Az uniós elvárásoknak megfelelően a közeljövő célja a vasúti szolgáltatás színvonalának erősítése. Erről beszélt Kukely Márton, a MÁV Rt. vezérigazgatója egy tegnapi vasutasfórumon Debrecenben. A versenyképesség érdekében jövőre növelni kell a kiemelt szolgáltatást nyújtó intercity és interpici járatok számát – mondta a vezérigazgató. A szolgáltatások javítását elsősorban a menetjegy- és helyfoglalási szisztémák, illetve az informatikai rendszerek fejlesztésében szeretné elérni a társaság vezetése. Ugyanakkor szervezeti átalakításra is szükség van, elsősorban az infrastruktúra fejlesztéseihez és kezeléséhez kapcsolódóan. Kukely Márton szerint a személyforgalom nagyságát illetően meghaladjuk az európai átlagot. Magyarországon a tömegközlekedési ágazatokat tekintve a személyforgalom egyharmada vasúton bonyolódik. Ez évente kb. 150 millió utast jelent. Az áruforgalom 45-47 millió tonna évenként, amelyet mindenképpen növelni kell – hangsúlyozta a vezérigazgató. Ennek első lépéseként 2001-től a pályavasút önálló társaságként folytatja tevékenységét, ezt követően különválasztják a személyszállítást az áruszállítástól.Különösképpen fontos az áruforgalom bővítése, a határ menti régiók, határátmenetek szempontjából, ezért a cég vezetése nemrég tárgyalt a záhonyi teherforgalom növeléséről az ukrán vasutak vezérigazgatójával. Kukely Márton hangsúlyozta: a záhonyi átrakó fejlesztéseire már ISPA-támogatásokat is kapott a vasúttársaság. A MÁV az év első nyolc hónapja alatt a tervezett 8,9 milliárddal szemben 4 milliárdos veszteséget halmozott fel, az év végéig mindenképpen 25 milliárd alá szeretnék szorítani a vasút veszteségét – mondta a vezérigazgató.A bérkérdésről szólva a társaság vezetője hangsúlyozta: a kollektív szerződésben foglaltaknak megfelelően idén 9,9 százalékos átlagkereset-növekedés volt a MÁV Rt.-nél, de az infláció alakulását figyelembe véve a cég január 15-ig kifizeti az ebből adódó bérnövekményt. A létszám- és bérgazdálkodásban egyébként nincs jelentős változás, a szakszervezetekkel kötött megállapodást a vasút betartotta.A tervezett, illetve folyamatban lévő beruházásokról Kukely Márton elmondta: hamarosan tíz, kétáramnemű villamos mozdonyt állítanak forgalomba, amelyek Nyugat-Európában is közlekednek, és tárgyalnak az olasz vasúttal új mozdonyok beszerzéséről. A MÁV a közeljövőben hatvanmillió márka hitelt kíván felvenni, ebből motorkocsikat vásárolnának, ezenkívül tervezik 80-100 sínbusz beszerzését az orosz államadósság terhére. Az elővárosi kocsikból tizenhatot e héten állítanak forgalomba, százötvenet a jövő évben.
Szánthó Miklós: Mindenki figyelje a röszkei határátkelőt!
