Moszkva többé nem dirigálhat Európa „keleti kapujának”

Elképesztő gáztartalékokról, amerikai katonai jelenlétről, egymillió kivándorolt moldovairól, sőt még a román határt is elérő iráni rakétákról is szó esett a Külügyi Intézetben hétfőn délelőtt megtartott előadásban.

Gabay Balázs
2011. 05. 16. 12:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Babes-Bolyai Tudományegyetem adjunktusa, Lönhárt Tamás alaposan kitett magáért, a megjelentek régóta nem hallottak ilyen érdekes, minden témakört érintő előadást az intézet előadótermében. A nemzetközi kapcsolatok avatott szakértője a Fekete-tenger stratégiájáról és a román külpolitikáról címet adta előadásának, azonban gondolatai jóval túlmutattak a két témán, valóban vitaindítók voltak.

Oroszország immár nem csupán szavakkal jelezte, hogy visszatért a térségbe – nyitotta az energiastratégiáról szóló szakaszt Lönhárt, majd hozzátette, a Fekete-tengeren túl húzódó kőolaj- és földgázlelőhelyek Európába szállításában elengedhetetlenül fontos szerep jut majd a tenger körül fekvő államoknak. Törökország és Románia geostratégiai helyzete azt követően vált kulcsfontosságúvá, miután az Európai Unió a Nabucco vezeték megépítésének gondolatával nyilvánvalóvá tette, hogy Oroszország megkerülésével kívánja biztosítani energiaellátását.

2008-ban a nagyobbik román kormányzópárt konkrét célként fogalmazta meg, hogy az euromediterrán partnerségbe be kell kapcsolni Romániát, többek között azért, mert az ország a híd szerepét töltheti be a kelet felől érkező energia-útvonalak biztosításában. Utóbbira természetesen Oroszország is hamar ráébredt, és egyedülálló módon tálalta. Vlagyimir Putyin 2007-ben, miután nyilvánosságra került, hogy Ukrajna több helyen megcsapolja az orosz gázvezetéket, a bismarcki stratégiát választotta és a sajtón keresztül üzent a román, közvetve pedig az ukrán kormánynak: ha Ukrajna nem képes megfelelően kezelni az orosz gázt, Románia készülhet arra, hogy átvegye ezt a felelősséget. Lönhárt hozzátette, a Nabucco elképesztő távlatokat nyithat az európai energiastratégiában, hiszen jelen állás szerint megduplázhatja az eddigi orosz gázszállítást.

Már formálódik az iráni–orosz–török tengely?

Az előadó kiemelte, a fekete-tengeri térség sorsának igazi alakítóját látja Törökországban. A kis-ázsiai állam 1963 óta kéri felvételét az épülő európai közösségbe, később az Európai Unióba, mindhiába. Lönhárt úgy vélte, Törökország 2007-ben fáradt bele a kérésbe, néhány éve már nem az uniós csatlakozás számít az első számú külpolitikai iránynak az Erdogan-kormány számára. Az alternatív terv immár a kelet felé fordulás, mely akár egy Irán–Oroszország–Törökország „triumvirátus” kialakulását is feltételezi. Az unió Törökországgal szembeni halogató politikája Romániát is aggasztja, hiszen Basescu kormánya stratégiai partnerként tekint a török félre. A néhány éve formálódó fekete-tengeri szinergia tulajdonképpen megadhatná azt, amit a törökök az uniós csatlakozástól várnak, azonban nagyon úgy tűnik, minden román igyekezet ellenére Erdogan kormánya nem kíván élni a lehetőséggel. További feszültséget okoz az is, hogy amíg az unió Bulgária és Románia integrálásával a Fekete-tenger „megnyitását” szeretné mindenáron elérni, addig Törökország ragaszkodik a zárt tengeri státusz őrzéséhez, és nem kíván osztozkodni.

Az adjunktus kitért a 2008-ban elindult keleti partnerségre, és a Sarkozy elnök által leginkább sürgetett euromediterrán partnerségre is. Utóbbi átalakulni látszik, melyet az is erőteljesen jelez, hogy az üléseken Románia 2003-tól megfigyelőként, négy évvel később pedig már külső tagként vesz részt. Az észak-afrikai államokkal kötött partnerségi megállapodás természetesen elsősorban Olaszország, Spanyolország és Franciaország számára a legfontosabb, hiszen a Földközi-tenger túlpartján kitermelt kőolaj ezeken az országokon keresztül jut el Európába.

Az „új Közép-Európa”

Az előadás egyik legérdekesebb pontja volt az új Közép-Európa gondolatának felmerülése, amelyet a The Economist már 2000-ben tálalt egyik cikkében. A geostratégiailag rendkívül fontos térség a keleti bővítés eredményeképp egyre közelebb kerül Oroszországhoz, így a megjelölés már nem Németországra, Ausztriára, Csehországra és Magyarországra vonatkozik, hanem Fehérorszországra, Lengyelországra, Litvániára és Ukrajnára.

A partnerség és az együttműködés mellett Lönhárt természetesen beszélt a fekete-tengeri térség „fagyott” és aktualizálódó konfliktusairól is. Oroszország és Románia viszonyát a Szovjetunió felbomlása (1991) óta sokáig a csend jellemezte, azonban Románia a múlt század utolsó évtizedében a NATO-csatlakozás mellett tette le a voksát, ami újra feszültséget generált a két állam között. Románia 2004-ben csatlakozott az Észak-Atlanti Szerződés Szervezetéhez. Ezt követően jött az iraki szerepvállalás, majd a NATO-bázis felépítése, majd a rakétaelhárító-rendszer telepítésének megkezdése, amely komolyan megmérgezte a viszonyt.

„Nekem mindig azt tanították, hogy ha egy ország még akkor is tagad valamit, amikor senki nem említi azt a bizonyos dolgot, akkor biztos, hogy a háttérben komoly készülődés zajlik. Románia évek óta úton-útfélen visszautasítja a vádat, amely szerint a határain belül épülő amerikai rakétaelhárító-rendszer Oroszországgal szembeni védelmi vonalként szolgál” – fogalmazott Lönhárt. A Putyin által megütött keményebb hangra a román elnök hasonló hangnemben reagált: korábban sok éven keresztül a Szovjetunió határozta meg, milyen csapatok állomásozhatnak Románia területén. Moszkvának egy ideje már nincsen szava ebben a kérdésben, jobb lenne, ha a saját dolgával foglalkozna. Az előadó azt is hozzátette, bár nincs bizonyíték arra, hogy az iráni atomprogram célja egy esetleges támadó háború megvívása lenne, annyi bizonyos, hogy a gőzerővel folyó rakétafejlesztésnek köszönhetően immár Románia területét is elérhetné Ahmadinezsád elnök. Az amerikai védőernyő támogatása tehát ebből a szempontból nem is túl meglepő.

Megnyerték a határvitát

2009 óta Ukrajna sem eszik Románia tenyeréből – folytatta az adjunktus. A fekete-tengeri Kígyó-sziget hovatartozása miatt kitört diplomáciai harc utóbb román sikerrel végződött. Hiába nyittatott ugyanis Leonyid Kucsma bankfiókot (!) a csöppnyi szigeten, a nemzetközi bíróság végül Románia szája íze szerint húzta meg a határvonalat, amelynek eredményeképp mintegy 70 milliárd köbméternyi gázt rejtő mező került Bukarest kezére.

A kolozsvári előadó végül kitért a román–moldáv kapcsolatokra is, amelyet alapjaiban határoz meg a Dnyeszteren Túli Köztársaságot övező állandó feszültség. Az ország, amelyet egyetlen állam sem ismert még el, szintén román anyanyelvűek tízezreivel büszkélkedhet, a legfőbb konfliktusforrás azonban a Moldovában élő és román útlevéllel rendelkező 800 ezer ember. Ha még ez sem jelentene elég feszültséget – tette hozzá Lönhárt –, ott van az az egymillió kivándorolt moldovai, akik azt követően hagyták el hazájukat, hogy Románia csatlakozott az Európai Unióhoz. Ami tehát Moldovának a migrációs probléma, az Románia számára maga a megváltás. Ahogyan Constantinescu volt román elnök fogalmazott, Románia egyfelől a keletről érkező energia európai kapuja kíván lenni, másfelől pedig a kontinens új selyemútjának fontos tranzitállama.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.