Másképp kell felkészülni a természeti katasztrófákra

A hazai katasztrófavédelmi rendszer átalakítását, az önkormányzatok feladat- és hatáskörének felülvizsgálatát, a települések veszélyeztetettségi besorolásának felülvizsgálatát javasolja az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a természeti katasztrófák megelőzésére, elhárítására és azok következményeinek felszámolására kialakított rendszerek vizsgálata alapján.

MNO
2011. 05. 20. 13:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Domokos László, az ÁSZ elnöke a központi szervek által, illetve kockázatelemzés alapján kiválasztott 80 önkormányzat elmúlt kétéves tevékenységét áttekintő jelentést ismertetve pénteken, budapesti sajtótájékoztatón azt mondta: természeti katasztrófa esetén „az öngondoskodás” szerepe kell, hogy legyen a legnagyobb, a legfontosabb, nem lehet mindig minden segítséget kívülről várni. A számvevőszék vezetője hangsúlyozta: „a katasztrófák elleni védekezés nemzeti közügy”.

Az ÁSZ vizsgálatának eredménye szerint az árvíz és a belvíz elleni védekezésre felhasznált központi forrásokból az önkormányzatok egymillió forint ráfordítással 68 millió forintnyi értéket mentettek meg, így a források felhasználását hatékonynak értékelik. Ugyanakkor megállapították, hogy a katasztrófavédelmi rendszer működését a rugalmatlan, utólagos finanszírozási rendszer és a forrás csökkenése is nehezítette.

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) 2008-ban 19 milliárdból gazdálkodott, míg 2011-es előirányzata csak 11 milliárd forintot tesz ki. A vízügyi szolgálat forrása 2009-ben 16,8 milliárd volt, ez erre az évre 14,7 milliárdra csökkent. Az ÁSZ ugyanakkor sikerként értékeli, hogy Magyarország az EU szolidaritási alapjától 6,4 milliárd forintot tudott igényelni. A számvevőszéki vizsgálat szerint a tavalyi árvízzel kapcsolatos kiadások és a károk mértéke mintegy 75 milliárd forint volt, ennek harmadát a védekezési költségek tették ki.

A vizsgált önkormányzatok fele nem rendelkezett védekezési tervvel, de a meglévők fele is használhatatlan volt – mondta az ÁSZ elnöke, hozzátéve, hogy egy-egy helyhatóságnak többféle védekezési tervet (árvízi, polgári védelmi) is kell készítenie. Domokos László rámutatott arra, hogy hiányzik a szakember, a katasztrófahelyzetekben a polgármesterek egyéni felkészültségük és rátermettségük alapján dolgoztak, ezért a számvevőszék a településvezetők felkészítését, valamint a védművek megerősítését, ellenőrzését tarja szükségesnek.

A számvevőszék a vizsgálat alapján azt javasolja, hogy a katasztrófavédelmi rendszerek szabályozási, szervezeti és működési, illetve finanszírozási rendszerének átalakítása mellett adaptálják a NATO és az EU szabályrendszerét, alakítsák át és vizsgálják felül az önkormányzatokhoz telepített hatásköröket, valamint a települések veszélyeztetettségi besorolását. Javasolják továbbá a karitatív szervezetek kiszámíthatóbb, előre lefektetett elveken alapuló bevonása lehetőségének vizsgálatát, mert megállapításaik szerint a segélyszervezetek mintegy kétmilliárd forint adományt és pénzeszközt tudtak a veszélyhelyzet ideje alatt mozgósítani. Megjegyezték, az OKF által négy segélyszervezettel kötött múlt évi megállapodás jó irányt jelent, de az csak eseti és egyedi lépés.

Az ÁSZ a vörösiszap-katasztrófával kapcsolatban nem folytatott vizsgálatot, mert az az ipari katasztrófák körébe tartozik. Domokos László a sajtótájékoztatón megjegyezte: a katasztrófaelhárítás fogalma a jelenlegi jogszabályok szerint a belvíz elleni védekezési tevékenységet nem tartalmazza.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.