A többnyelvűséget népszerűsítik Kolozsvárott

A kolozsvári magyar napok keretében indították útjára a Claudiopolis Egyesület által kezdeményezett és a Kolozs Megyei Ifjúsági Fórum (KIFOR) által szervezett Igen tessék! – Da, poftiti! mozgalom többnyelvűséget népszerűsítő kampányát a Szabók bástyájában.

MNO
2011. 08. 16. 9:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kolozsvári Szabadság keddi számában azt írja, hogy a program célja a kommunikáció megkönnyítése azon szolgáltatók (intézmények, cégek, civil szervezetek) és ügyfeleik között, amelyek és akik a többnyelvűséget mint erőforrást kívánják hasznosítani. Horváth István szociológus, ötletgazda kifejtette, hogy nem a magyar nyelv használatának erősítésére törekednek, hanem arra, hogy ha eleve jellemző a kétnyelvűség egy szolgáltatóra és a hajlandóság is megvan benne annak használatára, akkor lehetőséget teremtsenek annak jelölésére is.

Az ötletgazda felidézte a társadalmi összefogásra alapozó mozgalom másfél évvel ezelőtti beindítását és baráti körben történő terjedését. Úgy érzi azonban: nem volt elég két-három ember ahhoz, hogy kezdeményezésük átütő erővel hasson.

Vincze Róbert projektfelelős a lapnak elmondta, hogy „ötven céget kerestünk meg, és felajánlottuk nekik, hogy használják a mozgalom logóját, bemutatóanyagait, legyenek a mozgalom partnerei. Általában pozitívak voltak a visszajelzések. Emellett népszerűsíteni fogjuk a kezdeményezést a kolozsvári magyar napokon, és tájékozódni lehet az igentessek.ro honlapon is”.

Mint hangsúlyozta, kezdeményezésük nemcsak a kolozsvári és a városban tanuló magyar lakosságot célozza meg, hanem az oda érkező turistákat is, éppen ezért magyarországi honlapokon, közösségi fórumokon is felhívják rá a figyelmet.

„A nyelveket újra is lehet éleszteni, például úgy, hogy használjuk olyankor és ott, ahol már szokatlannak tűnik a magyar szó, bárkinek felkínáljuk a magyar párbeszéd lehetőségét” – olvasható a honlapon. Ezt segíti elő, ha az üzletben vagy a piacon úgy szólnak: „Igen, tessék! – Da, poftiti!”, vagy ha üzletbe, intézménybe belépve két nyelven köszönnek a vásárlónak, ügyfélnek. A kampány kezdeményezői szerint ezzel udvariasan fel lehet kínálni a választás lehetőségét, esélyt adni a magyar nyelvű párbeszédre.

„Viseletével Ön jelzi, hogy tud és hajlandó magyarul megszólalni. Ha ez így van, akkor kérem: látható helyre tűzze ki az Ön nyelvi gazdagságának és a magyar nyelv iránti elkötelezettségének e kis jelét!” – biztatja a honlap a kezdeményezéshez csatlakozni hajlandókat.

Horváth Anna, a Claudiopolis Egyesület elnöke a többnyelvűséget mint erőforrást, az anyanyelvhasználatot pedig mint értéket emelte ki. Szerinte az intézményes keret már adott, hiszen a Regionális és Kisebbségi Nyelvek Európai Chartája biztosítja azt, csak éppen tartalommal kell megtölteni.

Toader Nicoara, a Babes-Bolyai Tudományegyetem rektorhelyettese örömmel nyugtázta, hogy az általa képviselt intézmény az egyik legfontosabb partnere a mozgalomnak.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.