Baross tér – Keleti pályaudvar

Gazsó Rita
2001. 11. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Astoriától a Rákóczi úton kifelé haladva már messziről szembetűnik a Keleti pályaudvar Baross térre nyíló állomásának eklektikus keretbe foglalt robosztus vas-üveg csarnoka. A tér zsúfolt forgalmi csomópont, a Rákóczi út itt fut össze a Fiumei úttal, a Kerepesi úttal, a Thököly úttal, a Rottenbiller utcával, és a 2-es metrónak is egyik fontos megállóhelye. A Baross tér nevét a dualizmus korának „vasminiszteréről”, Baross Gáborról kapta, akinek óriási szerepe volt a magyar közút- és vasúthálózat megteremtésében és a főváros modern városképének kialakításában. Nem utolsósorban neki köszönhetően például az 1896-ban még mindössze 170 km hosszú felső vezetékes villamosvonalak hossza 1905-re már 320 km-re nőtt. A Keleti pályaudvar elődje – a MÁV első vonalának végállomása – a Józsefvárosi pályaudvar volt, amely nagyságából és elhelyezkedéséből kifolyólag már elejétől fogva alkalmatlannak bizonyult nagyobb forgalom lebonyolítására. A várható fejlődésre való tekintettel ezért rövid idő után egy új, központi helyszínt kerestek, ahova egy – a kor szellemének sokkal inkább megfelelő méretű és színvonalú – fejállomást álmodhattak meg. Több variáció után végül a jelenlegi, Baross téri helyszínre esett a választás. Itt épült fel 1884-re a Rochlich Gyula által tervezett épület, amelyet 1891-ig Központi pályaudvarnak hívtak. Az építése után jó ideig Közép-Európa egyik legmodernebb vasútállomásának tartott Keleti, keresztperonos alaprajzát két- oldalt két felvételi épület egészíti ki.

Az elkészülte óta többször átalakított építményt műemléki restaurálásakor szinte az eredeti állapottal megegyezően újították fel, homlokzatát pedig J. Watt és G. Stephenson szobrával díszítették. A műszaki hálózat többszöri korszerűsítésével jelenleg 13 vágánnyal rendelkezik, amelyből négy található a fedett csarnokban. Ma már kizárólag villamos üzemű vonatok futnak be ide. A pályaudvarnak igen jelentős a szerepe a nemzetközi forgalomban, az összes környékbeli országba indulnak innen szerelvények, de egyúttal ez a személyautó-szállító vonatok végpontja is. Szerencsére a metróállomást itt is a föld alatt építették ki, így legalább az nem bontja meg a tér építészeti struktúráját, viszont középen, a díszes eklektikus kapuval szemben az egykori hangulatos kis park helyén ma már reménytelenül zsúfolt körforgalom kígyózik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.