Autós keresztapák

Halász Miklós
2000. 09. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy sofőr mesélte, miután leadta a lopott Mercedest megbízóinak, négy ember rárohant, kivitték a folyópartra, gödröt ásattak vele, meztelenre vetkőztették, és arra kérték, másszon bele egy nagy műanyag zsákba. A zsák száját bekötötték, és beletették abba az árokba, amelyet ő vájt ki. Ezután engedni kezdték rá a vizet, amikor fulladozott, kioldották a zsák száját, és megígérték, legközelebb több vizet kap. Vagyis fulladás vár rá, ha elmondja a rendőröknek, kinek a megbízásából szállította le az eltulajdonított luxusautót. Mindaddig kételkedtem e történet valóságtartalmában, amíg nem győződtem meg arról, hogy a gépkocsilopás a drogkereskedelem után a legjövedelmezőbb illegális tevékenység, és becslések szerint két-háromezer honfitársunknak luxus életmódot biztosít. Az első fél évben Magyarországon négyezer-hatszáz autót kötöttek el, tavaly egész esztendőben tizenegyezer-hatszázat, azelőtt tizenötezer-kétszázat. Ennek a bűncselekménynek a legfőbb gócpontja a főváros, nyáron a Balaton, a vidéki városok közül Szeged és általában a határ közeli megyék.Egybehangzó vélemények szerint Jugoszlávián keresztül viszik a legértékesebb lopott kocsikat és kisbuszokat a közel-keleti országokba. Ezért fontos központ Szeged és a közeli, rejtőzködésre alkalmas tanyavilág. A Tisza-parti várost tartják a közvetítők fő bázisának. Nemcsak a rendőrségi jelentések, hanem a magánszemélyektől kapott információk is ezt támasztják alá.Egy szemtanú mesélte:– Józsi barátom kerti ünnepséget rendezett a villájában abból az alkalomból, hogy luxuskocsit vásárolt. Pestről vitte az új kocsit Szegedre, de valamiért késett. Mi, vendégek hamarabb érkeztünk a lakására, így nagy üdvrivalgással fogadtuk, és többen egyszerre nyitottuk neki a kaput. Ahogy jött befelé az új autóval, a viszszapillantó tükör nekiütődött az egyik fának, kitört az üveg, és megdermedve láttuk, hogy mögötte ott lapul az autókulcs és a forgalmi engedély másolata. Csak egyet találhat, mi célból tették oda a tettesek.Kemény és lelkiismeretes rendőr hírében áll Kovács Sándor őrnagy, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság vagyonvédelmi alosztályának vezetője, aki egy másik dermesztő történetet mesélt.– Minket, rendőröket is figyelnek, feltehetően a maffia megbízásából. Lekapcsoltunk egy olyan személyt, aki jegyezeteket készített a szegedi központi épület előtt, hogy ki milyen rendszámú kocsival indul nyomozó körútra. Valószínűleg a mozgásunkból próbálták kikövetkeztetni a szervezett bandák, hogy milyen irányban vizsgálódunk.Az autótolvaj-csoportok ellen titkosszolgálati eszközöket is bevetnek, ezért érthető, hogy az őrnagy elég szűkszavú, amikor módszerükről faggatom. Hangsúlyozza, a bűnözőcsoportok közül a legintelligensebb szervezeteknek tartja az autótolvaj-bandákat, de eddig főleg csak a kis halakat tudták elkapni, azokat a végrehajtókat, akik megbízásból dolgoznak. Némelyikük hihetetlenül magas fokú technikai ismerettel rendelkezik. Ám a megbízók ismeretlenek! Nemrég egy tizenöt tagú „autóküldő” társaságot fogtak el, s remény van arra, hogy vallomásuk alapján a rendőrség eljuthat a szervezőkig, a maffia nyelvén szólva a keresztapá(k)ig.– Való igaz, hogy tizenöt embert nyakon csíptünk. A csoport minden tagja kapcsolatban állt egymással. Vallomásaik szerint csak részfeladatokat végeztek, kizárólag a következő láncszemet ismerték, harmadik személyt már nem – mondja Kovács őrnagy.– Hihető ez?– Számomra igen. De az is biztos, hogy félnek attól, ha őszinte vallomást tesznek, életveszélybe kerülnek. Észrevehető volt, hogy valóban csak részfeladatokat végeztek el, arra kaptak fél vagy egy órára mobiltelefont. A szervezők mindent percnyi pontossággal kiszámítottak. A sors furcsa fintora, hogy ebben a bandában benne van egy olyan szerelő is, aki az egyik szervizben kiépítette a védelmi rendszert.Az akciók általában úgy kezdődnek, hogy a kiszemelt kocsit többen figyelik. Erre a feladatra legalább két-három embert fogadnak fel. Valamennyi specialista. Az egyiknek az a dolga, hogy betörje az autó ablakát, a következő belülről kinyitja az ajtót, egy harmadik személy beül, és elindítja a motort. Csak a negyedik ember, a sofőr az, aki el is viszi az autót. A lopott kocsit Budapestről Szegeden keresztül próbálják eljuttatni Jugoszláviába. Ebben az esetben a zsákmánnyá vált autó előtt négy-öt figyelőkocsi közlekedik. Rádiótelefonon keresztül tartják a kapcsolatot, közvetítik, mennyire tiszta a terep. Ha rendőrjárőr tűnik fel, a lopott autót leviszik az útról. A legveszélyesebb manőver a határon való átjuttatás. Nem árulok el titkot azzal, hogy nincs minden méterre határőr. Csak mély árkok vannak, amelyekre a tolvajok pallót tesznek, és azon gurítják át a Mercedest, Audit, Opelt. Odaát egy másik társaság új rendszámmal várja a zsákmányt. Az év elején a magas belvíz miatt az árkok megteltek vízzel, ezért szüneteltették az átkelést. Ennek köszönhető, hogy az idén kevesebb kocsit loptak el, mint tavaly.A kis halak keveset keresnek, a figyelők tíz-tizenötezer forintért dolgoznak, a sofőrök harminc-ötvenezer forintot vágnak zsebre alkalmanként. Ha lebuknak, két-három év börtönt kapnak. Ha egy húszmillió forintot érő Mercedest kivisznek, és tízmillióért eladják, a banda tagjainak fizetsége nem éri el az egymillió forintot. Kilenc megmarad az agytrösztnek. Évi átlagban számoljunk tízezer lopott kocsival és hárommillió forintos eladási árral. Ebből öszszejön harmincmilliárd, amiből tíz százalék a segédszemélyzeté, és huszonhétmilliárd marad a keresztapáknak.– Valamilyen módon megszerzik egy-egy autótípus védőkódrendszerét, vagy brutálisan feltörik a kocsit, hogy letapogassák azt. Ha nem megy másképp, a luxusautót azért lopják el, hogy szétszedjék, és addig kísérletezzenek, amíg rá nem jönnek a titokra.Ismert a gépkocsilopásnak egy másik formája is: alighogy ellopják a kis értékű kocsikat, máris keresik a tulajdonosokat telefonon, és bizonyos öszszegért visszaadják. Ennek nemegyszer az anyagi csőd a kísérőjelensége. Együtt keresi a kiutat a törvényhozó, a hatóság és a polgár. Csongrádban zöldszámot nyit a rendőrség a lakosságnak, az ellopott kocsikra vonatkozó információkat azon lehet bejelenteni. Mindenesetre a tizenöt tagú banda lefogása után máris csökkent a gépkocsilopások száma Szegeden.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.