Hol vannak az engedély nélkül legyártott, kész metrószerelvények?

A Főpolgármesteri Hivatal szerint az Alstom értelmezhetetlen rágalmakat fogalmazott meg a metrókocsik ügyében.<br /><br /><a href="http://www.mno.hu/portal/782346" target="_blank"><strong>• Új tendert írhatnak ki a 2-es és 4-es metró szerelvényeire</strong></a>

MNO
2011. 05. 07. 11:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Semmi és senki nem mentesítheti az Alstomot az értelmezhetetlen rágalmai miatt” – írta a Főpolgármesteri Hivatal szombati közleményében. A hivatal a francia cég pénteki közleményére reagálva vetette fel, hogy ha az Alstom szerelvények valóban készen vannak, akkor két és fél éve miért nem szállították le, Magyarországon miért nem láthatta senki őket? A Főpolgármesteri Hivatal közleménye szerint a szerelvényeket csak hatósági engedélyek birtokában gyárthatták volna le. Az Alstom megjegyezéseit kizárólag a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak címezheti, hiszen hatósági engedély a mai napig nincs, és végleges engedély soha nem is volt – tették hozzá.

A francia cég pénteken azt közölte, hogy a BKV jogtalanul próbálta lehívni a metrókocsi-szerződésben foglalt teljesítési garanciát. A Budapest számára gyártott metrószerelvények átfogó tesztelésen estek át, a 2-es vonalra megrendelt Metropolisok készen vannak, és értékük meghaladja a BKV által fizetett 50 százalékos előleg összegét. Egy független vasúti vizsgáló szervezet szerint a Budapest számára gyártott metrószerelvények fékrendszere bizonyítottan megfelel az unió fékszabványának – jelentették ki.

Tarlós István főpolgármester pénteki sajtótájékoztatóján számolt be arról, hogy a szerdai franciaországi bírósági meghallgatáson több rágalom is elhangzott, amelyre a magyar fél nem reagálhatott, ezért rágalmazásért és hatóság félrevezetéséért valószínűleg beperlik az Alstomot. Közölte azt is, hogy várhatóan új tendert írnak ki a metrószerelvények gyártására.

A versailles-i fellebbviteli bíróság szerdán tartott másodfokú meghallgatást az ügyben, de döntést nem hozott. Két kimenetel lehetséges: vagy helybenhagyják az első fokon eljáró nanterre-i bíróság december 21-ei döntését, amelyben megtiltották a szerződés teljesítésére garanciát vállaló banknak az összeg, 130 millió euró kifizetését, vagy hatályon kívül helyezik az elsőfokú ítéletet, és ideiglenes intézkedésként a pénz kifizetésére kötelezik a bankot. Korábban a nanterre-i bíróság nem jogerős döntésében megtiltotta, hogy a pénzintézet átutalja a BKV-nak a bankgaranciát, ezt a közlekedési vállalat megfellebbezte, most másodfokon folyik a per.

A BKV tavaly október 20-án bontotta fel az Alstommal a szerződést, amelyet a 2-es és 4-es metróra szánt szerelvények gyártására kötöttek még 2006-ban. A felmondása oka az volt, hogy az Alstom nem szerezte meg határidőre a szerelvények gyártásához szükséges típusengedélyt. A Nemzeti Közlekedési Hatóság október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a Metropolis kocsik fékjei ugyanolyan biztonságosak, mint akkor, ha a magyar járműszabályzat szerint gyártották volna őket.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.