Autómentes nap vidéken

2000. 09. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeged, Hatvan, Pécs, Eger és több kisebb település autótulajdonosai döntöttek úgy tegnap: a levegőt kímélendő, zsebre vágják slusszkulcsaikat. Franciaországban két évvel ezelőtt harmincöt város fogadta meg Margot Walströmnek, az EU környezetvédelmi biztosának felhívását, s azóta mozgalommá duzzadt a környezetvédő akció. Európa huszonegy országának hatszázharminc városa önkéntesen csatlakozott az első kontinentális autómentes naphoz, amelyből Budapest kimaradt.Szegeden tegnap a belvárosra korlátozták az akciót, ahol a legnagyobb a forgalom. Napokkal ezelőtt felhívással fordultak a lakossághoz, hogy aki csak teheti, hagyja otthon gépjárművét. A kérésnek sokan tettek eleget. Az önkormányzati tulajdonú Szegedi Közlekedési Társaság úgy tette eredményesebbé az akciót, hogy villamosain, trolibuszain mindenki ingyen utazhatott, csak felszálláskor kérni kellett a járművek vezetőitől az egyetlen napra szóló díjmentes bérletet.Pécs véletlen folytán csatlakozott a mozgalomhoz. Kukai András városi képviselő, a közlekedési és kommunális bizottság elnöke elmondta: áprilisban Veronában járt, ahol az Energiavárosok Szövetsége arról tanácskozott, hogy a hagyományos energiák helyett előtérbe helyezzék az alternatív megoldást, s ismertették a Városban Autó Nélkül Mozgalom célkitűzéseit. Úgy gondolta, érdemes lesz a mozgalomhoz csatlakozni. Tegnap a Pécsi Tömegközlekedési Részvénytársaság ingyen szállította azokat az embereket, akik autó helyett a buszt választották, és nagyon sok városlakó pattant kerékpárra, illetve gyalogosan ment dolgozni. A forgalomszámlálás szerint harminc százalékkal kevesebben ültek a volán mögé, mint máskor.Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke június eleje óta több alkalommal is kérte a Főpolgármesteri Hivataltól, hogy támogassa az akciót. Kezdeményezésükre azonban sosem kaptak pozitív választ. Mint mondta: a főváros hozzáállására jellemző, hogy olyan embert jelöltek ki tárgyalópartnernek, akinek az ügyben nincs semmilyen döntéshozási jogköre. Ahogy azt a Városházán megtudtuk, Budapesten azért nem rendezték meg az autómentes napot, mert Demszky Gábor főpolgármester szerint megvalósíthatatlan, hogy akár egy napra is kitiltsák az autósforgalmat a fővárosból. A Levegő Munkacsoport ennek ellenére tegnap Budapest két helyszínén is megemlékezett a világnapról.– Sajnálatos, hogy Demszky Gábor kategorikusan elutasította a főváros részvételét – mondta a Magyar Nemzetnek Illés Zoltán, a parlament környezetvédelmi bizottságának fideszes elnöke. Illés annál is inkább csodálkozott Demszky döntésén, mivel az autósokat nem kitiltani kellett volna, miként a főpolgármester fogalmazott, hanem megkérni arra, hagyják otthon járműveiket egyetlen napra. A képviselő a Fidesz nevében április 22-ét, a Föld napját javasolja az autómentes nap megtartására.– A hazai politikusokat elkerüli a nyugatiakra jellemző szemlélet, ezért maradhatott el Budapesten az autómentes nap – nyilatkozta lapunknak Szálka Miklós, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának fideszes alelnöke. A képviselő szerint Demszky Gábor csak akkor ül kerékpárra, ha az PR-szempontból közvetlen hatással van karrierjére. Hozzátette: Budapesten megbénulna a tömegközlekedés, mivel a város vezetése tíz év alatt annyira visszafejlesztette a BKV-t, hogy annak járatai nem bírnák el a megsokszorozódó utasszámot. A kerékpárutak hosszát is kevesli a képviselő, mostanra 300 kilométernyi kerékpárútnak kellene lennie Budapesten, ám csak 120 kilométer épült meg.Komáromi Endre ezredes, a BRFK közlekedésrendészetének parancsnoka elmondta, két hónappal ezelőtt megkereste őt ez ügyben a fővárosi önkormányzat illetékese. A tervek értelmében nem a város teljes területére vonatkozott volna az autómentesség, hanem zónákra osztották volna a fővárost. Csak a reggeli, kifelé közlekedést engedélyezték volna, a behajtást pedig az akciót követően, 18 óra után. A zónákba – amelyek között viszont engedélyezett lett volna a gépjárműforgalom – napközben szabadtéri családi, illetve gyermekprogramokat terveztek. Mivel a rendőrség az elképzelésre nem kapott visszajelzést, így meg sem kezdték a forgalomelterelésre vonatkozó előkészületeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.