért jelentést kért a BKV vezérigazgatójától a metrókocsik és a HÉV-szerelvények állapotáról. Jelezte: azt is vizsgálják, hogy a karbantartásuk megfelelő volt-e az elmúlt években.
A főpolgármester arról is beszélt, hogy a jövő szerdai közgyűlésen várhatóan azt javasolja, kérjék fel a BKV-t mint tulajdonost, hogy vizsgáltassa felül a 35 évnél idősebb kocsik állapotát egy szakcéggel. Mint mondta, azt kellene megállapíttatni, hogy „ésszerű kockázat-e ezeket (a kocsikat) forgalomban tartani”.
Csepeli megállapodások
A Csepelen élőket érintő hat kérdésben állapodott meg Tarlós István főpolgármester Németh Szilárddal, a XXI. kerület polgármesterével pénteken. Tarlós István az ez alkalomból tartott sajtótájékoztatón arról számolt be, hogy a főváros támogatja a továbbiakban – többek között – a Szent István út felújításának befejezését, a 71-es BKV-busz útvonalának meghosszabbítását, a csepeli gerincút első szakaszának folytatását, illetve szennyvízcsatorna kialakítását.
Németh Szilárd azt mondta: a témák egyike sem újdonság a csepeliek számára, a korábbi városvezetők ugyanis évtizedeken keresztül nem tudtak megegyezni azokról. Hozzátette: további tizennégy olyan kérdés van, amelyben a fővárosi önkormányzat, illetve az állam segítségét várják. Tarlós István a közeljövőben az összes fővárosi kerület vezetőjénél látogatást tesz.
(MTI)
Megtámadtak és megerőszakoltak egy mentálisan beteg lányt
