Élesedő vita az LRI-nél

A Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezete (MLSZSZ) november 5-i közgyűlésén dönt egy esetleges légi forgalmi sztrájk megszervezéséről. A szakszervezet az Állami Számvevőszék (ÁSZ) vizsgálatát kéri a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) gazdálkodásával kapcsolatban. Az LRI szóvivője a szakszervezet szinte minden állítását cáfolta.

Munkatársunktól
2001. 11. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

November 5-én az MLSZSZ közgyűlése dönt egy esetleges légi forgalmi sztrájk megszervezéséről – jelentette be szerdán Metes György, a szakszervezet elnöke, aki egyben a MIÉP XVI. kerületi szervezetének elnöke. Elmondása szerint a lehetséges akciót az indokolja, hogy az LRI átalakításába nem vonták be az MLSZSZ-t, ezért nem lehet tudni, hogy a változások miként érintik a társaság munkavállalóit.
Péterffy Gábor, az LRI szóvivője elmondta: mind a nyolc érintett szakszervezetet meghívták az átalakításról szóló tájékoztatókra, de az MLSZSZ legutóbb sem jelent meg a fórumon. Hangsúlyozta: ennek ellenére az LRI szerdán tárgyalóasztalhoz ült szakszervezettel, amely követeléseit négy pontban fogalmazta meg, ám csupán az első pontot sikerült a feleknek megvitatniuk. Péterffy rendkívül felelőtlennek tartja a szakszervezetet, amely egy ilyen, stratégiailag fontos cég működésének megbénítását helyezi kilátásba, miközben hamis állításokat fogalmaz meg nyilvánosan.
Metes ellenben hangsúlyozta, hogy az LRI-nél súlyos gazdasági visszaélések történtek, a szakszervezet tudomása szerint a légi forgalmi irányítók bérezésére az LRI-nek átutalt pénz mintegy 40 százaléka – évente megközelítőleg ötmilliárd forint – eltűnik, mindenestre nem az érintett munkavállalókhoz jut el. Az MLSZSZ átláthatóbb pénzügyi folyamatokat követel a munkáltatótól, ugyanakkor hangsúlyozza: véleménye szerint az LRI kettéválasztásának célja nem más, mint hogy mesterségesen leértékeljék és később áron alul privatizálják a társaságot. Bár a légi forgalmi irányítók között mindössze 27 százalékos lefedettséggel bír az MLSZSZ, Metes szerint a sztrájkot a dolgozók kétharmada támogatná. Péterffy határozattan cáfolta a pénzügyi visszaélésekre vonatkozó információkat. Felhívta a figyelmet arra, hogy az LRI esetében szó sincs privatizációról. – Az LRI-t a jövőben két részre bontják. Az egyik továbbra is költségvetési szerv marad, a másik pedig állami tulajdonban lévő részvénytársaság lesz. Mindkettőt a közlekedési tárca alapítja –közölte.
– A MIÉP teljes politikai támogatásáról biztosítja az MLSZSZ-t – közölte Lentner Csaba. Az ellenzéki párt frakcióvezető-helyettese bejelentette: az ügyben interpellációt intéz a miniszterelnökhöz, kezdeményezi, hogy az ÁSZ vizsgálja meg az LRI gazdálkodási visszásságait.
*
Az ügyészségi nyomozó hivatal bűncselekmény hiányában megtagadta a nyomozást abban az ügyben, melyben közösség elleni izgatás miatt tett feljelentést Metes György, az Ébresztő című lap főszerkesztője – mondta el lapunknak Borbély Zoltán, az ügyészség szóvivője. Metes az LRI vezetői, Mudra István megbízott igazgató-helyettes, Somogyi-Tóth Gábor megbízott igazgató és Fónagy János közlekedési miniszter ellen tett feljelentést, mert a légi irányító központ munkaterméből a vezetők eltávolították a református és katolikus pap által a terem felszentelésekor, 2000 februárjában elhelyezett keresztet. Az ügyészség szerint a kereszt eltávolítása nem uszított senkit aktívan gyűlöletre, sőt a közösség elleni izgatás cselekményének egyik eleme sem valósult meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.