A hideg nyár is visszafogta a forgalmat

A belföldi turizmus visszaeséséről számolt be az MTI-nek a Magyar Szállodák- és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) és a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) az első féléves statisztikai adatok alapján.

MNO
2011. 08. 20. 8:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Erdei János, az MSZÉSZ elnöke az okok között az idei nyár hideg, esős időjárását és a fizetőképes kereslet csökkenését említette. Mint mondta, a kafetériarendszerben történt változás sem növelte a forgalmat, mivel a jogszabályváltozások hatására már az év első felében jelentősen, mintegy 30 százalékkal visszaesett az üdülési csekk vásárlása. Hozzátette: a szállodákban évente 13-14 milliárd forint értékben fizettek üdülési csekkel. „Abban bíztunk, hogy a Széchenyi-pihenőkártya felfutásáig még megmarad az üdülési csekk adókedvezménye” – mondta Erdei János, hozzátéve, hogy szerintük legalább 2012 decemberéig fenn kellene tartani az adókedvezményt. A szállodaszövetség becslése szerint azzal, hogy októbertől adókötelessé válik az üdülési csekk, további jelentős visszaesésre lehet számítani belföldön, elsősorban a vidéki szállodákban.

Az Országgyűlés június végén fogadta el a költségvetési bizottság módosító javaslatát, amely szerint a kedvezményesen adózó béren kívüli juttatások közül kiveszi az üdülési csekket. A kormány 2011. március 30-i ülésén fogadta el a Széchenyi-pihenőkártya kibocsátásáról és felhasználásáról szóló rendeletet, az új elem július elsejével kerül be a kafetériarendszerbe. Jövő év végéig a Széchenyi-pihenőkártya és az üdülési csekk párhuzamosan lesz jelen a piacon, a tervek szerint 2013-tól csak a kártya lesz forgalomban.

Kevesebben utaznak belföldön

Az utazási irodák is a belföldi utazások csökkenéséről számoltak be az MTI-nek. Szerintük is ennek az egyik oka az lehet, hogy az üdülési csekk már kifutóban van, a Széchenyi-pihenőkártya bevezetése pedig még nem teljes körű. A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) azt közölte, hogy az idén jóval kevesebb last minute utat hirdettek meg az utazási irodák, mint tavaly. Az elő- és utószezon évek óta gyengülő tendenciát mutat, rövidül az utaztatási időszak. Az alacsonyabb jövedelmű utasok száma csökken leginkább, ez a válság egyik hatása – vélekedett a szakmai szervezet.

Az irodák beszámolója szerint Olaszország és különösen Horvátország iránt erősödött az érdeklődés az idén, a repülős utaknál Görögország és Spanyolország értékesítése alakult jól, a legsikeresebb azonban Törökország volt, bár sokszor kevés volt a szálláskapacitás, így nehéz volt növekedést elérni. Az irodák az idén valamivel kevesebb utat értékesítettek, mivel a válság hatásaira készülve eleve jóval kevesebb kapacitást kötöttek le, így az idei szezont nem jellemezte az állandó akciózás és a last minute utak kínálata. Növekedett azoknak az utasoknak is a száma, akik inkább a „first minute” foglalás adta kedvezménnyel éltek.

Az utazási motivációkat nézve az idén változás tapasztalható: annak ellenére, hogy a magyarok számára a vakáció legfontosabb formáját változatlanul a tengerparti nyaralás jelenti, egyre növekszik azoknak a száma, akik városlátogató utakon, illetve kulturális körutazásokon vesznek részt.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.