Alkotmányos a dohányreklám

Moldoványi
2000. 11. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem alkotmányellenes, ahogy a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvény rendelkezik a dohányáruk reklámozásáról – állapította meg az Alkotmánybíróság kedden közzétett határozata.Az indítványozó szerint a támadott rendelkezés, amely meghatározott kivételekkel lehetővé teszi a dohányáruk reklámozását, ellentétes az alkotmánnyal, mivel az állam nem biztosítja a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való jogot. A beadvány felveti, hogy a dohánytermékek reklámozásának teljes tiltása összhangban állna az emberi jogok európai egyezményével, amely lehetővé teszi a véleményszabadság korlátozását a közegészség védelméért.Az Alkotmánybíróság megállapította: az indítvány megalapozatlan. A testület idézi korábbi határozatát, amely kifejtette, hogy a gazdasági reklám olyan információ, amelynek közzététele élvezi a véleménynyilvánítás szabadságának védelmét. Az alaptörvény ugyanis nem csupán bizonyos eszmék, tények és vélemények tekintetében biztosítja a szabad véleménynyilvánítást, hanem magát a szabad kommunikációt részesíti védelemben. Állandó gyakorlat, hogy a véleménynyilvánítás szabadságához fűződő alapjog kiemelt alkotmányos védelmet élvez, és csak különösen indokolt esetben korlátozható.A támadott törvény a dohányárukkal és az alkoholtartalmú italokkal kapcsolatos kereskedelmi információközlés speciális korlátait tartalmazza. Az állam a dohányáruk reklámjának szabályozásakor eleget tett élet- és egészségvédelmi kötelezettségének, teljesítette az alaptörvényen alapuló kötelezettségét a gyermekek megfelelő testi és szellemi fejlődésének védelmére. Az alkotmányból nem vezethető le a dohányáruk reklámjának teljes tilalma. Mindez nem zárja ki azt, hogy a jogalkotó további korlátozásokat fogalmazzon meg, amennyiben azokra szükség van az állampolgárok megfelelő tájékoztatására, továbbá életének, egészségének védelmére.Az Alkotmánybíróság hangsúlyozta: a dohánytermékek reklámját érintő tilalmak és korlátozások akkor felelnek meg az alkotmányos követelményeknek, ha azokat az állampolgárok életének, egészségének védelme, illetve a gyermekek megfelelő testi és szellemi fejlődésének védelme kellően indokolja.A törvény elsődleges célja, hogy a dohánytermékek fogyasztásának szabályozásával, illetve forgalmazásának részleges korlátozásával védelmet nyújtson a nem dohányzók, valamint a fokozott védelmet igénylő személyek részére a passzív dohányzás káros hatásaival szemben. Indokolt a dohányzás egészségkárosító hatásai miatt az állami beavatkozás a jogalkotás különböző területein. Ez érvényesül a rendelkezésekben és a dohányáruk reklámozása mellett érinti a termékek előállítását, forgalmazását. Az állam azonban nem vállalhatja át a polgárok felelősségét abban, hogy saját egészségüket megőrizzék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.