Johnson-gyár egymilliárdért

Czövek Olivér
2000. 10. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zsámbék helyett Pilisjászfalun épít üzemet a Johnson Controls solymári leányvállalata. A beruházás egymilliárd forintba kerül, de már a telekvásárlásnál számoltak esetleges bővítési lehetőségekkel. A cég reményei szerint jövő március végére teljesen áttelepítik a gyártást, és az első teljes üzleti évben a mostaninál 50 százalékkal nagyobb forgalmat bonyolítnak, ráadásul arányosan lényegesen kisebb költségek mellett.Megkezdte pilisjászfalui üzemépítésének előkészületi munkáit a Johnson Controls Automotive (JCA) Kft. A jelenleg Solymáron termelő cég tervei szerint majdani új székhelyén, ahová fokozatosan telepíti át a gyártást, jövő március végétől teljes kapacitással termelhet. A gyár és a hozzá tartozó iroda- és kiszolgálóépület építése, a gyártóberendezések áttelepítése egymilliárd forintba kerül – nyilatkozta lapunknak Palotás Tibor, a JCA ügyvezető igazgatója.Az egyesült államokbeli Johnson Controls magyarországi, személy- és haszongépjárművek belső komponenseit gyártó leányvállalata egy-két évvel ezelőtti sikertelen próbálkozás és hosszas keresés után döntött Pilisjászfalu mellett. A 10-es főút mellett, az önkormányzat által ipari zónának kijelölt helyen kéthektáros területet vásárolt, ugyanakkor további 1,6 hektárra vételi opciót szerzett.Eredetileg Zsámbékon akart volna építkezni, és oda költöztetni a termelést jelenlegi, a PEMÜ gyárterületén lévő üzeméből. A zsámbéki beruházás azonban lakossági tiltakozások, helyi hatalmi harcok miatt meghiúsult – fogalmazott az igazgató –, az ebből keletkezett kár mértékét viszont nem kívánta számszerűsíteni.Pilisjászfalun hétezer négyzetméteres csarnokot és ezer négyzetméter alapterületű, kétszintes irodát és kiszolgálóegyéget építenek. Nem- csak a JCA, hanem az ugyancsak a Johnson Controls-csoporthoz tartozó Happich Kft.-t is ide költöztetik, de elképzelhető, hogy addigra a két társaság kérelmezett egyesülését, a Happich beolvadását a JCA-ba bejegyzi a cégbíróság.A Happich személy- és haszongépjárművekhez készít poliuretánból beltéri komponenseket, karfákat, fogantyúkat, légzsákborítókat, a JCA pedig napellenzőket. A két cég az anyavállalaton keresztül a világ legnagyobb autógyárainak szállít, a BMW-nek, az Opelnek, a VW-nek, a Mercedesnek, a Renault-nak, a Volvónak és a Scaniának. Annak, hogy két cég végzi a termelést, tulajdonképpen „történelmi” okai vannak, de a cégösszevonástól, még inkább az áttelepüléstől hatékonyságnövekedést várnak. Az eddigi, a nettó árbevételre vetített adózás előtti eredményszint 8 százalék volt, az új üzemben elérheti a csoportban elvárt 11,5 százalékot. Az idei üzleti évben, ami a JCA-nál október elsejétől szeptember utolsó napjáig értendő, a JCA a Happichhal együtt várhatóan 20 millió német márka forgalmat bonyolít. A következő üzleti évben ugyanekkora, egy év múlva már akár tízmillió márkával több árbevételt vár.Hatékonysága annak ellenére nő, hogy mind a 310 alkalmazottját „magával viszi” Solymárról, sőt a termelés felfutásával, a jövő év második felétől bővíti is a létszámot. A pilisjászfalui gyárterületet körülbelül 400 főre tervezték. A szomszédos telken pedig újabb beruházást valósíthatnak meg, ha erre a megrendelések növekedése miatt szükség lenne. A lekötött megrendelések volumene, noha az újabb szerződéseknél a szériagyártás csak egy–másfél év múlva indul, már most lényegesen nagyobb, mint korábban volt. Ráadásul magasabb minőségi kategóriás termékek gyártásával is megbízták a JCA-t, Pilis-jászfaluban már nemcsak műbőr, hanem valódi bőr feldolgozásával is foglalkoznak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.