Háromszáztíz kiállító huszonegyezer négyzetméternyi területen – ez az idén a két legjellemzőbb adat a 13. alkalommal rendezendő Autótechnika kiállításról. Október 4. és 8. között a Hungexpo ad otthont a vásárnak, amelyet a hagyományokhoz hűen ezúttal is inkább az autós háttéripar szereplőinek, illetve a haszongépjárművek piacának szenteltek. Főleg a teherautókat kiállítók rukkolnak elő jó néhány újdonsággal, illetve a korábbi évekhez képest a veterán autók show-ja bővült jelentősen. A szervezők száz–száztízezer látogatót várnak.A rendezvénynek több mint egy évtizedes múltja van. Haris György, a Haris Kereskedőház vezetője 1988-ban hozta első ízben tető alá az akkor még sokak számára szokatlannak tűnő kiállítást, bécsi közreműködő társsal és elsősorban osztrák márkakereskedők részvételével. A kétkedők szava azonban hamar elhalkult, hiszen öt esztendővel később már a neves OICA által is regisztrálttá vált a vásár. Mára a legnagyobb magyar szakkiállítássá nőtte ki magát, mind területében (30 000 nm), mind látogatottságában – átlagban százötvenezren teszik tiszteletüket a vásár ideje alatt. Egy év kivételével a Budapesti Vásárközpont adott otthont a rendezvénynek. 1993-tól a szakma igényei szerint kétéves váltásban rendezik meg a Budapesti Autószalont, illetve az Autótechnika kiállítást, de mindkettőt az Autómobil összefoglaló elnevezés égisze alatt. Páratlan években az Autószalon, míg páros években – akárcsak idén – az Autótechnikára látogathatnak ki az érdeklődők. Előbbi alkalommal a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének tagjai, illetve az egyetlen jelentősebb kívül maradó márka (mivel járművet nem hoz be Magyarországra, hiszen hazánkban gyártat), a Magyar Suzuki Rt. mutatja be a személygépkocsi-újdonságokat. Ekkor inkább a csillogáson-villogáson, a személygépkocsik ünneplésén van a hangsúly, míg az Autótechnikán az autós háttéripar képviselői viszik a prímet.Érdemes megemlíteni az alkatrész- és felszerelésgyártókat, a forgalmazókat, az olajipari cégeket, a gumiabroncsgyártókat és -forgalmazókat, a haszongépjármű- és felépítményimportőröket, valamint a személygépjárművek kereskedőit.Matuzsálemek, újdonságokAz Autótechnika nemzetközi járműipari szakkiállításon a szakmai nap ezúttal a nyitónap. A szervezők a Haris Kereskedőház Kft. (amely a hírek szerint utoljára vesz részt a kiállítás lebonyolításában, mert nemsokára eladja szervezői jogát), és a Hungexpo Rt. A rendezvény több különlegességet is tartogat. Az egyik fénypont mindenképpen a D pavilonban helyet kapó Westel Oldtimer Show, ahol a veterán autókat csodálhatják meg a látogatók. Az előző évektől eltérően ezúttal külföldről is érkeznek múzeumba illő autók, öszszesen negyven darab, sőt egy rögtönzött restaurátorműhelyben az is látható lesz, miként újul meg egy matuzsálemkorú kocsi. A B pavilonban pedig a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének haszongépjárműves tagvállalatai mutatják be újdonságaikat.Az A pavilonban a 100 nm-nél nagyobb standokat bérlők kaptak helyet. Itt az alkatrésszel, felszereléssel, gumiabronccsal, fényezéssel és garázsiparral foglalkozókkal találkozhat a kilátogató, illetve a szaksajtó képviselőivel. A B pavilont a haszongépjárművek gyártói és a felépítményeket készítők standjai uralják, a C pavilonban az autózással összefüggő szerszámokat mutatják be a forgalmazók. Az F pavilonban az autó olyan fontos tartozékai láthatók nagy választékban, mint a hifi, a riasztó vagy a tuning. A szabad területen csodálhatók meg például az autós márkaklubok különlegességei.Foghíjas mezőnyEbben az évben a haszongépjárművek jóval nagyobb hangsúlyt kapnak, mint azt a korábbi Autótechnika kiállításokon megszokhattuk. A gépjárműimportőrök egyesületének sok tagja ugyanis úgy véli, inkább az Autószalonon állít ki, feleslegesnek tartva az évenkénti megjelenést. A legnagyobb tagvállalatok közül többen hiányoznak ezúttal, mint például a Láng vagy a Bárdi Autókereskedés, a Michelin vagy a Unix – a felsoroltak közül jó néhány két évvel ezelőtt még nagy kiállítónak számított. A Hella Hungáriánál úgy gondolkoztak, túl drága a vásáron való megjelenés, ráadásul kevés információhoz jutni a néhány nap alatt. Új partner már nemigen tűnik fel, a piac stabilizálódott. Magyarországon még nem erősödött meg az ipari termelés, ezért többnyire az importőrök találhatók kint, így a kívánatosnál kevesebb üzlet kötődik.A haszongépjárművesek ellenben elégedettek az eddigi kiállításokkal, így többségük idén is megjelenik. Szerintük a részvétel okvetlenül fontos, hiszen kevés esemény van ezenkívül, ahol a szakma randevút adhat egymásnak, de az Autótechnikára sok olyan potenciális vevő is ellátogat, akiket máskor nem lehetne pénzköltésre csábítani. A vásár ideje alatti kedvezményekkel sokan élnek, akár hónapokkal később is felkeresik a kereskedőket. Éppen ezért igazán hasznos a vásár: bár a helyszínen jobbára csak bámészkodókkal találkozni, az itt szövődő munkakapcsolatok később jó befektetésnek bizonyulnak.Százezren lehetnekDr. Győző Gábor, a gépjárműimportőrök egyesületének ügyvezető elnöke cáfolja az előzetes híreket: szerinte mindössze egyetlen jelentősebb importőr nem állít ki, egyébként nyolc tagvállalattal képviseltetik magukat, és elfoglalják a teljes B pavilont. Különösebb újdonságra nem lehet számítani, mert a haszongépjárműveknél lassabb a váltás, a fejlesztések nem követik egymást olyan gyors mértékben, mint a személygépkocsiknál. Azért néhány érdekességre lehet számítani, például a Volvo részéről, vagy, ha a frankfurti vásárról időben, az Autótechnika végéig megérkezik Magyarországra, akkor akár egy világújdonsággal – egy felettébb meglepő nyerges járművel – is előrukkolhat a DAF. Feltűnik néhány olyan óriáscég is – például a Scania –, amely korábban nem jelentkezett. A márkakereskedők már kevesebben lesznek (összesen nyolc márka állít ki, egy márka legfeljebb 500 nm-es standot vehetett igénybe), de a Renault, a Fiat vagy a Daewoo egyaránt azt ígéri, meglepetéssel várja a látogatókat. Orosz Pál, a Haris Kereskedőház kiállítási igazgatója úgy véli, tartják a korábbi évek átlagát, és száz–száztízezer látogatóra számít (az Autószalont évek óta kétszázezren tekintik meg). Azt reméli, hogy mivel első ízben mutatják be a haszongépjárművek teljes palettáját, az Automobil 2000 – Autótechnika nagy sikert arat.A kiállítás naponta 10 és 18 óra között tart nyitva, a teljes árú jegy 800, a szakmai jegy 1500, míg a kedvezményes 500 forintba kerül.
Már a lengyeleknek is elege van Tusk ukránpárti politikájából
