Haszongépjárművek és veterán autók show-ja

Gyurina Zsolt
2000. 10. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Háromszáztíz kiállító huszonegyezer négyzetméternyi területen – ez az idén a két legjellemzőbb adat a 13. alkalommal rendezendő Autótechnika kiállításról. Október 4. és 8. között a Hungexpo ad otthont a vásárnak, amelyet a hagyományokhoz hűen ezúttal is inkább az autós háttéripar szereplőinek, illetve a haszongépjárművek piacának szenteltek. Főleg a teherautókat kiállítók rukkolnak elő jó néhány újdonsággal, illetve a korábbi évekhez képest a veterán autók show-ja bővült jelentősen. A szervezők száz–száztízezer látogatót várnak.A rendezvénynek több mint egy évtizedes múltja van. Haris György, a Haris Kereskedőház vezetője 1988-ban hozta első ízben tető alá az akkor még sokak számára szokatlannak tűnő kiállítást, bécsi közreműködő társsal és elsősorban osztrák márkakereskedők részvételével. A kétkedők szava azonban hamar elhalkult, hiszen öt esztendővel később már a neves OICA által is regisztrálttá vált a vásár. Mára a legnagyobb magyar szakkiállítássá nőtte ki magát, mind területében (30 000 nm), mind látogatottságában – átlagban százötvenezren teszik tiszteletüket a vásár ideje alatt. Egy év kivételével a Budapesti Vásárközpont adott otthont a rendezvénynek. 1993-tól a szakma igényei szerint kétéves váltásban rendezik meg a Budapesti Autószalont, illetve az Autótechnika kiállítást, de mindkettőt az Autómobil összefoglaló elnevezés égisze alatt. Páratlan években az Autószalon, míg páros években – akárcsak idén – az Autótechnikára látogathatnak ki az érdeklődők. Előbbi alkalommal a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének tagjai, illetve az egyetlen jelentősebb kívül maradó márka (mivel járművet nem hoz be Magyarországra, hiszen hazánkban gyártat), a Magyar Suzuki Rt. mutatja be a személygépkocsi-újdonságokat. Ekkor inkább a csillogáson-villogáson, a személygépkocsik ünneplésén van a hangsúly, míg az Autótechnikán az autós háttéripar képviselői viszik a prímet.Érdemes megemlíteni az alkatrész- és felszerelésgyártókat, a forgalmazókat, az olajipari cégeket, a gumiabroncsgyártókat és -forgalmazókat, a haszongépjármű- és felépítményimportőröket, valamint a személygépjárművek kereskedőit.Matuzsálemek, újdonságokAz Autótechnika nemzetközi járműipari szakkiállításon a szakmai nap ezúttal a nyitónap. A szervezők a Haris Kereskedőház Kft. (amely a hírek szerint utoljára vesz részt a kiállítás lebonyolításában, mert nemsokára eladja szervezői jogát), és a Hungexpo Rt. A rendezvény több különlegességet is tartogat. Az egyik fénypont mindenképpen a D pavilonban helyet kapó Westel Oldtimer Show, ahol a veterán autókat csodálhatják meg a látogatók. Az előző évektől eltérően ezúttal külföldről is érkeznek múzeumba illő autók, öszszesen negyven darab, sőt egy rögtönzött restaurátorműhelyben az is látható lesz, miként újul meg egy matuzsálemkorú kocsi. A B pavilonban pedig a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének haszongépjárműves tagvállalatai mutatják be újdonságaikat.Az A pavilonban a 100 nm-nél nagyobb standokat bérlők kaptak helyet. Itt az alkatrésszel, felszereléssel, gumiabronccsal, fényezéssel és garázsiparral foglalkozókkal találkozhat a kilátogató, illetve a szaksajtó képviselőivel. A B pavilont a haszongépjárművek gyártói és a felépítményeket készítők standjai uralják, a C pavilonban az autózással összefüggő szerszámokat mutatják be a forgalmazók. Az F pavilonban az autó olyan fontos tartozékai láthatók nagy választékban, mint a hifi, a riasztó vagy a tuning. A szabad területen csodálhatók meg például az autós márkaklubok különlegességei.Foghíjas mezőnyEbben az évben a haszongépjárművek jóval nagyobb hangsúlyt kapnak, mint azt a korábbi Autótechnika kiállításokon megszokhattuk. A gépjárműimportőrök egyesületének sok tagja ugyanis úgy véli, inkább az Autószalonon állít ki, feleslegesnek tartva az évenkénti megjelenést. A legnagyobb tagvállalatok közül többen hiányoznak ezúttal, mint például a Láng vagy a Bárdi Autókereskedés, a Michelin vagy a Unix – a felsoroltak közül jó néhány két évvel ezelőtt még nagy kiállítónak számított. A Hella Hungáriánál úgy gondolkoztak, túl drága a vásáron való megjelenés, ráadásul kevés információhoz jutni a néhány nap alatt. Új partner már nemigen tűnik fel, a piac stabilizálódott. Magyarországon még nem erősödött meg az ipari termelés, ezért többnyire az importőrök találhatók kint, így a kívánatosnál kevesebb üzlet kötődik.A haszongépjárművesek ellenben elégedettek az eddigi kiállításokkal, így többségük idén is megjelenik. Szerintük a részvétel okvetlenül fontos, hiszen kevés esemény van ezenkívül, ahol a szakma randevút adhat egymásnak, de az Autótechnikára sok olyan potenciális vevő is ellátogat, akiket máskor nem lehetne pénzköltésre csábítani. A vásár ideje alatti kedvezményekkel sokan élnek, akár hónapokkal később is felkeresik a kereskedőket. Éppen ezért igazán hasznos a vásár: bár a helyszínen jobbára csak bámészkodókkal találkozni, az itt szövődő munkakapcsolatok később jó befektetésnek bizonyulnak.Százezren lehetnekDr. Győző Gábor, a gépjárműimportőrök egyesületének ügyvezető elnöke cáfolja az előzetes híreket: szerinte mindössze egyetlen jelentősebb importőr nem állít ki, egyébként nyolc tagvállalattal képviseltetik magukat, és elfoglalják a teljes B pavilont. Különösebb újdonságra nem lehet számítani, mert a haszongépjárműveknél lassabb a váltás, a fejlesztések nem követik egymást olyan gyors mértékben, mint a személygépkocsiknál. Azért néhány érdekességre lehet számítani, például a Volvo részéről, vagy, ha a frankfurti vásárról időben, az Autótechnika végéig megérkezik Magyarországra, akkor akár egy világújdonsággal – egy felettébb meglepő nyerges járművel – is előrukkolhat a DAF. Feltűnik néhány olyan óriáscég is – például a Scania –, amely korábban nem jelentkezett. A márkakereskedők már kevesebben lesznek (összesen nyolc márka állít ki, egy márka legfeljebb 500 nm-es standot vehetett igénybe), de a Renault, a Fiat vagy a Daewoo egyaránt azt ígéri, meglepetéssel várja a látogatókat. Orosz Pál, a Haris Kereskedőház kiállítási igazgatója úgy véli, tartják a korábbi évek átlagát, és száz–száztízezer látogatóra számít (az Autószalont évek óta kétszázezren tekintik meg). Azt reméli, hogy mivel első ízben mutatják be a haszongépjárművek teljes palettáját, az Automobil 2000 – Autótechnika nagy sikert arat.A kiállítás naponta 10 és 18 óra között tart nyitva, a teljes árú jegy 800, a szakmai jegy 1500, míg a kedvezményes 500 forintba kerül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.