Szigorúbb ellenőrzésre számíthatnak a veszélyes áruk szállítói

Várhatóan szeptember közepéig elkészülnek a veszélyes áruk szállításának új szabályai – közölte a katasztrófavédelem pénteken, miután elkészült a szakmai jelentés a komáromi pályaudvaron történt veszélyesanyag-szivárgásról.

MNO
2011. 08. 19. 8:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szükség van a veszélyes áruk szállításának eddiginél is átfogóbb, pontosabb, kidolgozottabb és rendszeresebb ellenőrzésére, illetve a hatályos jogszabályi környezet aktualizálására – olvasható a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) közleményében. „A veszélyesáru-szállítás ellenőrzésének részletkérdéseit tisztázó kormányrendeletek elkészítésén jelenleg is dolgoznak a katasztrófavédelem szakemberei, a feladatban érintett szervezetekkel a BM OKF már júliusban megkezdte az egyeztetéseket. Az új szabályok várhatóan szeptember közepéig készülnek el” – írták.

Komáromnál augusztus 11-én két, augusztus 12-én pedig egy tartályvagonból veszélyes anyag, sztirol szivárgott, amely veszélyeztette környezetét és a vasúti forgalmat, emiatt ott nem közlekedhettek a vonatok. A kiérkező tűzoltók a vagonokat folyamatosan hűtötték, illetve tűzoltói biztosítás mellett üres tartálykocsiba fejtették át az anyag egy részét.

A katasztrófavédelem veszélyhelyzet-felderítő csoportja a területen folyamatos méréseket végzett két napon át: sem a lakott terület határán, sem a tartálykocsik környezetében nem volt kimutatható veszélyes gázkoncentráció. A beavatkozás során személyi sérülés nem történt, a lakosságot érintő védelmi intézkedésre a mérések értékei alapján nem volt szükség.

A katasztrófavédelem 2007 óta rendelkezik hatósági jogosítványokkal a közúton történő veszélyesáru-szállítás ellenőrzésére. Az új katasztrófavédelmi törvény jövő év januári hatályba lépését követően a vízi, légi és vasúti szállításra is kiterjed majd ez a jogkör. A törvény szerint az új típusú veszélyhelyzeti irányítási rendszerben megalakuló egységes iparbiztonsági hatóság a megelőzésben szigorú hatósági felügyeletet lát majd el, amelyben jelentős szerepet kap a szankciók körének bővítése a veszélyes áruk szállításánál – írta az OKF.

A törvény végrehajtására készülő rendelet hatálya, annak alkalmazási köre kiterjed majd a veszélyes áru vasúton történő szállítására, a vonatkozó előírások betartásának ellenőrzésére, nemcsak a vasúti pályahálózatokon, határátkelőhelyeken, hanem a szállítás előkészítésében részt vevő telephelyeken is. Az egy szabálytalanságért kiszabható bírság legnagyobb összegét egymillió forintban határozza meg a jogszabálytervezet – olvasható a közleményben.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.