Sokrétű átalakítás vár a Gripenekre

A svéd légierőtől bérlendő Gripen vadászrepülőgépek tervezett 2004-es magyarországi rendszerbe állításáig az utóbbi évek egyik legambíciózusabb átalakítási programját kell végrehajtani, hogy a harci eszközök megfeleljenek a NATO összetett követelményrendszerének.

2001. 11. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szövetség tagállamai által kötött – egyébként nyilvános – egységesítési megállapodások (Standardization Agreements – Stanag) vonatkozó fejezeteinek áttekintése után nyilvánvalóvá vált, hogy a Gripen jelenlegi formájában (ahogy a géptípust a svéd légierő használja) átlagosan 25 százalékban megfelel az elvárásoknak – értesült lapunk Brüsszelből. Forrásaink azonban leszögezték: a NATO illetékesei hivatalos, főként politikai nyilatkozatokban nem nyilváníthatnak véleményt a magyar modernizációs lépések mikéntjéről, hiszen egy szuverén ország döntéséről van szó. Csak aktuális műveletek, gyakorlatok tervezése során derül majd ki, hogy milyen feladatokon engedélyezik, illetve igénylik a magyar felségjelet viselő Gripenek részvételét – meglévő képességeiknek megfelelően.
A vadászgépek bevetéseivel foglalkozó Stanagok alapján a Gripenek számos rendszerét át kell alakítani. A „NATO-standard” – általánosságban az F–16-osnak megfelelő – színvonal eléréséhez új rádiót, adatátviteli rendszert, behúzható légi utántöltő csövet, ellenség-barát kérdező/azonosító rendszert, az ellenséges radarok észlelésére szolgáló berendezéshez kompatibilis adatbázist, a fegyverrendszer-vezérlő számítógéphez új szoftvert, kompatibilis földi üzemanyag-csatlakozást, fegyverzetfelfüggesztőket, kiszolgáló berendezéseket kell beépíteni, beszerezni, illetve ezek integrációját megtervezni és tesztelni. A 14 darab rendszeresítendő gépre vonatkoztatott költségekkel nagyjából megegyező, vagy némileg magasabb lesz a tervezett átalakításokat tartalmazó csomag kifejlesztése és tesztelése. A tervezett 110 millárd forintos költségnek ez utóbbi teszi ki a legnagyobb részét.
Joós György, a Honvédelmi Minisztérium sajtófőosztályának vezetője megerősítette, hogy a Gripenek lízingjéről folytatott tárgyalásokon kezdettől fogva fontos szempont volt a gépek NATO-kompatibilitásának biztosítása.
A minisztériumtól független, a legfelsőbb döntéshozatalhoz közel álló, s a tárgyalások menetében, szempontjaiban jártas forrásunk ugyancsak megerősítette ezt, hozzátéve, hogy az e héten aláírandó szándéknyilatkozatban (Letter of Agreement – LOA) a svéd–brit fél garanciát vállal a megfelelő átalakításokért, s mindez része lesz a december végéig aláírandó végleges szerződésnek is. Az ütemezésnek olyannak kell lennie, hogy az első gépek 2003 végén megérkezhessenek. Informátorunk szerint a gépek fegyverzetéről számos lehetőség közül választhatnak, de erre csak a repülőgépekről történő szerződéskötés után kerül sor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.