Módosul a köztisztviselői törvény

Gidró Kriszta
2001. 02. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pintér Sándor belügyminiszter expozéjával kezdi meg ma a köztisztviselői törvény módosításának tárgyalását a parlament, az új szabályok várhatóan nyáron lépnek hatályba. A törvény elfogadása esetén kialakítja a köztisztviselői életpályát. A tervezet létrehozza a főtisztviselői kart, illetve jelentős – három év alatt mintegy 70 százalékos – béremeléssel számol. A Belügyminisztériumban kidolgozott jogszabály kötelezővé teszi a vagyonnyilatkozatot – az országgyűlési képviselőkhöz hasonlóan – a köztisztviselők, a bírák, az ügyészek, valamint a rendvédelmi dolgozók és családtagjaik számára is.A rendszerváltás után sajnálatosan leértékelődött a közszolgálatban dolgozók munkája, és az Országgyűlés akkor nem tett semmit ez ellen – fogalmazott Orbán Viktor miniszterelnök a Belügyminisztérium országos vezetői értekezletén. Ezt a hiányosságot pótolja a köztisztviselői törvény tervezett módosítása. A több mint száz új elemből álló javaslatot a Belügyminisztérium és a Miniszterelnöki Hivatal dolgozta ki. A tervezetet a kormány már elfogadta, a parlament ma kezdi tárgyalni. A kabinet reményei szerint a törvény nyáron lép hatályba.– A kormány elismeri a köztisztviselőknek az államszervezet működésében játszott jelentős szerepét, ám szükségesnek tartja a velük szemben támasztott szakmai és erkölcsi követelmények további emelését – jelentette ki lapunknak a Belügyminisztérium politikai államtitkára. Kontrát Károly szerint ugyanakkor a többletkövetelmények mellé elengedhetetlen, hogy arányos többletjuttatások is járuljanak. Az államtitkár elmondta: a cél a kiszámítható köztisztviselői életpálya kialakítása.A törvény hatálya kiterjed majd az állami és önkormányzati alkalmazottakra és a rendvédelmi szervek munkatársaira is, nem minősülnek viszont köztisztviselőnek a jövőben az ügykezelők és a fizikai dolgozók. Kontrát Károly szerint rájuk azért nem vonatkozik majd a jogszabály, mert nem közhatalmi funkciót töltenek be. Az ügykezelők és a fizikai alkalmazottak helyzetét segíti, hogy – a javaslat értelmében – közszolgálati jogviszonyuk általános munkaviszonynak minősül majd. A közjogi szabályozás megszüntetése csökkenti a kötöttséget az alkalmazás, a próbaidő, az összeférhetetlenség, a felmondás és a díjazás esetén is.A jogszabály hatálybalépését követő néhány éven belül a központi közigazgatási szervek diplomás pályakezdő köztisztviselőt csak akkor alkalmazhatnak, ha angol, német, vagy francia nyelvből államilag elismert nyelvvizsgával rendelkezik. Kontrát Károly magyarázata szerint erre azért van szükség, hogy a közigazgatás személyi állománya uniós csatlakozásunk után alkalmasabb legyen feladatainak ellátására. A tervezet lehetőséget teremt a leendő köztisztviselők egészségi és pszichikai alkalmasságának vizsgálatára is.A javaslat életpályává alakítja a köztisztviselők pálya-előmenetelét. Így a felsőfokú végzettségű köztisztviselő egy év gyakornoki besorolás után fogalmazó, két évvel később tanácsos, öt újabb év elteltével vezető-tanácsos lesz. A főtanácsosi besoroláshoz összesen 16, a vezető-főtanácsosi besoroláshoz pedig 25 év közszolgálatban eltöltött idő szükséges. A középiskolai végzettségű köztisztviselő kétévi gyakornoki besorolás után lesz előadó, a közszolgálatban eltöltött 12 év elteltével főelőadó, 31 év után pedig főmunkatárs lesz. A gyakornok köztisztviselőnek a fogalmazó besoroláshoz egy, az előadó besoroláshoz pedig két éven belül közigazgatási alapvizsgát kell tennie. A tanácsosi, vagy ennél magasabb besoroláshoz már közigazgatási szakvizsga szükségeltetik. A folyamatosan kiemelkedő munkát végző köztisztviselőnek címzetes vezető-tanácsosi, címzetes főtanácsosi, illetve címzetes vezető-főtanácsosi cím adományozható. A középiskolai végzettségűek közül a főmunkatárs kaphat címzetes beosztást. – A magasabb besoroláshoz természetesen magasabb fizetési kategória is párosul – mondta el Kontrát Károly, hozzátéve: erősítendő a köztisztviselők presztízsét, a nyugalmazott köztisztviselő vezető beosztására, illetve a kiemelkedő munkájára utaló címet nyugdíjaskorában is viselheti majd.A tervezet szerint a Miniszterelnöki Hivatal, a minisztériumok és a kormány által közvetlenül irányított központi közigazgatási szerv főosztályvezetői csak pályázat útján nyerhetik el állásukat. A javaslat szabályozza a pályázati kiírás tartalmát, a pályázat tartalmi követelményeit és a döntéshozatallal kapcsolatos szabályokat. Kontrát Károly ezzel kapcsolatban elmondta: a tapasztalatok szerint a személyi állomány utánpótlása elsősorban szakmai ismeretségi körből, informális kapcsolatok alapján történik. Előfordul ugyan az újsághirdetés is, ennek hiányában pedig a munkáltatóhoz korábban benyújtott önéletrajzok alapján választják ki az új munkavállalókat.Változik a köztisztviselői eskü szövege. Bekerül például az emberi méltóság tiszteletben tartása, a demokratizmus és a humánum érvényre juttatása, illetve az aktív részvétel tudatos vállalása az ország fejlődésében és gazdálkodásában. Kontrát Károly felhívta a figyelmet arra: a korábbiaktól eltérően az eskütevő kifejezheti vallásos meggyőződését is.A tervezet módosítaná a közszolgálati jogviszony megszűnésére vonatkozó szabályokat. Ennek értelmében a jogviszony automatikusan megszűnik, ha a köztisztviselő betölti hetvenedik életévét.A törvény létrehozza a kiemelt főtisztviselői kart. Kontrát Károly elmondta: ezzel a kormányzat szándéka az, hogy kialakítson egy kis létszámú, de szakmai felkészültsége és tájékozottsága miatt ütőképes, távlatokban gondolkodó szakmai elitet. A főtisztviselők segítik a közigazgatási stratégiai döntések, programok előkészítését és végrehajtását, valamint az európai integrációval összefüggő kormányzati feladatok ellátását. Továbbképzésük költségeit a központi költségvetésben, a miniszterelnökség fejezetében különítik el.A kar létszámát minden évben a kormány határozza meg. A főtisztviselők száma nem haladhatja meg a háromszázat, és nem csökkenhet a korábban megállapított létszám 90 százaléka alá. A főtisztviselőket pályázat útján választják majd ki a Miniszterelnöki Hivatalban, a minisztériumokban és a kormány irányítása alatt álló szerveknél dolgozó köztisztviselők közül. Kinevezésük nem érinti a besorolásukat, vezetői megbízásukat, munkakörüket, és munkavégzésük helyét. Alapilletményük a köztisztviselői illetményalap tizenháromszorosa lesz, emellé még illetménypótlékot is kapnak. A főtisztviselő a miniszterelnök döntése alapján más közigazgatási szervhez áthelyezhető.A főtisztviselői karhoz hasonlóan a rendvédelmi szerveknél is kialakítanák a szakmai elit csapatot. A központi tiszti kar legfeljebb 150 fő lehet, feladata ugyancsak a stratégiai döntések előkészítése és az EU-csatlakozással összefüggő, a rendvédelmi szerveket érintő kormányzati feladatok ellátása.Új elemként kerül a törvénybe, hogy a köztisztviselők kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni. A javaslat széles körben kiterjeszti a vagyonnyilatkozat intézményét. – Reményeink szerint a bevallás bevezetése érdemben hozzájárul a közszolgálat átláthatóságához, elszámoltatásához és nyitottságának erősítéséhez – tudatta Kontrát Károly. Ismertette: a vagyonnyilatkozatot a köztisztviselővel közös háztartásban élő hozzátartozóknak is meg kell tenniük. A javaslat szerint a más-más beosztásban dolgozóknak eltérő időközönként kell bevallaniuk vagyonukat. Így évente ad számot vagyonának gyarapodásáról a nem képviselő kormánytag, a politikai, a közigazgatási és a helyettes államtitkár, valamint az államtitkári vagy helyettes államtitkári juttatásban részesülő köztisztviselő, továbbá a főtisztviselő. Kétévente kell vagyonnyilatkozatot tennie a főosztályvezetőnek és helyettesének, az osztályvezetőnek, a kormány- és miniszteri főtanácsadónak, tanácsadónak, illetve a politikai főtanácsadónak és tanácsadónak, valamint a főjegyzőnek és a jegyzőnek. Ötévente vallanak majd vagyonukról a hatósági döntés meghozatalára jogosult és az azt előkészítő köztisztviselők, a közbeszerzési eljárásban részt vevők, valamint a költségvetési és egyéb pénzekkel, a vagyonnal való gazdálkodás tekintetében döntési jogosultsággal rendelkező, és az ezt ellenőrző személyek. A vagyonnyilatkozati kötelezettség vonatkozik majd a bírákra és az ügyészekre is, illetve a rendvédelmi szervek, az ügyészségek és a bíróságok törvényben meghatározott munkatársaira is.Amennyiben a vagyonnyilatkozatok összevetéséből indokolatlan gyarapodás olvasható ki, a köztisztviselő munkáltatója megkeresi a Közszolgálati Ellenőrzési Hivatalt. Kontrát Károly felhívta a figyelmet: meg kell szüntetni a köztisztviselő jogviszonyát, ha megtagadja a nyilatkozattételt. Elmondta azt is: a törvényjavaslat gondoskodik a vagyonnyilatkozatban szereplő adatok védelméről is.A Közszolgálati Ellenőrzési Hivatalt is ez a javaslat hozza majd létre. A hivatalt a belügyminiszter irányítja, vezetője egy helyettes államtitkári besorolású köztisztviselő lesz. A hivatalban csak olyan köztisztviselő dolgozhat, aki megfelel a C típusú, vagyis a legszigorúbb biztonsági ellenőrzés követelményeinek. A hivatal működésére és szervezetére, továbbá az ellenőrzési eljárásra vonatkozó szabályokat a kormány dolgozza majd ki.Kontrát Károly ismertette: pontosítani kellett a vezetői megbízásra vonatkozó szabályokat. Az új rendelkezések szabályozzák a vezetői megbízás megszűnését is. Új elemként kerül be a törvénybe a köztisztviselők munkájának évenkénti értékelése, amely az államtitkár szerint a velük szemben támasztott követelményeket szolgálja.Szigorúbbak lesznek az összeférhetetlenségi szabályok is. Kontrát Károly elmondta: a jövőben a köztisztviselő csak olyan kisebbségi önkormányzatnál lehet képviselő, amely nem az őt alkalmazó közigazgatási szerv illetékességi területén működik. Továbbra sem viselhet tisztséget a köztisztviselő politikai pártban, és pártok nevében vagy érdekében közszereplést nem vállalhat. Ez alól kivételt képez az országgyűlési és az önkormányzati választásokon a jelöltként való részvétel.Kontrát Károly kijelentette: a felmentési időre vonatkozó szabályok módosításával a köztisztviselő lényegesen kedvezőbb helyzetbe kerül. A felmentési idő legalább felére a köztisztviselőt fel kell menteni a munkavégzés alól, s erre az időre átlagkeresetet kap. A felmentés alatt álló köztisztviselő mentesül az összeférhetetlenségi szabályok alól is, hogy későbbi elhelyezkedése akadálytalan legyen. A tervezet a végkielégítésről szóló szabályok esetében figyelmbe veszi azt a tényt is, hogy a nyugdíjkorhatárhoz közeli években a munkavállaló csak nehezen talál magának új állást. Éppen ezért, ha a közszolgálati jogviszony a nyugdíjkorhatár előtti öt esztendőben szűnik meg, a végkielégítés összegének négyhavi illetménnyel többnek kell lennie a szokásosnál.A törvény hatálybalépésével jelentősen emelkedik a köztisztviselők fizetése. Amennyiben a jogszabály – a kormány szándékainak megfelelően – a nyár közepén életbe lép, a köztisztviselők keresete még az idén átlagosan 24 százalékkal növekszik. Három év alatt egyébként összesen megközelítőleg 70 százalékos emelésre számíthatnak a köztisztviselők. Ez vonatkozik a rendvédelmi szervek dolgozóira is. A bérnövekedéshez szükséges forrást a központi költségvetésben már elkülönítették.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.