Az egyik óriás befogja a fülét, hogy ne halljon, a másik a kezét nyújtja, mintha segítséget kérne. Egy harmadik, lábánál bőrönddel, nyakában cipővel éppen indulni készül. Egy másik kezében kopott cipővel fenyegeti a járókelőket: a mozdulat akkor híresült el világszerte, amikor Irakban egy újságíró cipőjével megdobta George Bush akkori amerikai elnököt.
„Az én alakjaim árnyékok, szegény emberek. Egyesek a válság miatt hagyják el az országot. Nem maradt másuk, csak a cipőjük, és néha úgy fenyegetőznek vele, mint egy fegyverrel. A formájuk kissé ijesztő, de sohasem gonoszak” – magyarázta a francia Paul Bloas, a különös plakátok tervezője. A nyugat-franciaországi Brestben 50 éve született, szokatlan stílusú festő számára fontosak a jelképek. Lisszabonban az óriásait foltok veszik körül.
„Ez talán az idő rozsdája. Fakó szegfűket is lehet itt-ott látni: ezek a mára elfelejtett 1974-es forradalom jelképei” – mondta a művész. Több mint háromméteres alakjai mellett a kopaszra borotvált fejű, elegáns kecskeszakállat viselő művész huncut koboldnak tűnik. Teleszkópos nyelű keféjével egy plakátragasztó ügyességével helyezi el a műveit. De nem mindegy, hogy hol. Rendszerint gyalog járja a várost, és keresi, sokáig nézi a megfelelő helyet. A kiállításhoz nem kér engedélyt. Fogja a keféjét és oda ragasztja óriásait, ahová neki tetszik.
„Bilbaóban a központi rendőrkapitányság épületére is ragasztottam egy óriást” – mondta. Az emberek azt látnak bele a képekbe a festő szerint, amit csak akarnak. Meglátják azokat a részleteket is, amelyek felett az alkotó átsiklott. Lisszabonban Paul Bloas óriásaival találkozhat a városközpontban, a Tejo partján, elhagyott gyárak és hangárok közelében. „A válság sújtotta ipari övezetek a legjobban megfelelő környezet az alakjaim számára” – mondta.
Lisszabon után Porto, az ország második legnagyobb városa a cél, ahová mintegy húsz plakátot visz, majd Olaszország, s talán Görögország következik.
(MTI)
Orbán Balázs: A hét vicce: Magyar Péter tüntetést szervez a közmédia elé