Tizennégy ország írta alá a budapesti konvenciót, amely egységesen szabályozza Európa-szerte a belvízi árufuvarozást. Mint ismeretes, a múlt hét elején összehívott diplomáciai konferenciának Budapest adott otthont, a tizennégy állam képviselője által tegnap aláírt konvenció lehetőséget nyújt arra, hogy az egymás belvizeit érintő nemzetközi forgalomban mind a fuvarozóknak, mind pedig a fuvaroztatóknak egységes kereskedelmi és jogi hátteret biztosítson. Manninger Jenő, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium politikai államtitkára elmondta: az egyezmény elfogadásával lehetővé válik, hogy az európai belvízi fuvarozás a kombinált fuvarozásokba szélesebb körben bekapcsolódjon, a munkamegosztás pedig a közlekedés és a kereskedelem fejlődését szolgálja. A közúti és a vasúti forgalom már eddig is szabályozott keretek között zajlott, a belvízi fuvarozás területén ennek hiánya jelentős bonyodalmakat okozott, a közlekedési ágazatok közötti együttműködés pedig sokszor elképzelhetetlen volt.A vízi fuvarozók és fuvaroztatók között e területen rendezetlen volt a viszony, a szolgáltatásokat és az ehhez kapcsolódó kötelezettségeket regionális szinten szabályozták. Az egységes jogviszony kidolgozása leginkább akkor vált sürgőssé, amikor megnyílt a Duna–Majna–Rajna csatorna, így kiszélesedett a vízi kereskedelem. Ezt megelőzően már a német és a holland hajósok kezdeményezték az egységes árufuvarozói szerződések megkötését, mindez azonban csak az Európa nyugati felében lévő vízi utakon rendezte volna a problémákat. A csatorna megnyitását követő években azonban teljesen megváltoztak a lehetőségek.Mint arról lapunkban már beszámoltunk, a Rajnai Hajózás Központi Bizottsága négy évvel ezelőtt hívta fel a kelet-közép és a nyugat-európai kormányok figyelmét, hogy vegyenek részt a fuvarozást elősegítő nemzetközi egyezmény tervezetének megalkotásában. A legfőbb pontokat tavaly a szlovéniai Mariborban fektették le, a végleges szöveget Budapesten írta alá tizennégy állam képviselője. A konvenció rendezi Európa egymástól távol eső pontjain is a fuvarozók és a megbízók közötti – például az áru átvételére, kirakodására, a határidőkre és szállítási formákra vonatkozó – jogviszonyt, kötelezettségeket és feladatokat.Manninger Jenő elmondta: a továbbiakban minden csatlakozni kívánó állam előtt nyitva áll a lehetőség az egyezmény aláírására.
Forrong a brit politika: Keir Starmer nagy bajban
