A helyi média már szerdán beszámolt arról, hogy a kormány a legújabb építésű gyorsvasútvonalakon a sebesség csökkentését rendelte el. A maximális sebességet óránként 250 kilométerről 200-ra mérsékelték. Emiatt a jegyárakat is csökkentették. A Hszinhua hírügynökség értesülései szerint a miniszterek vizsgálóbizottság felállításáról döntöttek, amely a már meglévő és a kivitelezés, illetve tervezés alatt álló vonalakat ellenőrizné.
A bejelentés három héttel azután történt, hogy a keleti Csöcsiang tartományban kisiklott egy szuperexpressz. A szerelvény Hangcsou tartományi székhelyről tartott Vencsou városába, amikor egy hídról két kocsija lezuhant. A baleset negyven halálos áldozatot követelt. Beszámolók szerint a baleset idején vihar tombolt, s egy villámcsapás megbénította a vonat áramellátását. A szerelvény irányíthatatlanná vált, egyre lassult, majd megállt, s ekkor egy másik szerelvény hátulról belerohant.
A baleset hatására felerősödtek azok a hangok, amelyek megkérdőjelezik a kínai közlekedési technika megbízhatóságát. A kínai gyorsvasúthálózat hossza 2010 végén meghaladta a 8358 kilométert, de a pekingi kormány 2020-ra megduplázná ezt a számot. A tragédia nyomán a kormányt is bírálat érte, amiért az – sokak szerint – megpróbálta elhallgatni a baleset tényét, illetve annak súlyosságát. Az internetes közösségi oldalakon megfogalmazott kritikák szerint a kínai kormány a biztonságot áldozza fel az ország féktelen gazdasági fejlesztése érdekében.
Kína decemberben jelentette be, hogy az új generációs gyorsvasút egyik szerelvénye átlépte a 486 kilométer óránkénti sebességet, amellyel új, a hagyományos technológiás vasútvonalakra vonatkozó világcsúcsot állított fel.
(MTI)
Gulyás Gergely: Most a hazugság bajnokai rágalmaznak