GPRS-kilátások

Vargha Márton
2001. 11. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország úttörőnek számít a GSM-világban a GPRS bevezetésben. Jellemző, hogy mikor nálunk megindult a kereskedelmi GPRS, a telefontársaságok alig egy-két GPRS-készüléket tudtak ajánlani, és a világ piacvezető készülékgyártója, a Nokia is csak nemrég dobta piacra az első GPRS-készülékeket. Úttörőnek lenni egy piacon pedig akkor jó, ha abból lesz is valami, szolgáltatás esetében, ha használják, ha élnek vele. Az biztos, hogy a nagy fellendülés nem idén várható, inkább csak jövőre — piackutatók szerint még annál is később —, amikor már az olcsóbb készülékekben megjelenik a GPRS lehetősége. De az előfizetők érdeklődése nemcsak Magyarországon, hanem máshol is lassan ébred. A GPRS ügyét képviselő világháló-állomásokat böngészve lelhetünk rá például a Cap Gemini Ernst & Young júniusi tanulmányának ismertetésére, amely a szolgáltatók általános elbizonytalanodásáról számol be. A tanulmány a GPRS-sel és az UMTS-sel (a harmadik generációs mobiltelefonnal) kapcsolatos üzleti stratégiákat elemezve jut arra a végkövetkeztetésre, hogy mindkét technika számára bizonytalanok a körülmények. Senki sem tudja, hogyan nyílik meg a piac, s ezért inkább figyelhetők meg izgalmas taktikai reakciók, mint hosszú távú stratégiák. A piackutatóknak a vezető nemzetközi telefontársaságoktól kapott információkból levont következtetései egyike az, hogy a szolgáltatók akkor is beruháznak az új technikába, ha még nem látszik világosan a megtérülés. Egy másik fontos megfigyelés, hogy rájöttek, a végfelhasználói készüléknek is van szerepe egy szolgáltatás elfogadottá válásában. A kutatást vezető Linsay Watt asszony a zsebszámítógépet említette példaként, amelynek a terjedéséhez szükség volt az egyszerű, könnyen végrehajtható szinkronizáció lehetőségére a tulajdonos munkahelyi vagy otthoni személyi számítógépével.
Üzleti szempontból lényeges, hogy az értéklánc egészen más az adat-, mint a beszédátvitelben. A mobilinternet megjelenésével új szereplők egész sora tűnik fel a színen. Alkalmazásszolgáltatók, alkalmazásplatform-szállítók, szoftverházak, hirdetési ügynökségek, tartalomszolgáltatók, portál- és virtuálispiactér-fenntartók. A GPRS és az UMTS által generált bevételből ők is részesedni akarnak majd. A kínálat rohamos bővülését az is gátolja, hogy a bevétel megosztásának módjára egyelőre nem született általános megoldás, valószínű, hogy részint minden szolgáltató külön állapodik majd meg egy portállal, amelyen keresztül az előfizetőt eléri, részint egyedi megállapodások születnek majd a távközlési és a tartalomszolgáltató között.
Általános vélekedés szerint a GPRS a kisebb szolgáltatók számára előbb eredményez majd mérhető bevételt, mint a nagyoknak, és 2004—2005 előtt nem várható ezekből a szolgáltatásokból komoly bevétel. Szükség van hozzá egy váltásra a fejekben, meg kell mutatni az embereknek, miért jó nekik a csomagkapcsolt adatátvitel. Mindenki előtt az NTT DoCoMo által bevezetett i-mode világraszóló sikere lebeg példaként, hiszen az azt mutatja, hogy a mobil adatátvitelben van fantázia. Az első két évben huszonegymillió előfizetőt ért el az i-mode, a készüléket sikerült divatcikként pozicionálni, a készülékcsere ciklusa rövidebb volt, mint kilenc hónap. A japánok játszanak, üzengetnek egymásnak, nézik a szórakoztató lapokat.
Szórakoztató lap Magyarországon egyelőre még nincs, de a Westel WAP-lapjának már sikerült felküzdenie magát a leglátogatottabb honlapok tízes listájára. Ez pedig minden bizonnyal a GPRS-készüléket birtoklóknak is köszönhető, hiszen a szokásos adatátviteli sebességgel elég fárasztó a WAP-olás.
Barangolás GPRS-sel
Mint a kommunikáció és a számítástechnika oly sok hordozható vívmányánál láttuk, várhatóan a GPRS használata is elsőként a sokat utazó üzletemberek körében terjed el. Ők viszont általában nem maradnak meg egy országon, egy telefontársaság hatókörén belül, hanem ide-oda utazgatnak. Minthogy ma már magától értetődő számukra, hogy mobiltelefonjukról bárhonnan bárkivel tudnak beszélgetni, természetes kívánságuk, hogy az országhatár átlépése során a GPRS-kapcsolatuk is megmaradjon. Jöjjenek hát a villámlevelek, közvetlen üzenetek, éljen minden szolgáltatás, ami a csomagkapcsolt adatátvitelt használja.
E meggondolásból tesznek erőfeszítéseket a GSM Szövetség és a GPRS-t már bevezetett társaságok azért, hogy gyorsan létrejöhessenek a GPRS-roaming jogi és technikai feltételei. A szövetségben ezzel a kérdéssel megbízott International Roaming Expert Group (IREG) definiálta a GRX-et, ami nem más, mint a GPRS-hálózatokat összekapcsoló, centralizált IP-útválasztó rendszer. Számítógépes hálózati szempontból ugyanis nincs másról szó, mint arról, hogy egy IP-tartományból — az egyik telefontársaság GPRS-hálózatából — át kell valahogy irányítani az adatcsomagokat egy másikba. Amiért ez mégsem olyan egyszerű, az a végpont, a mobilkészülék kezelése. Olyan ez, mintha valaki hóna alá csapja a cég miskolci helyi hálózatába bekötött számítógépét, felül vele a vonatra, elutazik Lentibe, bemegy az ottani telephelyre, bekapcsolja a hálózatba, és elkezd rajta dolgozni. Ma már ez sem elképzelhetetlen ugyan, de biztonsági okokból nem szokás ennyire szabadon üzemeltetni a vállalati távolsági hálózatokat. A GPRS-t viszont nem is lehet másként, hiszen már az, hogy az egyik bázisállomás körzetéből át kell adni a másik bázisállomáséba, rugalmasságot követel. Amivel ez megoldható, az a virtuális helyi hálózat. Minden bázisállomás körül egy virtuális helyi hálózat alakul ki, ami dinamikusan változik. Hol ezek a terminálok tartoznak bele, hol másikak. Minden terminálnak van egy — az IP-címtől különböző — saját azonosítója, azt, amikor bekapcsolódni a hálózatba, a bázisállomás hozzárendeli egy IP-címhez. Amikor átmegy egy másik bázisállomás körzetébe, ezt a hozzárendelést is át kell adni. Ha nem kellene fizetni a GPRS-használatért — márpedig ingyen nem működik —, akkor persze mindez teljesen függetleníthető volna attól, hogy éppen milyen cég emblémája van azon a bázisállomáson. A lényeg, a kapcsolat minden további nélkül létrejöhetne. De miután valakinek állni kell a számlát, azt a bizonyos telefonhoz rendelt azonosítót mindig be kell küldeni egy központba, ahol ellenőrzik, és engedélyezik a GPRS használatát. Barangolásnál ez az azonosítás valamivel bonyolultabb, de a GRX-eken át megoldható.
Felvet azonban a GPRS-barangolás tartalmi kérdéseket is. Vannak szolgáltatók, amelyek a náluk bejelentkező idegen telefon tulajdonosát SMS-sel köszöntik — zaklatják —, felhíva figyelmüket erre-arra. Villámlevelet szerencsére nem tudnak GPRS-telefonjára küldeni, mert levélcímét nem ismerik — hacsak meg nem kapják a hazai szolgáltatójától. De mivel az ilyen kéretlen információszolgáltatás lehet hasznos is, miért ne kaphatnák meg, ha a készülék tulajdonosa erre engedélyt ad. A villámlevelekben aztán a hálózatba bejelentkező idegen GPRS-telefonra számos értékes tudás juttatható el. Például helyi információs WAP-lapok címe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.