Az országos reprezentatív felmérése során az általános vásárlási szokásokat és imázselemeket vizsgálta a GfK. A felmérés szerint tavalyhoz képest megnőtt a különálló boltok kedveltsége és látogatottsága, míg a belvárosi plázáké csökkent. A különálló boltokba leggyakrabban betérők aránya lényegesen meghaladja az ezen üzleteket kedvelőkét.
A tavalyi évhez hasonlóan a lakosság 16 százaléka eleve „vásárlásellenes”. Ők jellemzően férfiak és náluk a vásárlásnak pénzügyi gátja is van, emellett valószínűleg azt hagyományosan női feladatnak tekintik. A bevásárlóközpontok látogatásának gyakorisága az elmúlt évekhez képest nem változott jelentős mértékben.
Gyakori, azaz legalább heti látogatónak minősül a megkérdezettek egyharmada, és 31 százalék azok aránya is, akik csupán 2-3 havonta vagy annál is ritkábban keresnek fel egy plázát.
A legtöbb bevásárlóközpontban a 15-34 évesek, a felsőfokú végzettségűek, a magas jövedelműek, a társadalom felső 4 százalékát jelentő „felső plusz” és a 17 százalékot kitevő „hedonista fiatalok” vásárlói szegmense járt a felmérést megelőző egy hónapban.
A legkevesebb bevásárlóközpontot az idősebbek, a szerényebb jövedelműek, a kis településeken élők és a különálló boltokat preferálók keresték fel – derül ki a közleményből.
A második legkedveltebb bevásárlási helynek számító városszéli plázák elsősorban az aktívan dolgozók körében népszerűek, különösen a munka- és lakóhelyük között ingázóknál – nem véletlen, hogy például a Pest megyei lakosok körében ez a leglátogatottabb bevásárlási hely.
A belvárosi plázák elsősorban a fiatalabb korosztály („hedonista fiatalok”) körében népszerűek, akik a vásárlás mellett gyakran találkahelyként is használják e bevásárlóközpontokat, ahol egyben a szórakozási és étkezési lehetőségek is adottak.
(MTI)
Bohár Dániel: Idegállapotban darálja a zagyvaságot Magyar Péter