Légi irányítás radarkép nélkül

2000. 10. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzet értesülése szerint múlt hét szerdán egy órán keresztül súlyos műszaki problémák adódtak a ferihegyi irányítóközpontban. Információink szerint este fél tizenegykor előbb lelassult, majd megszűnt a radarképernyőn a magyar légtérben lévő gépek adatainak megjelenése.Az információk közlése ahhoz szükséges, hogy a légiforgalmi irányítók tudják azonosítani a repülőgépeket, és tájékoztatást kapjanak azok helyzetéről. A szerda esti meghibásodás során az adatok a radar képernyőjén nem jelentek meg, így a kilépő gépek pontos adatainak (magasság, sebesség) továbbítása a szomszédos országok felé lehetetlenné vált. A késői időpont miatt azonban a légi közlekedésre a hiba nem volt közvetlen kihatással, hiszen ekkor már csak kevés menetrend szerinti járat tartózkodott hazánk légterében. Ahhoz azonban, hogy a repülőgépek irányításának folyamatosságát fenntartsák, több, éppen pihenőidejét töltő légiforgalmi irányítót is be kellett állítani a munkába.Európában nem vették észre a magyarországi malőrt. A rend egy óra múlva, az adatok újratöltésével állt helyre. A zavar azonban bármikor újra előfordulhat, hiszen információink szerint az intézmény műszaki személyzete mindeddig nem tudja a program leállásának okát.Péterfy Gábor, a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság szóvivője megerősítette lapunk információját. Elmondta, hogy szerdán fél tizenegykor valóban meghibásodott az irányítótorony egyik számítógépe, amely az adatfeldolgozásokat végezte. Ám – tette hozzá – ez nem befolyásolta az esti légi forgalom biztonságát, és a hiba miatt késések nem voltak. Elmondta azt is, hogy az ország feletti légteret a légi irányítók szektorokra osztották, így a meghibásodott szektor forgalmát átirányították egy másikba. A munkát addig manuálisan végezték el.A Magyar Nemzet úgy tudja, a radarberendezést az Eurocat 2000 irányítórendszer működteti, amely a légiforgalmi irányítók szerint számos hiányossággal bír. Egy évvel ezelőtt emiatt késleltették az irányítók a rendszer átadását, azonban a légiforgalmi igazgatósággal lefolytatott tárgyalások után mégis üzembe helyezték azt. Az irányítók az átvétel után egy kis füzetben jelezték a hibákat, amelyekben szerepelt a radarberendezés információs szektorainak lelassulása is. Az Eurocat 2000 rendszerrel kapcsolatos problémákhoz tartozik az is, hogy a rádióberendezések működéséhez szükséges programot korábban már újra kellett telepíteni, mivel az eredeti szoftver gyári hibás volt. Lapunkat úgy tájékoztatták, hogy az irányítórendszerrel kapcsolatos hiányosságokat folyamatosan pótolják és korrigálják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.