Belváros-Lipótváros jegyzőjének napokon belül döntenie kell a Levegő Munkacsoport és több civil szervezet legújabb kezdeményezéséről a kerületi parkok alatt épülő mélygarázs-építkezések leállítására. A környzetvédők lapunkhoz eljuttatott dokumentuma szerint a beruházások hasznossága csekély, az önkormányzat viszont a jelenlegi parkolási káosz megoldását várja a befektetőktől.A Levegő Munkacsoport már negyedik alkalommal várja, hogy a főváros V. kerületének jegyzője jóváhagyja a zöldterületek védelmében, a kerületben tervezett föld alatti parkolóépítések megakadályozására kezdeményezett népszavazás kiírását – tájékoztatta lapunkat Lukács András, a környezetvédő szervezet vezetője. Elmondta: ha a védegylettel, a Magyar Közlekedési Klubbal és a Belvárosi Lakossági Csoporttal közösen kezdeményezett referendum aláírásgyűjtő ívének hitelesítését most is megtagadják, akkor bírósághoz fordulnak. A törvények szerint ebben az esetben rendkívüli eljárásra kerül sor, így a döntés nem húzható hónapokig.Mint arról korábban beszámoltunk, Rónaszéki László rendre elutasította a négy kérdésre vonatkozó kezdeményezést. A jegyző szerint a kérdések egy része nem jogszerű, a mélygarázsok esetében pedig a válaszokat befolyásolná, hogy a kezdeményezők eleve fapusztító, szükségtelen és hatalmas pénzpazarlást jelentő presztízsberuházások ellen kérik a lakosság döntését. A Belvárosi Lakossági Csoport többoldalas dolgozata szerint a föld alatti parkolók hasznossága csekély. Ezt azzal támasztják alá, hogy az V. kerületben ma mintegy 12 ezer személygépkocsi számára van parkolóhely, amelyeknek körülbelül a kétharmadát az itt élők veszik igénybe. – A parkolási probléma nem a köztereken lévő parkolókban, hanem leginkább az esti időszakban, a kis utcákban jelentkezik. Az egymáshoz közel építendő hatalmas – és várhatóan magas díjú – mélygarázsokat sem a lakók, hanem a más kerületekből bejárók használnák. A megismert dokumentumok alapján jelentős forgalomnövekedésre, a levegő- és a zajszennyezési szintek emelkedésére kell számítani – olvasható a szervezet szakértői anyagában.Ezzel szemben Karsai Károly polgármester lapunknak elmondta: a Szent István térre, a Szabadság térre és a József Nádor térre tervezett beruházás közcélú, mert a kerületet megóvja a közlekedési, parkolási helyzet ellehetetlenülésétől. A Szabadság térről például kitiltják majd a forgalmat, s a külföldi érdekeltségű beruházáshoz az önkormányzat egyetlen fillért sem ad. A beruházók vállalták a meglévő növényzet, a zöldterület védelmét is.
Orbán Viktor ismerteti a budapesti csúcs eredményeit - élőben az Origón