Erdei János, az MSZÉSZ elnöke az okok között az idei nyár hideg, esős időjárását és a fizetőképes kereslet csökkenését említette. Mint mondta, a kafetériarendszerben történt változás sem növelte a forgalmat, mivel a jogszabályváltozások hatására már az év első felében jelentősen, mintegy 30 százalékkal visszaesett az üdülési csekk vásárlása. Hozzátette: a szállodákban évente 13-14 milliárd forint értékben fizettek üdülési csekkel. „Abban bíztunk, hogy a Széchenyi-pihenőkártya felfutásáig még megmarad az üdülési csekk adókedvezménye” – mondta Erdei János, hozzátéve, hogy szerintük legalább 2012 decemberéig fenn kellene tartani az adókedvezményt. A szállodaszövetség becslése szerint azzal, hogy októbertől adókötelessé válik az üdülési csekk, további jelentős visszaesésre lehet számítani belföldön, elsősorban a vidéki szállodákban.
Az Országgyűlés június végén fogadta el a költségvetési bizottság módosító javaslatát, amely szerint a kedvezményesen adózó béren kívüli juttatások közül kiveszi az üdülési csekket. A kormány 2011. március 30-i ülésén fogadta el a Széchenyi-pihenőkártya kibocsátásáról és felhasználásáról szóló rendeletet, az új elem július elsejével kerül be a kafetériarendszerbe. Jövő év végéig a Széchenyi-pihenőkártya és az üdülési csekk párhuzamosan lesz jelen a piacon, a tervek szerint 2013-tól csak a kártya lesz forgalomban.
Kevesebben utaznak belföldön
Az utazási irodák is a belföldi utazások csökkenéséről számoltak be az MTI-nek. Szerintük is ennek az egyik oka az lehet, hogy az üdülési csekk már kifutóban van, a Széchenyi-pihenőkártya bevezetése pedig még nem teljes körű. A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) azt közölte, hogy az idén jóval kevesebb last minute utat hirdettek meg az utazási irodák, mint tavaly. Az elő- és utószezon évek óta gyengülő tendenciát mutat, rövidül az utaztatási időszak. Az alacsonyabb jövedelmű utasok száma csökken leginkább, ez a válság egyik hatása – vélekedett a szakmai szervezet.
Az irodák beszámolója szerint Olaszország és különösen Horvátország iránt erősödött az érdeklődés az idén, a repülős utaknál Görögország és Spanyolország értékesítése alakult jól, a legsikeresebb azonban Törökország volt, bár sokszor kevés volt a szálláskapacitás, így nehéz volt növekedést elérni. Az irodák az idén valamivel kevesebb utat értékesítettek, mivel a válság hatásaira készülve eleve jóval kevesebb kapacitást kötöttek le, így az idei szezont nem jellemezte az állandó akciózás és a last minute utak kínálata. Növekedett azoknak az utasoknak is a száma, akik inkább a „first minute” foglalás adta kedvezménnyel éltek.
Az utazási motivációkat nézve az idén változás tapasztalható: annak ellenére, hogy a magyarok számára a vakáció legfontosabb formáját változatlanul a tengerparti nyaralás jelenti, egyre növekszik azoknak a száma, akik városlátogató utakon, illetve kulturális körutazásokon vesznek részt.
(MTI)
Orbán Balázs: A hét vicce: Magyar Péter tüntetést szervez a közmédia elé