A MÁV reformjának elősegítésére a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium (Kövim) azt kéri a kormánytól: indítványozza, hogy a költségvetés vállalja át a vasút 68,7 milliárd forintos tőketartozását – tudta meg a Magyar Nemzet.Információnk szerint jelenleg a Pénzügyminisztérium vizsgálja, hogy módjában áll-e a MÁV csaknem 69 milliárd forintos beruházási hitelének konszolidálása, azaz költségvetési átvállalása. Erre a Kövim kérte a kormányt. A Magyar Nemzet tudomása szerint a MÁV bruttó tartozása (kamat- és egyéb költségekkel együtt) eléri a 95 milliárd forintot, ezért a vasúttársaság reformját illetően jelentős segítség lenne, ha a központi költségvetés „leemelné” a vasút adósságterhének jelentős részét. A vegyes (kettőtől nyolc évig tartó) futamidejű kölcsöncsomag külföldi és hazai bankoktól származik.A MÁV adósságának konszolidálására legutóbb 1998-ban volt példa, amikor a büdzsé – a MÁV-nak nyújtott közvetlen támogatáson túl – átvállalt majdnem 36 milliárd forintos tartozást. Ez az összeg, akárcsak a jelenlegi javaslatban szereplő tehercsökkentés, nem fedezte a teljes adósságállományt.A hitelállomány mértékéről a vasúttársaság nem nyilatkozott lapunknak. Mint mondták: a beruházásokra elköltött hitelek pontos összegéről azért nem adnak felvilágosítást, mert az üzleti és banktitkokat sértene. A szóban forgó hitelek jelentős részét új kocsik beszerzésére, felújításokra és a vontatóállomány egy részének rendbehozatalára költötték, mivel erre a célra – költségvetési pénzek híján – a MÁV saját forrásokat nem tudott igénybe venni.
Forrong a brit politika: Keir Starmer nagy bajban
