A meglehetősen nagy eltérések ellenére szokás az úgynevezett fejlődő európai uniós országok, ez esetben Portugália gazdasági helyzetéhez viszonyítani Magyarországét. Úgy az azonosságok, mint a különbségek miatt tanulságokkal szolgál a gazdaság egyik szignifikáns ága, a biztosítás.Magyarországon az életbiztosítások volumene nem éri el a nem élet üzletágból befolyó díjakét. Portugáliában először az elmúlt évben, az életbiztosítási üzletág bevételei meghaladták a nem életbiztosításéit.Azoknak a növekedése a mediterrán országban más európai országokkal összevetve elsősorban amiatt lassúbb, mert az átlagosnál lényegesen jobban működik az állami társadalombiztosítás – derült ki az Allianz Portugal (AP) sajtórendezvényén.Patrick Schwarz, az AP vezérigazgatója elmondta, Portugáliában – akárcsak Magyarországon – felosztó-kirovó társadalombiztosítás működik, az aktív állampolgárok befizetései fedezik a nyugdíj- és az egészségügyi kiadásokat. A rendszer viszont nagyon erős. A magánbiztosítók az egészségbiztosításban néhány hézag betöltésére – például a fogászati kezelésekre, illetve a jobb minőségű ellátás finanszírozására – szakosodtak, a nyugdíjbiztosításban pedig azokra a szakmákra specializálódtak, amik kiesnek az állami nyugdíjbiztosítás rendszeréből.A biztosítók élet üzletágának a bevételei 1998-ban körülbelül megegyeztek a nem élet üzletágból származó bevételekkel, nem érték el a 600 milliárd escudot (1 escudo = 1,31 forint), 1999-ben a nem életbiztosítási díjbevételek meghaladták a 600 milliárd escudót, az élet üzletágéi viszont a 800 milliárdot. A nem élet üzletág növekedési üteme 1990 óta – kivéve 1998-at – folyamatosan csökkent, az életbiztosításoké, ezen belül a befektetési biztosításoké ugyenebben a tíz évben hullámzó teljesítményt mutatott. A növekedés lendülete 1990–1995-ig csökkent, 1996-ra megugrott, majd visszaesett, 1997-ben mindössze néhány százalék volt. 1998-ban azonban már 30, tavaly pedig csaknem 40 százalékkal bővült a piac.A teljes portugál biztosítási piacot tekintve ugyancsak szembetűnő különbség, miként válogatnak az ügyfelek a különböző típusú üzletkötők között.Valamilyen oknál fogva a lakosság körében népszerűbbek a bankok, részben azért, mert a legtöbb banknak saját biztósítótársasága van. Az életbiztosítási üzletágon belül viszont valószínűleg egyszerűen ügyfélszokások miatt – 1998. végi kimutatás szerint – a díjbevételek 74 százaléka bankokon keresztül folyt be, igaz nem életbiztosításban ez az arány mindössze 6 százalék volt.Ugyanakkor ebben az üzletágban a legtöbb díjat ügynökök szedték be, de súlyuk kisebb volt, mint az élet üzletágban a bankoké, 63 százalékot tett ki. Az AP-nél mind az élet, mind a nem élet divíziókban az ügynökök játszák a meghatározó szerepet.Az árképzés is másként alakul az AP tapasztalatai szerint, mint más európai országokban, Portugáliában ugyanis nagyon nehéz elérni a nemzetközi szinten elvárt 12 százalékos vagyonarányos nyereséget. Az AP eredményessége egészen az elmúlt év végéig mindig túlszárnyalta a biztosítási piac átlagát, 1999 végére viszont aláesett, igaz, ez két biztosítótársaság beolvadásával magyarázható.
Kiderült, mire költené a Tisza a magyaroktól elvett többletadót
