Kommunikációs bomba csapott le, nehéz volt a védekezés

Milliárdos károkat okozott a magyar hízottliba-ágazatnak a Négy Mancs akciója, melynek hatását még ma is érezzük. A károk mérséklésére, a belső piac erősítésére, valamint nemzetközi marketingkampányra lenne szükség – emelték ki egy keddi budapesti sajtóbeszélgetésen.

Bittner Levente
2011. 05. 17. 16:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar libamájtermelés évente 1800 tonna, ebből körülbelül 8 milliárd forint származik. Összesen 18-20 milliárd forintos bevételt jelent mintegy hatmillió liba és kacsa feldolgozása. A világ libamájtermelésének (Kínát nem számítva) 70-80 százaléka hazánkból kerül ki. Az ázsiai ország az utóbbi évtizedekben nagyon beindult, de termékeik Európába való behozatala egyelőre nem megoldott – hangsúlyozta a keddi sajtótájékoztatón Elekes Lajos, a Merián Foods Kft. ügyvezetője.

Ne csak alapanyagot gyártsunk!

Magyarországon közvetlenül mintegy húszezer ember dolgozik a szektorban, az exportból évi 40 millió eurós bevétele van hazánknak. Az előállítás Békés, Bács-Kiskun és Csongrád megye területét érinti, a vágókapacitás is igen koncentrált, ez főképp két vágóhidat jelent. A máj feldolgozására főleg Franciaországban kerül sor. Termelésben is ők jelentenek konkurenciát számunkra, valamint Bulgária. A végtermékek is a franciáknál, valamint Svájcban, a Benelux államokban, Japánban és Spanyolországban a legnépszerűbbek. A libahús fő piacát a német területek jelentik.


Elekes Lajos arra is felhívta a figyelmet, hogy az egyes fázisok finanszírozási igénye igen magas, így a végtermék is igen piacérzékeny. Probléma a kukorica áringadozása, ennek köszönhető az utóbbi időben tapasztalt rekordár. Ráadásul egy éven belül is ciklikusak az eladások. További probléma, hogy míg korábban a vágóhidak közvetlenül értékesítették a termékeket, azóta francia közvetítők is beléptek a kereskedelmi láncba, így lecsípve az árrésből. Elekes Lajos szerint beavatkozásra van szükség. Véleménye szerint a teljes termékpályát finanszírozni kellene, és sokkal magasabb feldolgozottságot kellene elérni. A marketing támogatását is fontosnak tartja, valamint a belső és a környező országok fogyasztását is növelné.

Még nem lélegezhetünk föl

2006-ban kommunikációs bomba csapott le az ágazatra – emlékeztetett Poór Csaba kommunikációs szakember. Hangsúlyozta: a Négy Mancs által indított európai szintű hadjárat milliárdos károkat okozott, közvetve 50-60 ezer ember megélhetését veszélyeztetve. A 2010 áprilisáig tartó, hat szakaszból álló támadás a kacsamájjal kezdődött. Majd a tömés betiltását követelték, petíciókat indítottak, bojkottra szólították fel a német áruházakat. A kormány reakciója sokáig késett, a libamájtörvény válasznak szánt elfogadása Poór Csaba szerint pedig kérdéses, hogy helyes volt-e. A kabinet sokáig pert is fontolgatott, ami valószínűleg rengeteg pénzt emésztett volna fel, eredmény nélkül. Így jobb is, hogy nem került rá sor – hangsúlyozta a szakember, aki hozzátette: még nem lélegezhetünk föl, újabb támadások várhatók.


A Négy Mancs nemcsak a nemzetközi figyelemfelkeltésre helyezett nagy hangsúlyt, hanem a felvásárlókat is nyomás alá helyezte, online marketingben pedig nagyon erősek – összegezhető kampányuk sikerének titka. Poór Csaba megállapítása szerint a magyar fél így nehéz helyzetben volt, ráadásul nem volt összehangolt, komoly stratégia, csak egyéni próbálkozások, ráadásul tudományos és jogi érveket hangoztatva, ami a közérthető vádak ellen nem vezethetett eredményre. Ezért aztán az elveszített pozíciók visszaszerzéséhez nemzetközi marketingstratégiára lenne szükség komoly anyagi forrásokkal – tette hozzá. A hazai fogyasztást is növelni kellene, a cél az lenne, hogy évi 30 dekagramm libamájat egyen minden magyar. Ezek első lépése az orosházi libamájfesztivál 2008-as elindítása volt, ahova idén az összes hazánkba akkreditált nagykövetet meghívták.

Háromirányú kommunikáció

Dull Péter, aki a támadás idején a berlini mezőgazdasági attasé volt, hangsúlyozta: a Négy Mancshoz hasonló szervezetek komoly előnye, hogy nem kell valósat állítaniuk, míg a cáfolatnak tényekre kell épülni. A Vidékfejlesztési Minisztérium osztályvezetője elmondta: még 2008 őszén hungarikum lett a libamáj. A hungarikumtörvény-tervezet már tárcaközi egyeztetés alatt áll, nyáron az Európai Bizottság elé kerülhet, ősszel pedig elfogadhatja az Országgyűlés – tette hozzá.


Fotók: InfoBroker Kft.


A perre szánt pénzt inkább pozitív kampányra fordították, a támadás intenzitása ezt követően csökkent. A minisztérium háromirányú marketinget tart szükségesnek. Ennek egyik iránya a hazai piacra irányul, a másik a hagyományos, libamájat vásárló országok felé. Itt tudományos alapú érvelésre van szükség, hiszen gasztronómiai kultúrájuk révén van fogadókészség erre. A német nyelvű, valamint az északi országok lakossága viszont kevésbé fogyaszt libamájat, inkább húst. Náluk nem érdemes cáfolni, nem szabad részletes információkat közölni, hiszen ez csak erősíti a gyanújukat. Ezeken a piacokon a vásárolt termékek pozitív tulajdonságait kell kiemelni. Hangsúlyozni kell a családi gazdaságok szerepét, valamint azt, hogy az európai kultúra része a hízott liba – mondta Dull Péter. Hangsúlyozta, hogy az állatvédő szervezetek csak gazdasági érdekcsoportokkal a hátuk mögött tudnak eredményesen fellépni.

Együtt, de hogyan?

Az Agrármarketing Centrum tevékenysége leginkább a hazai piacra irányul, külföldön főképp a nagyobb rendezvényeken való megjelenést támogatják. A gyártók ma még főleg önállóan próbálkoznak, ezért az ágazat szeretne létrehozni a közös kampányra egy szervezetet, ehhez keresik a forrásokat.

A vevőre kell koncentrálni – jelentette ki Szigeti Orsolya, a Kaposvári Egyetem docense. Hangsúlyozta, hogy a fogyasztó mára kiszámíthatatlanná vált, míg korábban racionális döntést hozott, ma már az érzései vezetik. Ezért a termékpályát „az asztaltól a szántóföldig” kell megtervezni. Egy 2009-es felmérést ismertetve elmondta: a magyarok 35 százaléka fogyaszt libamájat, általában évente 2-3 alkalommal, de magyar terméket. Az elutasítás fő oka a drágaság. Közös marketingkoncepciót kell kidolgozni, ami illeszkedik az országimázshoz is. Erős kormányzati szerepvállalásra is szükség van, valamint a termelői csoportok összefogására – hangsúlyozta Szigeti Orsolya.

A június 3–5. között megrendezendő orosházi III. Libamájfesztivál költségvetése 25-30 millió forint, melyet Orosháza önkormányzata, valamint a támogatók finanszíroznak. Idén először a máj mellett a húsra is koncentrálnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.