A reálhozam és az adócsökkentés menti a fogyasztást

A magán-nyugdíjpénztári reálhozamok kifizetésének és a személyijövedelemadó-kedvezményeknek köszönhető, hogy nem esett vissza jelentősen a fogyasztói piac Magyarországon 2011 eddig eltelt hónapjaiban – vélekedik az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ).

MNO
2011. 08. 18. 13:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szövetség csütörtöki közleményében hangsúlyozza: az szja-kedvezmények és a nyugdíjpénztári reálhozamok együttes összege 660 milliárd forint, ami a háztartások fogyasztási kiadásainak 4-5 százaléka – enélkül „alaposan megroggyant volna a fogyasztói piac”.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legutóbbi adatai szerint májusban 0,7 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom volumene a naptárhatástól megtisztított adatok szerint, az év első öt hónapjában 0,2 százalékkal csökkent az értékesítés a múlt év azonos időszakához képest.

Kétszázalékos növekedés kellene

Az OKSZ szerint döntő kérdés, hogy a gazdaság teljesítménye elérje a 2 százalékos növekedési szintet, mert ennek nyomán lehetnek a fogyasztói piacon erősödő területek is. Az arányos személyijövedelemadó-rendszer, a magán-nyugdíjpénztári reálhozam kifizetése (amely önmagában 260 milliárd forinttal növeli a háztartások jövedelmét), a nyári hónapokban mérséklődő infláció, valamint a keresetek növekedése, a foglalkoztatás javulása és az árfolyamgát mind növelik a háztartások költekezési lehetőségeit – hívja fel a figyelmet a szövetség.

Az OKSZ szerint ugyanakkor a fogyasztás várható alakulásának vizsgálatakor figyelembe kell venni azt is, hogy a magasabb élelmiszer- és üzemanyag-infláció, az adójóváírás szűkítése, az ágazati és fogyasztási különadók (chipsadó), az élelmiszerek magas, 25 százalékos forgalmi adókulcsa mind visszafogják a fogyasztást.

A szövetség elemzése emlékeztet arra is, hogy a háztartások napi költekezésében a havi törlesztőrészlet a döntő – amely sok háztartásban a korábbi évekhez képest kétszeresére nőtt –, ez a kereskedők napi gyakorlatában is érezhető gyengülést jelent a vásárlásokban. A magán-nyugdíjpénztári reálhozamok kifizetésének ideje (augusztus) éppen egybeesett a devizaválság csúcsidőszakával, ami viszont sok háztartáson segíthetett – jegyzi meg az OKSZ, hozzátéve, hogy a 3,7 millió háztartásból több százezer érintett, ami már jelentős tehertétel a fogyasztás alakulásában.

A hitelekre ment a többlet

Nem számít a belföldi kereslet belátható időn belüli élénkülésére a Pioneer Alapkezelő a több mint 200 milliárd forint összegű reálhozam-kifizetés ellenére sem. Csütörtöki elemzésében a társaság hangsúlyozza: számolni lehet ugyanakkor azzal, hogy a svájci frank drasztikus erősödése ellenére elmarad a fogyasztás csökkenése, mert a rendkívüli jövedelem fedezheti a törlesztés megnövekedett terhét a tartalékokkal nem rendelkező adósoknál.

A romló pénzügyi-gazdasági környezetben a korábbi várakozásokkal szemben nincs esély arra, hogy az augusztusban érkező magán-nyugdíjpénztári reálhozam élénkítse a kiskereskedelmi forgalmat, így ez sem javítja a gazdasági növekedési kilátásokat. A Pioneer szerint a személyijövedelemadó-változások nyomán a háztartásoknál maradó – éves szinten a bruttó hazai termék (GDP) mintegy 1,5-2 százalékát kitevő – összeg sem hagyott eddig látható nyomot a fogyasztásban.

„A jelek szerint az egykulcsos szja révén keletkezett többletjövedelem részben a hitelek előtörlesztésében csapódott le, emellett hozzájárult ahhoz, hogy az erősödő svájci frank következtében felhízó adósság ellenére nem csökkentek a bruttó megtakarítások” – idézi a közlemény Forián Szabó Gergelyt, a Pioneer Alapkezelő Zrt. befektetési igazgatóját. Az erőteljesen növekvő hiteltörlesztések és a bruttó megtakarítás minimális növekményének köszönhetően ugyanakkor látványosan nőttek a nettó megtakarítások – fűzi hozzá a szakértő.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.