Csak a megfelelő információk birtokában lehet jó döntést hozni

Ötmillió embert, gyakorlatilag a teljes magyar aktív lakosságot megszólító, a pénzügyi kultúrát fejlesztő edukációs programot indít a Pénziránytű Alapítvány a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) szakmai felügyeletével. <br /><br /><strong><a href="http://www.mno.hu/portal/782616" target="_blank">• Tegyünk félre pénzt, vagy baj lehet</a></strong>

MNO
2011. 05. 10. 8:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Simor András, az MNB elnöke kedden Budapesten sajtótájékoztatón elmondta, az, ahogyan a lakosság kezeli pénzügyeit, nem segíti a gazdaság növekedését, a pénzügyi szektort és saját boldogulását sem. Az emberek ugyanis sok olyan döntést hoznak, amit utólag megbánnak. Az elnök szerint a biztonságot, a kockázatokat, az előnyöket és a hátrányokat kell jól értékelni, akár számlanyitásról, akár hitelekről van szó. Úgy vélte, az lenne a jó, ha mindenki a megfelelő információk birtokában tudna helyesen dönteni.

Simor András kifejtette, a lakosság pénzügyi kultúrájának javítása mindenki számára fontos, mert ha a fogyasztók tudatosabb döntéseket hoznak, az kevesebb válsághoz vezet a pénzügyi szektorban és növeli a stabilitását.

A Mindennapi pénzügyeink program állami intézmények és mintegy két tucat pénzügyi szervezet összefogásával jött létre. A pénzügyi szemléletformáló program fő célja az, hogy emelje a lakosság alacsony pénzügyi kultúrájának szintjét. Ennek érdekében 15 hónapon keresztül 22, a Sanoma-csoporthoz tartozó médiumban mintegy 700 cikk és önálló szerkesztőségi tartalom jelenik majd meg a mindennapi élethez szükséges praktikus pénzügyi ismeretekről.

Pénzügyi támogatást is adnak

Várhegyi Éva, az alapítvány kuratóriumának elnöke elmondta, a banki, pénzügyi, biztosítási szektor pénzügyileg is támogatja az egy-másfél éves programot, ami mintegy 90 millió forintba kerül. Ebből a piaci szereplők 80 milliót adnak, a fennmaradó részt pedig az MNB állja, míg a PSZÁF szakmai támogatást nyújt hozzá. A piaci szereplők 2-5 millió forint közötti összeggel támogatják a programot, a Sanoma pedig átszámítva mintegy 75 millió forintos értékkel vesz részt benne. A programnak lesz egy gyűjtőoldala is: a Mindennapipenzugyeink.hu-n összegyűjtik majd a megjelent cikkeket, amelyek a szintén nyilvános szakértői anyagokkal együtt szabadon felhasználhatók lesznek. A program sikerességét független kutatások is mérik majd.

A Pénziránytű Alapítványt az MNB kezdeményezésére hozták létre 2008-ban azért, hogy elősegítse a pénzügyi kultúra fejlesztésében érdekelt szereplők közötti párbeszédet. Balogh László, a PSZÁF alelnöke kifejtette, a válságon még nem vagyunk túl, de a legmélyebb szakaszán igen. Elmondta, az elmúlt időszakban jelentősen erősödött a pénzügyi fogyasztóvédelem jogi és intézményi kerete. Mindez azért is fontos, mert nagy különbség van például egy pénzintézet és a termékeit megvásárló fogyasztó szaktudása, hozzáértése között. A válság hatására jelentősen megnőtt a kisebb-nagyobb veszteséget elszenvedő csalódott, sokszor megtévesztett emberek száma, miközben a bizalom és a piac erodálódni kezdett. Éppen ezért lényegesnek nevezte a piacok stabilitásának növelését és a bizalom visszaszerzését.

Elmondta, a felügyelet is erősítette fogyasztóvédelmi tevékenységét, ami szintén segítheti a pénzügyi kultúra fejlődését. Olyan fogyasztókra van ugyanis szükség, akik egy pénzügyi szervezetnél fel tudják tenni azt az öt-tíz kérdést, ami alapján jól dönthetnek. Jó fogyasztóvédelmet ugyanis csak felelős, fogyasztóbarát intézményekkel, illetve tájékozott fogyasztókkal együtt lehet megvalósítani – jegyezte meg.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.