Szemléletváltás a nyugdíjrendszerben

A vártnál lényegesen kevesebben, eddig mindössze 35 ezren éltek panasszal a nyugdíj-biztosítási értesítőkkel kapcsolatban – nyilatkozta lapunknak Mészáros József, az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság főigazgatója. A Magyar Nemzetnek adott interjújában kifejti: a jelenlegi nyugdíjrendszer nagy problémája, hogy magas járulékfizetés mellett veszteséges a biztosítottnak. A tervezett egyéni számlarendszer bevezetésétől azt várják, hogy a nyugdíjak összege a mostaninál sokkal inkább arányos lesz a befizetéssel.

2001. 11. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korábban azt mondta: a nyugdíjértesítők postázása után akár négyszázezer bejelentéssel is számolnak. Ezzel szemben eddig mindössze 35 ezren tettek panaszt. Mi az oka ennek?
– Úgy számoltunk, hogy a kiküldött csaknem négymillió tájékoztató tíz százalékában, körülbelül négyszázezer esetben lesznek hibás adatok. Eddigi tapasztalataink azt mutatják, hogy ez az arány kisebb, bár az adatok tisztázásának még nem értünk a végére. A csekély érdeklődés két dolgot jelenthet. Vagy azt, hogy ilyen pontosak a nyilvántartott adatok, ez azonban – úgy vélem – nem felel meg a tényeknek. Inkább arról lehet szó, hogy sokan nem fordítanak kellő figyelmet az adatok ellenőrzésére, illetve arra, hogy ha nem kaptak értesítőt, akkor meggyőződjenek annak okáról.
– Mi volt a leggyakoribb kifogás a foglalkoztatottak részéről?
– A panaszok döntő többsége vagy a biztosítási idővel, vagy a bejelentett járulékköteles jövedelemmel kapcsolatban érkezett. Például gyakori volt, hogy a foglalkoztatottnak több munkáltatója volt tavaly, de nem mindegyik jelentette be. Voltak, akik azért jelentkeztek, mert azt hitték, hogy 2000-ben bejelentett munkavállalóként dolgoztak, de mégsem kaptak értesítést. Miután a nyugdíjbiztosító a munkáltatók adatszolgáltatása alapján értesítette a biztosítottakat, ebben az esetben vélhetően a munkáltató vagy elmulasztotta adatszolgáltatási kötelezettségét, vagy, ami sokkal súlyosabb, nem jelentette be dolgozóját, így nem fizetett utána járulékot. Az is előfordult, hogy a munkáltató kevesebb jövedelemmel jelentette be a munkavállalót, mint amennyiről annak tudomása volt.
– Mi a gyakoribb: hogy egyáltalán nem jelentik be a munkáltatók a foglalkoztatottat, vagy bejelentik ugyan, de nem a tényleges jövedelemmel?
– Az utóbbi.
– Lehet-e a munkavállalónak bármi hátránya abból, ha jelentkezik a nyugdíjbiztosítónál, és kiderül, feketén dolgozott valahol?
– Nem. Mi egy szolgáltató szervezet vagyunk. Ez a projekt azért indult el, hogy végre megbízható és pontos adatok kerüljenek a nyugdíjbiztosító nyilvántartásába. Az adatok tisztázását csak közösen tudjuk elvégezni. Ez olyan, mintha csaknem négymillió járulékellenőr segítené a biztosító munkáját.
– Mennyire gyakori Magyarországon, hogy a munkáltató a dolgozó tudta nélkül alkalmazza őt feketén?
– Azt az ellenőrzés után lehet megmondani, hogy a munkáltató részéről tudatos járulékeltitkolásról volt-e szó, vagy csak „hanyagsága” miatt nem szolgáltatott a nyugdíjbiztosítónak adatot, holott dolgozója után fizetett járulékot.
– El tudja képzelni, hogy egy munkáltató hanyagságból elfelejt adatot szolgáltatni?
– Előfordulhat, de az értesítők kapcsán minden esetben ki kell vizsgálni, hogy a foglalkoztató miért nem tett eleget törvényi kötelezettségének. Amikor a nyugdíjreform egyik elemeként – várhatóan 2003 elejétől – megnyílnak az egyéni folyószámlák, akkor ez már „élesben fog menni”, hiszen később a nyugdíjunkat a ténylegesen befizetett járulék után fogjuk kapni. Azaz mindenki a saját ellátását kockáztatja.
– Ha valaki most nem tisztázza az adatokat, akkor még nem kockáztat semmit?
– A nyugdíjbiztosító adatbázisának tisztázása után azt összevetjük az adóhatóságéval. Ekkor minden munkáltatónál kiderül, hogy mit vallott be a nyugdíjbiztosítónak és mit fizetett az APEH-nek. Hogy ez a kettő megegye- zik-e, most senki sem ellenőrzi.
– Indult-e eljárás munkáltatók ellen a foglalkoztatottak bejelentése alapján?
– Először a nyugdíjbiztosító küldi ki saját ellenőreit, és ha járulékcsalást vélelmez, akkor az APEH-et értesíti. Ez a kapcsolatfelvétel több esetben is megtörtént.
– Volt-e arra példa, hogy egy-egy nagyobb foglalkoztatótól sokan jeleztek problémát?
– Volt, bár a nagy foglalkoztatók általában fegyelmezettebbek, mint a kicsik.
– Hivatalos irat az értesítő? Egyes sajtóhírek szerint nem.
– Ezek törvényi felhatalmazás alapján, a hatályos jogszabályok szerint készített iratok, tehát hivatalosnak minősülnek.
– Bizonyítékként szolgálnak majd, ha később a nyugdíj-meg-állapításnál gond lesz mondjuk a szolgálati idővel?
– Természetesen bizonyítékként szolgál a nyugdíj-igazgatási szervekkel szemben. Érdemes tehát megőrizni.
– A nyugdíjrendszer átalakítása kapcsán mindig azt emlegetik, hogy pontosnak és átláthatónak kell lennie. Elősegíti ezt az értesítő?
– A nyilvántartásunknak precízen kell tükröznie a válóságot. Ha nincsenek rögzítve a tényszerű adatok, az veszélyezteti a biztosított nyugdíját, illetve megnehezíti, hogy majdan könnyen és gyorsan megállapítsuk az összeget.
– Nem attól lesz kiszámítható egy nyugdíjrendszer, hogy az ember előre tudja, öregkorában mennyi nyugdíjra számíthat?
– A kiszámíthatóságon két dolgot szokás érteni. Az egyik esetben tudom, hogy ha x évig fizetek enynyit és ennyit, akkor összegszerűen mennyi lesz a nyugdíjam. Ilyen a német pontrendszer. A másikban pedig azt tudom, hogy hónapról hónapra mennyit fizettem be, és annak mennyi a hozama. Ilyenek például a magánnyugdíjrendszerek. A két dolgot nem lehet egyszerre megvalósítani. Fontos, hogy a nyugdíjszabályok is átláthatóak legyenek. Ahogy változik a világ, a nyugdíjtörvénykezésnek egyszerűbbnek kell lennie. A jelenlegi nyugdíj-megállapítási szabályok a nyugdíjba vonulás pillanatára számított, feltételes várható értéket jelentik. Ma senkinek sem lehet megmondani pontosan, hogy az eddigi életpályája alapján mekkora lesz a nyugdíja, hiszen annyi ponton tartalmaz bizonytalan elemet a rendszer. Például nem mindegy, hogy egy ledolgozott év hányadik a sorban, és nem ugyanolyan súllyal számít egy-egy járulékforint a kisebb és a magasabb befizetett járulék esetében. A rendszer annyira „ellentmondásos”, hogy könnyen meglehet: ha valaki egy évvel tovább dolgozik, kisebb nyugdíjat kap. Ha ugyanis alacsonyabb bérrel dolgozza le az utolsó évet, akkor a korábbi átlagjövedelmét csökkenti, így a nyugdíja is alacsonyabb lesz. Ez abszurd dolog, hiszen mindenkit arra kellene ösztönözni, hogy minél tovább dolgozzon, nem arra, hogy kilépjen a rendszerből.
– Mivel lehetne arra ösztönözni a munkavállalókat, hogy aktív korukban a befizetésekkel gondoljanak nyugdíjaséveikre is? A legtöbben munkaválallóként próbálnak nagyobb jövedelemre szert tenni, még ha feketén is, mondván: hiába fizetnének többet, nagy emelkedés a nyugdíjukban úgysem lenne.
– Sajnos a jelenlegi nyugdíjrendszer magas befizetés mellett veszteséges a biztosítottnak. Akkor érné meg magas járulékot fizetni, ha a rendszer minden egyes forintot ugyanúgy venne számításba. Jelenleg azonban ez nem így van. A társadalom gondolkodásának is változnia kellene. Úgy kellene saját öregkorunkra gondolni, mint aktív életkorunkban megalapozott pihenőidőre. A magyar társadalom egy része jelenleg azonban szociális juttatásnak tekinti a nyugdíjat, ami pedig nem a biztosítási elv felé tolja a rendszert. Sem a társadalomban, sem a nyugdíjbiztosításban nincs tisztázva, hogy mit tekintünk méltányos szociális elemnek, s mik a szolidaritás határai. A tervezett egyéni számlarendszer arra fog ösztönözni, hogy az emberek lehetőség szerint minél intenzívebben vegyenek részt a biztosításban, azaz a járulékfizetésben, hiszen a nyugdíjukat a szerzett várományuk alapján számítják majd ki. Ekkorra azonban a társadalom által méltányosnak tekintett szolidaritásnak is meg kell teremteni a csatornáit.

Pontosíthatják az értesítőket. Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság értesítője a munkáltatók adatszolgáltatása alapján a 2000. évre bejelentett biztosítási időt és a nyugdíjjárulék-köteles jövedelmet tartalmazza. Akik nem kaptak értesítőt, vagy abban pontatlanságot észleltek, a 06-40/369-369-es, helyi tarifáért hívható információs vonalon, levélben, interneten érdeklődhetnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.