Információink szerint körvonalazódnak annak a meghívásos „versenynek” a részletei, amely használt, többfeladatú, nyugati gyártású vadászrepülőgép beszerzését célozza a Magyar Honvédség számára 2003 és 2005 között kezdődő rendszeresítéssel. A végleges döntés meghozatala, illetve annak dátuma mindazonáltal változhat, az aktuálpolitikai, illetve hosszú távú stratégiai megfontolások befolyásának arányáról pedig vita folyik kormányzati körökben.Mivel a kabinet a közelmúltban elvi támogatásáról biztosította azt a koncepciót, hogy a NATO-elvárásoknak mindenben megfelelő nyugati (használt) harci gépek beszerzését kell elindítani a közeljövőben, elkezdődött azon források számbavétele, ahonnan szert lehetne tenni ilyen eszközökre. Noha a kormányzó pártok között a témában folyó vitát – amely végső soron még meghiúsíthatja a koncepció megvalósulását – figyelemmel követik, az üzletben érintett országok és gyártók új, illetve felújított ajánlatokkal készülnek a megméretésre.Ára és NATO-ban való elterjedtsége miatt a favorit a használt, de modernizált amerikai F–16-os, amellyel kapcsolatban a legutóbbi konkrét ajánlat az Egyesült Államok hivatalos szervei és a gyártó Lockheed Martin részéről már egy hónapja a kormányzat asztalán van. Az egyelőre nem hivatalos kormányzati állásfoglalásra európai országok is reagálnak, s a szaksajtóban óvnak az amerikai „nyomásgyakorlástól”. Repülőgép-ipari források szerint Németország és a DaimlerChrysler igyekszik továbbra is a magyar MiG–29-esek minél nagyobb értékű és mértékű átalakításának megrendelésére, illetve saját MiG-jeik későbbi átvételére rávenni Budapestet, mivel használt nyugati gépre vonatkozó ajánlatot gyakorlatilag nem tudnának benyújtani. A németek számára mindenesetre biztató, hogy a nyugati gépek beszerzésének szándéka mellett a magyar MiG-ek jövője az új koncepció szerint 2010-ig biztosított, hiszen – mint azt a kormányzathoz közel álló forrásunk közölte – „a MiG-ek felújítása nem alternatívája a nyugati használt gépek beszerzésének”.A korábban új gyártású Gripen gépek eladásában reménykedő svéd–brit Saab–British Aerospace lelkesedését az utóbbi hónapok fejleményei – a használt F–16-osok nyilatkozatokban történt favorizálása – törte le. Ezért várható, hogy a korábbi Viggen gépeket felújítva ajánlják fel. Egyes vélmények szerint az üzlet reményében akár hajlandók lennének – nyilvánvalóan drágább megoldásként – a svéd légierő számára már eddig átadott mintegy 90 új Gripen néhány példányának (legfeljebb 12 darab) átadására is.A legújabb meglepetést az amerikai Boeing okozta, amikor nemrégiben kiszivárgott, hogy a kongreszszustól hozzájárulást szerzett használt F–15-ösök felajánlására az újdonsült NATO-tagországok részére. A szakmai körökben a „vadászgépek királyának” tartott típus felújítva kétségtelenül a legjobb légiharc-képességeket biztosítaná – vélik hazai szakértők, mindazonáltal a típus alaphelyzetben korlátozott egyéb képességeit és drága üzemeltetési költségeit ismerve, ezt a lehetőséget nem tartják kecsegtetőnek.
Szörnyű, ami történt, senkinek nem kívánom ezt – két kiskorú is végignézte a pénteki mosonmagyaróvári tragédiát
