Újabb üzemi baleset történt a romániai Remin Rt. tulajdonában levő, Nagybánya melletti egyik bányaipari vállalat telepén, amely során kis mennyiségű, feltehetően cianid- és nehézfémtartalmú szennyeződést is tartalmazó iszap került a szabadba. Mint ismeretes, a Remin Rt. az egyik résztulajdonosa a januári ciánszennyeződést okozó Aurul Rt.-nek.A csőtörés a nagybozontai ülepítő tározó mellett történt, amely januári átszakadásával a tiszai ciánszennyezést is okozta. Szőke Sándor, a Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi Felügyelőség igazgatója lapunknak elmondta: az üzemzavar a vállalat kerítésén belül keletkezett, és kis mennyiségű szennyezett iszap került a szabadba. A Magyar Nemzet úgy tudja, hogy a szennyeződés cianidot és nehézfémeket is tartalmaz.A Krónika című, Romániában megjelenő magyar nyelvű napilap szerint környezetvédelmi okokból nem lenne szerencsés az Aurul Rt. bezárása. Az Európai Unió által felkért nemzetközi szakértőknek a közelmúltban elkészült és lapunkban is ismertetett jelentésére hivatkozva közli a Krónika: az Aurul Rt. technológiája csak ideiglenesen fogadható el, középtávon biztonságosabb megoldásokat kell találni. Mint ismeretes, az aranyfeldolgozónak szeptember 30-ig kell bemutatnia az illetékes román környezetvédelmi hatóságoknak a további termelés engedélyezéséhez szükséges dokumentációt. A Krónika azt is leszögezi: a nemzetközi szakértők biztonsági és környezetvédelmi szempontból határozottan ellenezték az üzemben folyó tevékenység leállítását.Montskó Éva, a Tisza-Szamos Kormánybiztosi Hivatal szóvivője szerint a romániai lap a jelentésnek csak az elejét idézte. Mint mondta, Magyarország sosem kérte, hogy zárják be az Aurult, hazánk ugyanis minden alkalommal azt szorgalmazta, hogy a vállalat biztonságos és a környezetét nem veszélyeztető termelést folytasson. Kijelentette: a jelentésből egyértelműen kitűnik, az EU szakértői sincsenek meggyőződve arról, hogy az Aurul most biztonságos vállalat lenne. A bányaipari cégnek mindenképpen ki kell építenie a jelenleg még hiányzó ciántalanító berendezését, hogy ezt a veszélyes mérgező anyagot még üzemi területen ártalmatlanítani lehessen. Erre a jelentés konkrét javaslatokat is ad – mondta Montskó Éva.
Úton az első új autóbusz Budapestre, ezen a vonalon találkozhatnak vele a fővárosiak
