Ugrásra kész vadászgépgyártók

2000. 10. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Információink szerint körvonalazódnak annak a meghívásos „versenynek” a részletei, amely használt, többfeladatú, nyugati gyártású vadászrepülőgép beszerzését célozza a Magyar Honvédség számára 2003 és 2005 között kezdődő rendszeresítéssel. A végleges döntés meghozatala, illetve annak dátuma mindazonáltal változhat, az aktuálpolitikai, illetve hosszú távú stratégiai megfontolások befolyásának arányáról pedig vita folyik kormányzati körökben.Mivel a kabinet a közelmúltban elvi támogatásáról biztosította azt a koncepciót, hogy a NATO-elvárásoknak mindenben megfelelő nyugati (használt) harci gépek beszerzését kell elindítani a közeljövőben, elkezdődött azon források számbavétele, ahonnan szert lehetne tenni ilyen eszközökre. Noha a kormányzó pártok között a témában folyó vitát – amely végső soron még meghiúsíthatja a koncepció megvalósulását – figyelemmel követik, az üzletben érintett országok és gyártók új, illetve felújított ajánlatokkal készülnek a megméretésre.Ára és NATO-ban való elterjedtsége miatt a favorit a használt, de modernizált amerikai F–16-os, amellyel kapcsolatban a legutóbbi konkrét ajánlat az Egyesült Államok hivatalos szervei és a gyártó Lockheed Martin részéről már egy hónapja a kormányzat asztalán van. Az egyelőre nem hivatalos kormányzati állásfoglalásra európai országok is reagálnak, s a szaksajtóban óvnak az amerikai „nyomásgyakorlástól”. Repülőgép-ipari források szerint Németország és a DaimlerChrysler igyekszik továbbra is a magyar MiG–29-esek minél nagyobb értékű és mértékű átalakításának megrendelésére, illetve saját MiG-jeik későbbi átvételére rávenni Budapestet, mivel használt nyugati gépre vonatkozó ajánlatot gyakorlatilag nem tudnának benyújtani. A németek számára mindenesetre biztató, hogy a nyugati gépek beszerzésének szándéka mellett a magyar MiG-ek jövője az új koncepció szerint 2010-ig biztosított, hiszen – mint azt a kormányzathoz közel álló forrásunk közölte – „a MiG-ek felújítása nem alternatívája a nyugati használt gépek beszerzésének”.A korábban új gyártású Gripen gépek eladásában reménykedő svéd–brit Saab–British Aerospace lelkesedését az utóbbi hónapok fejleményei – a használt F–16-osok nyilatkozatokban történt favorizálása – törte le. Ezért várható, hogy a korábbi Viggen gépeket felújítva ajánlják fel. Egyes vélmények szerint az üzlet reményében akár hajlandók lennének – nyilvánvalóan drágább megoldásként – a svéd légierő számára már eddig átadott mintegy 90 új Gripen néhány példányának (legfeljebb 12 darab) átadására is.A legújabb meglepetést az amerikai Boeing okozta, amikor nemrégiben kiszivárgott, hogy a kongreszszustól hozzájárulást szerzett használt F–15-ösök felajánlására az újdonsült NATO-tagországok részére. A szakmai körökben a „vadászgépek királyának” tartott típus felújítva kétségtelenül a legjobb légiharc-képességeket biztosítaná – vélik hazai szakértők, mindazonáltal a típus alaphelyzetben korlátozott egyéb képességeit és drága üzemeltetési költségeit ismerve, ezt a lehetőséget nem tartják kecsegtetőnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.