Előfordultak természetesen kínos helyzetek is. Jugoszláviából kiutazó akadémikusokat szállítottak ki a határon egy ugyancsak lopott luxuslimuzinból, amelyet a vámigazgatóságtól kapott ajándékba a tekintélyes szerb intézmény.
Jugoszláviában jelenleg legkevesebb százezer lopott autó közlekedik. A német biztosítók adatai szerint 130 ezer kocsi talált e térségben gazdára. Merészebb – s talán reálisabb – becslések kétszázezer lopott autóról beszélnek, mert a háborúkban szerzett „hadizsákmány” is itt kötött ki. Ez az adat részben választ is ad az idelátogató külföldiek szokásos csodálkozására, hogyan lehetséges, hogy a nyomorgó ország kátyús útjain ennyi márkás kocsi szaladgál.
„Akar venni 3500 márkáért új Audi A8-ast? Jöjjön Jugoszláviába!” A belgrádi és az újvidéki autópiacokon negyedáron vagy még ennél is olcsóbban lehetett venni értékes, százezer márkát érő járműveket. Csak nem kellett firtatni a BMW-k, Audik, Mercedesek származását. Az eladó már az árral a vásárló tudomására hozta, hogy ezzel a meseautóval nem hagyhatja el az ország területét. A bejegyzéssel nem volt gond. Megvolt annak is az évek alatt alaposan kitaposott útja.
Most mindennek vége. Montenegróban hivatalosan is közölték: többet nem regisztrálnak kétes eredetű autót. (Ennek a hírnek az a pikantériája, hogy bevallották vele: eddig orgazdaságot vállaltak.) Jugoszlávia nemrég visszatért az Interpolhoz, s ezzel nyílt a kérdés: mi lesz a lopott, ám szabályosan bejegyzett, esetleg többször gazdát cserélt gépkocsik tízezreivel? A külföldről átküldött alvázszámok már a szerb belügy komputerében vannak.
Szentkirályi Alexandra: A gyűlölet, a politikai indulat és az erőszak soha nem hozhat közelebb bennünket egymáshoz
