Már Medgyessy is

2001. 07. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MiG–29-es vadászgépek felújítását, egyben a nyugati repülők beszerzésének elhalasztását javasolta Medgyessy Péter, az MSZP miniszterelnök-jelöltje. Ezzel besorolt a szocialista lobbi, történetesen Kovács László pártelnök és Juhász Ferenc, a párt alelnöke mögé, akik ugyancsak kardoskodnak a MiG-ek megtartása mellett. A politikában mi sem természetesebb annál, hogy az ellenzék mást akar, mint a kormány, ám ebben az esetben nem csak erről van szó.Lapunk néhány héttel ezelőtt feltárta: az MSZP-t szoros szálak fűzik a magyar haderő MiG-jeinek milliárdos felújításában érdekelt német–orosz konzorciumhoz, a MiG Aircraft Product Support (MAPS) GmbH-hoz. Maga Fazakas Szabolcs, a Horn-kormány egykori ipari minisztere vezeti a MAPS német tulajdonosa, a DaimlerChrysler budapesti irodáját, amely minőségében tavaly miniszterekkel tárgyalt az orosz harcigépek húszmilliárd forintos tervezett átalakításáról. Kovács László pártelnök személyes és az MSZP vezérkarának médiaszereplési tanácsadója, Ábri Judit pedig PR-tanácsadást végez a DaimlerChrysler német vezetői számára. Sőt a MiG-ek szerényebb felújításáról újraindult bizalmas tárgyalásokon az MSZP-nek is dolgozó hölgy a tervezett közbeszerzés szakmai kérdéseihez is hozzászólt. Tudjuk azt is: a német vállalkozás a hivatalos megállapodásban szereplő összegektől függetlenül nyolcmillió eurót – megközelítőleg kétmilliárd forintot – helyezett letétbe egy tavalyi szándéknyilatkozat aláírásával egy időben. (A vállalat német vezetői nem voltak túl bőbeszédűek, amikor az összeg céljáról tettünk fel kérdéseket.)A sajtóarchívumokból bárki kikeresheti Kovács László és Juhász Ferenc nyilatkozatait. Csak néhány példát említve: „A jelenlegi géppark felújításával hazánk még nyolc-tíz évig alkalmas NATO-feladatok ellátására” – így érvelt a MiG-ek mellett Juhász február 13-án, a Magyar Hírlapnak nyilatkozva, miközben botrányosnak nevezte a kormány vadászgéptervét. Juhász később nyílt levélben is közzétette ellenérveit. Kovács László pedig párttársát támogatandó, május 22-én megismételte a Juhász-levél felvetéseit. A MiG-párti szocialista nyilatkozatháborúra tett koronát Medgyessy múlt csütörtöki nyilatkozata. Ő kormányra jutva „a MiG-ek felújításával párhuzamosan” új gépek későbbi beszerzésére írna ki pályázatot.Ma a „MiG + MSZP” kulcsszavakra tehát három szocialista vezető nevét biztosan kiadja a számítógépes keresőprogram. Kérdés, hogy holnap vagy holnapután – a keresés szempontjait a „korrupció” szóval kiegészítve – vajon ugyanezen neveket láthatjuk-e a képernyőn. A lobbitriónak mindenesetre a józan logika szerint most izzadó tenyérrel kellene markolásznia a televíziós hírműsorok stúdióasztalkáinak sarkát, miközben a kijelentéseiktől nem elválasztható összefonódásokra igyekeznek magyarázatot adni.Ezúttal a kínos kérdések mégis elmaradtak. Az ellenzéki pártokhoz közel álló televíziók és napilapok munkatársai ugyanis nem tülekednek a Köztársaság téri pártszékház bejáratánál. Ahogy nem ostromolták a szocialista vezetőket a görög és ukrán tulajdonosoknak átjátszott, kétes múltú, volt MSZP-párttulajdonú cégek esetének kipattanásakor sem. Mindez persze nem meglepő. Hiszen agyonhallgatták például az olajgate-ügyet is, pedig a Horn-kormány minden bizonnyal legszerteágazóbb, a miniszterelnöki szintig hatoló korrupciós ügyének feltárása a Lajtán túl kétséget kizáróan bukást jelentett volna. Ha mindez például Tony Blair kormányáról derült volna ki, a visszaélések boncolgatása aligha maradt volna ki mondjuk a BBC híradójából. Itthon, Európa mértani középpontjában azonban van még mit tanulnunk az angoloktól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.