Mindenkit vár a legrégebbi kisvasút

Színes programokra várják az érdeklődőket május 14-én, jövő szombaton a Baranya és Somogy megye határán található Sasrétre, az ország legrégibb kisvasútja, az Almamelléki Erdei Vasút napjára. A „Zselici Csühögő” idén ünnepli fennállásának 110. évfordulóját.

MNO
2011. 05. 07. 14:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fenntartó Mecseki Erdészeti Zrt. arról tájékoztatott, hogy a látogatóknak ingyenes tanösvénytúrát, kézműves foglalkozást, kirakodóvásárt, íjászatot, lovaglást, bábszínházi előadást szerveznek, s természetesen vonatozni is lehet a május elejétől menetrend szerint közlekedő kisvasúton. A 600 milliméteres nyomtávú vasútvonal első, 7,2 kilométeres szakaszát 1901-ben építette ki az Almamelléktől északra fekvő erdők tulajdonosa, Biedermann Rezső.

A bárót a MÁV 1899-ben épült Szigetvár–Kaposvár vasútvonala által nyújtott szállítási lehetőségek ösztönözték. Az eleinte lóvontatású kisvasút biztosította, hogy a környéken kitermelt fát, majd a németlukafai hamuzsírégető boksa és üveghuta termékeit, valamint mezőgazdasági terményeket egyszerűbben eljuttassák a nagyvasúthoz. Már ekkor beindult a személyszállítás is: a báró Sasréten alapított iskolájába vonattal utaztak a környék gyerekei.

A kisvasutat 1945 után államosították, vonalait egy kivételével erdőgazdasági kezelésbe adták. A lovakat 1955-ben motormozdonyok váltották fel, s a személyszállításra használt kocsikat is egyre komfortosabbakra cserélték. Még ma is közlekednek azok a „Dunakeszi-kocsik”, melyek az 1960-as években kerültek Almamellékre. A 22 ülő- és 26 állóhellyel rendelkező négytengelyes, eredetileg kályhafűtéses, villanyvilágítással ellátott kocsik miatt a kisvasút alkalmazottai gyakran piszkálták a nagyvasút dolgozóit, hogy ott fapados kocsik közlekednek, míg a kisvasúton bőrüléses kocsikban lehet élvezni az utazást.

Az almamelléki kisvasutat folyamatosan fejlesztették. Az 1960-as években a talpfákat vasbetonaljakra, a fahidakat vasbetonhidakra, a könnyebb síneket nehezebbekre cserélték, s egyebek mellett átalakították a vágányhálózatot is. A kisvasút működésére és a Zselic vidékének életére károsan hatott, hogy 1977. január 1-én megszüntették a MÁV Kaposvár–Szigetvár szárnyvonalát. A döntéssel a kisvasútnak megszakadt a közvetlen nagyvasúti összeköttetése, s azóta elszigetelten működik.

A teherszállítás a korszerű tehergépjárművek megjelenésével már az 1960-as évek közepétől kezdett visszaesni, és 1991-ben szűnt meg. A vasútüzem fenntartása az 1980-as évek közepére gazdaságtalanná vált, a kisvasutat azonban megmentette a személyszállítás. Bár a Zselic nem tartozott a frekventált turisztikai területek közé, mégis vonzott annyi turistát a területre, hogy a vasút bezárása az 1990-es években lekerült a napirendről.

A ma Almamellék és Sasrét között közlekedő erdei vasúton évente átlagosan 5-7 ezren utaznak. Nagy részük a sasréti Kikerics Erdészeti Erdei Iskola programjain résztvevő diák, de az éves forgalom jelentős az Almamelléki Kisvasút Napján bonyolítják le. A hagyományosan május második szombatján megrendezendő esemény igen kedvelt a kirándulók és a vasút szerelmesei körében, ilyenkor ezernél is több látogató lepi el Sasrétet és környékét.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.