A Magyar Nemzet értesülése szerint múlt hét szerdán egy órán keresztül súlyos műszaki problémák adódtak a ferihegyi irányítóközpontban. Információink szerint este fél tizenegykor előbb lelassult, majd megszűnt a radarképernyőn a magyar légtérben lévő gépek adatainak megjelenése.Az információk közlése ahhoz szükséges, hogy a légiforgalmi irányítók tudják azonosítani a repülőgépeket, és tájékoztatást kapjanak azok helyzetéről. A szerda esti meghibásodás során az adatok a radar képernyőjén nem jelentek meg, így a kilépő gépek pontos adatainak (magasság, sebesség) továbbítása a szomszédos országok felé lehetetlenné vált. A késői időpont miatt azonban a légi közlekedésre a hiba nem volt közvetlen kihatással, hiszen ekkor már csak kevés menetrend szerinti járat tartózkodott hazánk légterében. Ahhoz azonban, hogy a repülőgépek irányításának folyamatosságát fenntartsák, több, éppen pihenőidejét töltő légiforgalmi irányítót is be kellett állítani a munkába.Európában nem vették észre a magyarországi malőrt. A rend egy óra múlva, az adatok újratöltésével állt helyre. A zavar azonban bármikor újra előfordulhat, hiszen információink szerint az intézmény műszaki személyzete mindeddig nem tudja a program leállásának okát.Péterfy Gábor, a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság szóvivője megerősítette lapunk információját. Elmondta, hogy szerdán fél tizenegykor valóban meghibásodott az irányítótorony egyik számítógépe, amely az adatfeldolgozásokat végezte. Ám – tette hozzá – ez nem befolyásolta az esti légi forgalom biztonságát, és a hiba miatt késések nem voltak. Elmondta azt is, hogy az ország feletti légteret a légi irányítók szektorokra osztották, így a meghibásodott szektor forgalmát átirányították egy másikba. A munkát addig manuálisan végezték el.A Magyar Nemzet úgy tudja, a radarberendezést az Eurocat 2000 irányítórendszer működteti, amely a légiforgalmi irányítók szerint számos hiányossággal bír. Egy évvel ezelőtt emiatt késleltették az irányítók a rendszer átadását, azonban a légiforgalmi igazgatósággal lefolytatott tárgyalások után mégis üzembe helyezték azt. Az irányítók az átvétel után egy kis füzetben jelezték a hibákat, amelyekben szerepelt a radarberendezés információs szektorainak lelassulása is. Az Eurocat 2000 rendszerrel kapcsolatos problémákhoz tartozik az is, hogy a rádióberendezések működéséhez szükséges programot korábban már újra kellett telepíteni, mivel az eredeti szoftver gyári hibás volt. Lapunkat úgy tájékoztatták, hogy az irányítórendszerrel kapcsolatos hiányosságokat folyamatosan pótolják és korrigálják.
Gál Kinga: Brüsszelben el akarják törölni az egyhangúságot, ez önmagában lemondásra adna okot
