Nő az áruforgalom

R. Zs.
2000. 09. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az uniós elvárásoknak megfelelően a közeljövő célja a vasúti szolgáltatás színvonalának erősítése. Erről beszélt Kukely Márton, a MÁV Rt. vezérigazgatója egy tegnapi vasutasfórumon Debrecenben. A versenyképesség érdekében jövőre növelni kell a kiemelt szolgáltatást nyújtó intercity és interpici járatok számát – mondta a vezérigazgató. A szolgáltatások javítását elsősorban a menetjegy- és helyfoglalási szisztémák, illetve az informatikai rendszerek fejlesztésében szeretné elérni a társaság vezetése. Ugyanakkor szervezeti átalakításra is szükség van, elsősorban az infrastruktúra fejlesztéseihez és kezeléséhez kapcsolódóan. Kukely Márton szerint a személyforgalom nagyságát illetően meghaladjuk az európai átlagot. Magyarországon a tömegközlekedési ágazatokat tekintve a személyforgalom egyharmada vasúton bonyolódik. Ez évente kb. 150 millió utast jelent. Az áruforgalom 45-47 millió tonna évenként, amelyet mindenképpen növelni kell – hangsúlyozta a vezérigazgató. Ennek első lépéseként 2001-től a pályavasút önálló társaságként folytatja tevékenységét, ezt követően különválasztják a személyszállítást az áruszállítástól.Különösképpen fontos az áruforgalom bővítése, a határ menti régiók, határátmenetek szempontjából, ezért a cég vezetése nemrég tárgyalt a záhonyi teherforgalom növeléséről az ukrán vasutak vezérigazgatójával. Kukely Márton hangsúlyozta: a záhonyi átrakó fejlesztéseire már ISPA-támogatásokat is kapott a vasúttársaság. A MÁV az év első nyolc hónapja alatt a tervezett 8,9 milliárddal szemben 4 milliárdos veszteséget halmozott fel, az év végéig mindenképpen 25 milliárd alá szeretnék szorítani a vasút veszteségét – mondta a vezérigazgató.A bérkérdésről szólva a társaság vezetője hangsúlyozta: a kollektív szerződésben foglaltaknak megfelelően idén 9,9 százalékos átlagkereset-növekedés volt a MÁV Rt.-nél, de az infláció alakulását figyelembe véve a cég január 15-ig kifizeti az ebből adódó bérnövekményt. A létszám- és bérgazdálkodásban egyébként nincs jelentős változás, a szakszervezetekkel kötött megállapodást a vasút betartotta.A tervezett, illetve folyamatban lévő beruházásokról Kukely Márton elmondta: hamarosan tíz, kétáramnemű villamos mozdonyt állítanak forgalomba, amelyek Nyugat-Európában is közlekednek, és tárgyalnak az olasz vasúttal új mozdonyok beszerzéséről. A MÁV a közeljövőben hatvanmillió márka hitelt kíván felvenni, ebből motorkocsikat vásárolnának, ezenkívül tervezik 80-100 sínbusz beszerzését az orosz államadósság terhére. Az elővárosi kocsikból tizenhatot e héten állítanak forgalomba, százötvenet a jövő évben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.