Az elhúzódó kánikulának köszönhetően az idén a szokásosnál korábban kezdődött el a kalocsai fűszerpaprika betakarítása. Az átlagon felüli forróságnak köszönhetően ebben az évben nem ütötte fel a fejét a paprikában a rettegett gombás fertőzés, és a beérett paprika víztartalma szinte a minimumra csökkent. Egy dolog azonban aggasztó: a híres-neves kalocsai paprika festéktartalma jelentősen csökkent.A falugazdászok és a szakemberek véleménye szerint az időjárás rányomta a bélyegét a hozamokra, a terméskiesés elérte a 40 százalékot, ebből 10 százalékot a tavaszi fagyok és a tartós belvíz okozta károk vittek el, 30 százalék kiesés pedig az aszály rovására írható.Ebben az évben már tapasztalható, hogy keresleti piaca van a kalocsai paprikának, mindez lemérhető az árakban és a felvásárlók érdeklődésében. Jelenleg az első osztályú paprika kilójáért akár 90-100 forintot is megadnak. A mostani árkategória azt mutatja, hogy idén a felvásárlók a tavalyi átlaghoz képest akár 50 százalékkal is hajlandók többet fizetni a piros aranyért.Lapunk már korábban hírt adott arról, hogy kedvező időjárás esetén az idén akár a tavalyi 20-25 ezer tonnás termés duplája, vagyis 45-50 ezer tonna fűszerpaprika is megteremhet az országban. A gazdák túlnyomó többsége szerződést kötött a feldolgozókkal, akik a nyerspaprikáért a megállapodások szerint 55 forint plusz áfát, vagy kompenzációs felárat fizetnek, ami mindkét esetben bruttó 61 forint 60 fillért jelent, a termés tényleges mennyisége azonban befolyásolhatja a felvásárlási árakat.Tegnap Tamás Károly, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium közigazgatási államtitkára Paprikapatika néven kiállítást nyitott meg a Mezőgazdasági Múzeumban, ahol elmondta: ma Magyarországon 6-7 ezer hektáron termesztenek paprikát, ami 10 ezer családnak ad munkalehetőséget, 50-60 ezer embernek pedig megélhetést.Katona Antal, az Országos Fűszerpaprika Terméktanács ügyvezető elnöke lapunkkal közölte: szeptember elején magyar javaslatra megalakult a Nemzetközi Fűszerpaprika Szövetség, amelynek tagjai a fűszerpaprikát exportáló országok hasonló szervezetei vagy hasonló tevékenységi körű vállalkozásai. A szövetség célja: a piaci információk gyűjtése és terjesztése, az értékesítési árak és a várható piaci trendek előrejelzése, a fűszerpaprika-őrlemény egyes paramétereinek nemzeti, nemzetközi standardjainak kialakítása és a fűszerpaprika marketing megteremtése a kereskedelem és a fogyasztás fejlesztése érdekében – ismertette Katona Antal.A terméktanács ügyvezető elnöke elmondta: Magyarország régi szereplő a fűszerpaprika piacán, bár mennyiségi adatok alapján nem volt piacvezető az utóbbi évtizedekben. A különleges minőségű magyar fűszerpaprika jelenléte vagy hiánya azonban mindig befolyásolta a világpiaci árakat. A cél nemcsak a világpiaci megjelenés, hanem a legkedvezőbb piac megtalálása és a legkedvezőbb ár kialakítása.– Sajnos az utóbbi évek az értékesítők számára kedvezőtlenül alakultak. Ez ellen szeretnénk hatékonyan fellépni, ezért is szorgalmaztuk a nemzetközi szövetség megalapítását, amely nyitott valamennyi termelő és fűszerpaprikát exportáló ország felé a hatékony piacszabályozás megteremtésében – szögezte le Katona Antal.
Fontos határidő közeleg, eldől a TikTok sorsa
