Garantált a parlamenti többség

Ferch Magda
2000. 12. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs olyan jel, amely arra utalna, hogy valamely koalíciós párt ne támogatná a kétéves költségvetést – jelentette ki lapunknak Szájer József, a Fidesz frakcióvezetője. Leszögezte: a koalíció biztosítja a parlamenti többséget, és nincs alapja azoknak a találgatásoknak, amelyek a koalíció felbomlásáról, esetleges előrehozott választásokról szólnak. Az elmúlt időszak botrányairól szólva elmondta: elfogadhatatlan, hogy a közvélemény egy-két képviselő bűncselekménye alapján korruptnak tartja a politikusokat. Szájer József szólt arról is, hogy a frakció teljesítette a tavasszal meghirdetett harminchét pont többségét, amelyek közül az otthonteremtést tartja a legfontosabbnak.A Fidesz-frakció az év elején hirdette meg 2000-re szóló cselekvési programját, a harminchét pontot. Mit valósítottak meg ebből?– A pontok túlnyomó részét teljesítettük, vagy legkésőbb az év végéig megvalósítjuk. Ilyen például a családok támogatásának növelése, amelyet a költségvetés elfogadásakor „pipálhatunk ki”. Természetesen néhány pont teljesítése átnyúlik a jövő évre, de olyan nincs, amelyről teljesen letettünk volna. Érdemes megjegyezni azt is, hogy idén olyan intézkedéseket is sikerült megvalósítanunk, amelyek nem szerepeltek a 37 pontban. Ilyen például a diákhitelprogram.– Melyek azok a pontok, amelyeket csak jövőre tudnak teljesíteni?– A filmtörvényről szóló előterjesztés már elkészült, de várhatóan csak jövőre kerül a parlament elé. A frakció célul tűzte ki a sürgősségi betegellátás fejlesztését, új mentőállomások létesítését. Ez nem valósult meg teljes egészében, hiszen a kormány az egészségügyben dolgozók béremelésére koncentrált elsősorban. A Budapest Sportcsarnok újjáépítése ugyancsak a következő két évre marad, de teljesült a frakció azon elvárása, hogy a létesítményt mielőbb felépítsék. Az építés néhány héten belül elkezdődik. Vannak olyan pontok is, amelyeket ugyan teljesítettünk, de ebből adódóan további feladatok jelentkeztek. Az egyik legfontosabb a piaci versenyt akadályozó monopolhelyzetek feloldása. A parlament épp most tárgyalja a versenytörvény módosítását, ám a frakció úgy véli: indokolt lenne a szabályozás további szigorítása. Álláspontunk szerint erősíteni kell a Gazdasági Versenyhivatal jogosítványait, hogy fel tudjon lépni a piaci versenyt megsértő, az árakat egyoldalúan emelő cégekkel szemben. Ahol lehet, ott az állam fellép. Ám ha nem hatósági áras termékről van szó, akkor a kormány legfeljebb csak bosszankodhat. Ezekre az esetekre a versenyhivatalnak kell megfelelő jogosítványokat biztosítani.– A megvalósult intézkedések közül melyiket tartja a legfontosabbnak?– Az otthonteremtési támogatás bevezetését és fejlesztését. Jól érzékeltetik a különböző gazdasági és építőipari mutatók, hogy hatására évtizedek óta nem tapasztalt lakásépítési hullám indult el az országban. Ezzel kapcsolatban felhívnám arra is a figyelmet, hogy a parlament – a Fidesz-frakció kérésére – levette napirendjéről a lakás-takarékpénztárakkal kapcsolatos előterjesztés. Úgy ítéljük meg: nem célszerű változtatni a rendszeren, hiszen korábban sokan – egyéb lehetőség hiányában – szerződést kötöttek a lakáskasszákkal. A Horn-kormány által bevezett lakástámogatási rendszer jól mutatja, hogy mi a különbség az MSZP–SZDSZ-kormány és a jelenlegi, polgári kormány lakáspolitikája között. Az előző kabinet által létrehozott rendszer csökevényes és csak minimális állami támogatást biztosít. Az öszszegből nemhogy lakást nem lehet vásárolni, de a legminimálisabb felújítási költségek is csak nehezen fedezhetők belőle. A törvény elfogadása után ezt egyébként a Horn-kormány is elismerte. Ezzel szemben a jelenlegi kormány által kidolgozott otthonteremtési támogatás a hitelrendszert, a kedvezményes kamattámogatást a valós lakásárakhoz, a valós építkezési költségekhez szabta, s ezáltal széles rétegek számára teszi elérhetővé az új otthonteremtést.– Korábban szó volt arról is, hogy a kedvezményeket használt lakás vásárlásához is igénybe lehet venni. Erre a módosításra mikor kerül sor?– A rendszer egyik legnagyobb előnye, hogy rugalmas, így az igények tükrében szinte bármikor továbbfejleszthető. A frakció lakáspolitikai munkacsoportja várhatóan a jövő év elejére készíti el azt a javaslatcsomagot, amely az általuk szükségesnek tartott módosításokat tartalmazza. Visszatérve az ön kérdéséhez: egy ilyen irányú bővítés elsősorban társadalompolitikai kérdés, a kormánynak viszont az volt a legfőbb célja, hogy az új lakások építését ösztönözze.– A 37 pont a haderőrefommal kapcsolatban is tartalmaz feladatokat. Ezek hogyan alakultak?– A frakció kezdeményezte a sorkatonai szolgálat csökkentését és a nemzetőrség felállítását. A kormány mindkét javaslatunkra fogadókész volt. A haderőreformmal, honvédelemmel kapcsolatos javaslatok előterjesztésekor fokozott a Fidesz felelőssége, hiszen a Honvédelmi Minisztérium nem „fideszes tárca”, így a Fidesz csak közvetett eszközökkel tudja a befolyását gyakorolni.– December 19-én szavaz a parlament a kétéves költségvetésről. Tudja biztosítani a koalíció a parlamenti többséget?– Semmi olyan jel nincs, amely ennek ellenkezőjét mutatná, a koalíció részéről a költségvetés támogatása biztosított. Még csak kockázatokkal sem számolunk, hiszen a koalíciós többség egyértelműen támogatja az előterjesztést. Ezt támasztja alá, hogy a költségvetési módosító indítványok tekintetében sem volt komoly probléma.– Egyre többet hallani arról, hogy a kétéves költségvetés elfogadása után csökkenhet az FKGP súlya a koalícióban. Elemzők szerint akár ellenzékbe is szorulhat a kisgazdapárt. Ezen vélemények ismeretében mi a garancia arra, hogy FKGP megszavazza a költségvetést, kijátszva ezzel az utolsó aduját?– A koalíciót 1998-ban négy évre kötöttük, a Fidesz tartja magát adott szavához. Ezért alaptalan az a találgatás, hogy felbomlik a koalíció, vagy előrehozott választásokat kell tartani. Hangsúlyozom: a kormánypártok megszavazzák a költségvetést. Ugyanakkor egy koalíció nem csupán egy-egy törvény megszavazásából áll, mégha ez olyan nagy jelentőségű is, mint a költségvetés.– Az elmúlt két évben folyamatosan csökkent a koalíciós többség. A közelmúltban két kormánypárti képviselő is átült a függetlenek közé: Székely Zoltánt kizárta a kisgazda frakció, Hortobágyi Krisztina pedig kilépett a Fidesz képviselőcsoportjából. A tizenkét főre apadt koalíciós többséggel is biztosítva látja a költségvetés elfogadását?– Általában az a tapasztalat, hogy a kis többségű kormánykoalíciók a legszilárdabbak. A tizenkét fős többség egyébként nemzetközi viszonylatban nem tekinthető kevésnek. Sőt. Számos példa van arra, hogy koalíciók hosszú időn keresztül egy-két fős többséggel kormányoznak.– Ennek ellenére számolnak-e azzal, hogy valami miatt mégis kisebbségi kormányzásra kényszerül a koalíció? Készül erre az esetre valamilyen forgatókönyv?– Nem számolunk azzal, hogy a többség elolvadna, vagy ne tudnánk azt garantálni. Forgatókönyv a 2002-es választási felkészülésre készül. Ezt a választást a Fidesznek – akárcsak 1998-ban – meg kell nyernie.– Az utóbbi időben mind több úgynevezett „kisgazdaügy” kerül elő. Hogyan éli meg ezeket a legnagyobb koalíciós párt?– A támadások egy része megalapozott volt, bár erről nem az FKGP, hanem a párt egy képviselője tehet. Székely Zoltán cselekedete pártállástól függetlenül mélyen elítélendő. Ez az ügy nemcsak a kisgazdapárt, hanem az egész politikai elit megítélését nagymértékben rontja. Éppen ezért a Fidesz mindent megtesz a korrupció visszaszorítása érdekében. A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatban szintén egyértelmű és határozott álláspontot képvisel a frakció. Azok a kínos magyarázkodások, amelyekre Torgyán József is kényszerült, a jövőben elkerülhetők lesznek, ha a parlament elfogadja a Fidesz javaslatát. Ha a vagyonnyilatkozatok nyilvánosak lesznek, akkor rendszeresen ellenőrizni lehet majd a képviselők vagyongyarapodását. Reméljük – bár az előjelek nem túl biztatóak –, hogy a javaslatot most az ellenzék is támogatja, hiszen bebizonyosodott, hogy az MSZP–SZDSZ többség által 1996-ban elfogadott jogszabály abszurd, és csak azt eredményezte, hogy minden parlamenti képviselő gyanúba keveredett. A törvény hibáinak kijavítása a Fidesz feladata, ha már 1994–98 között nem adatott meg, hogy a Fidesz akkori törvényjavaslata alapján az MSZP és az SZDSZ kétharmados többsége szigorú összeférhetetlenségi és átláthatósági jogszabályt alkosson.– Az utóbbi idők botrányainak milyen hatásai lehetnek a 2002-es választásokra?– Úgy gondolom, ha mindenki számára világossá tudjuk tenni, hogy a Fidesz a tiszta közéletért küzd, akkor annak pozitív lesz a hatása.– Nem tartja valós veszélynek, hogy éppen a kínos ügyek hatására az emberek elvesztették bizalmukat a politika, illetve a politikusok iránt, s ezért kevesebben mennek majd el szavazni?– Bízom benne, hogy a választók többsége nem így gondolkodik, és nem egy-két képviselő cselekedete alapján ítéli meg az egész politikai elitet. Én a frakciónk képviselőiről bizton állíthatom, hogy tisztességesek, lelkiismeretesen ellátják feladatukat. A Fidesz tíz esztendeje küzd azért, hogy a politika és a gazdaság találkozási pontjai nyilvános ellenőrzés alá kerüljenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.