A cég kedden kiadott gyorsjelentése szerint az amerikai áruházak forgalma 0,9 százalékkal csökkent az üzleti év júliussal véget ért második negyedévében az egy évvel korábbihoz képest. A cég így az egymást követő kilencedik negyedévben könyvelt el visszaesést legnagyobb piacán, ahonnan árbevételének csaknem kétharmada származik. Ugyanakkor a visszaesés mértéke csökkent, a két negyedévvel korábbi 1,8 százalékról és az előző negyedévi 1,1 százalékról mérséklődött 0,9 százalékra.
A cég egészét tekintve is javultak az eredmények. A világszerte több mint 2 millió embert foglalkoztató és 28 országban csaknem tízezer áruházat üzemeltető amerikai vállalat adózott nyeresége 3,8 milliárd dollár volt, 5,7 százalékkal nőtt az előző évhez képest, a bevétel pedig 5,4 százalékkal, 109,4 milliárd dollárra emelkedett. A külföldi érdekeltségek teljesítménye révén javuló eredmények meghaladták az elemzői várakozásokat, a társaság pedig megemelte az üzleti év egészére vonatkozó profitvárakozását, arra számít, hogy részvényenként 4,41 és 4,51 dollár közötti nyereséget ér el, szemben a korábbi, 4,35 és 4,50 dollár közti jóslattal.
A hazai piacon az év végén várhatóan már nő a forgalom – áll a Wal Mart közleményében. A kilencedik negyedéve tartó visszaesést az okozza, hogy a Wal Martnál is olcsóbb boltokra szoktak át a fogyasztók, mivel a vásárlóerő a magas munkanélküliség és az emelkedő infláció miatt csökken. A cég közleménye szerint megfigyelhető, hogy a vásárlók gyakrabban választják az olcsóbb árucikkeket és a kisebb kiszerelésű termékeket – például 1 gallonos helyett 0,5 gallonos tejet (1 gallon = 3,78 liter) –, és egyre többen vannak, akik csak kormányzati segélyből tudnak élelmiszert és egyéb cikkeket vásárolni.
Ugyanakkor elemzők felhívják a figyelmet, hogy az amerikai piacon előretörtek az úgynevezett diszkont láncok, így például már a német Aldi is megvetette a lábát az Egyesült Államokban, a Wal Mart viszont szem elől tévesztette az alapító-névadó Sam Walton iránymutatását, amelynek alapján világméretű vállalatbirodalom épült az 1969-ben indult kisvállalkozásból. Walton a legkedvezőbb árat kínálta minden időben, a jelenlegi cégvezetés viszont sokáig az akciókra alapozott, és az eseti árengedményekkel párhuzamosan más termékek árát emelte.
(MTI)
Magyar Péter brüsszeli mentelmi joga mögé menekül, hogy ne kelljen lopásért felelnie