A cégvezető szerint a rövidesen bekövetkező piaci változások, a versenyhelyzet kialakulása nem a kezdete, hanem a befejezése a szabad verseny megteremtésének. A liberalizációs szabály- és intézményrendszer első nekifutásra vélhetően nem lesz olyan, mint amilyenre igazából szükség lenne. A nemzetközi gyakorlat példája is alátámasztja, hogy a monopólium megszűnése addig nem következett be, amíg az előfizetői szakasz érpárján lévő szolgáltatói egyeduralmat meg nem változtatták. Horváth Pál kiemelte: a magyaroknak megvan az az előnyük, hogy az EU-s tapasztalatokat is figyelembe vegyék.
A versenyről szólva megjegyezte: nem végzetes probléma, ha egy szolgáltatónak a piaci részesedése csökken, mert az még nem jelenti a cég forgalmának és üzleti értékének esését is. A gondot az okozná, ha a társaság bevétele is csökkenne. Ennek megelőzéséért a cégeknek a kieső forgalmat pótolniuk kell, s többek között meg kell vetniük lábukat az országhatáron túl is. A fejlettebb piacon jól működő szolgáltató üzletet köt a kevésbé fejlett területen, s így annak piacán jelentős feladatokat láthat el. Így tesz a PanTel is, amely már jelen van Ausztriában, Szlovákiában, Romániában és Szlovéniában.
Arra a kérdésre, hogy a piac új szereplői a „tortából” mekkora részt hasíthatnak ki, a vezérigazgató azt válaszolta: míg a vezetékes távbeszélés piaca stagnál, addig az internet- és az adatátviteli piac rendkívül gyorsan bővül. A PanTel mindenképpen ebből a növekedésből akar minél nagyobb részt megszerezni. A belföldi és nemzetközi távhívásban a koncessziós törvény alapján a Matáv kizárólagossága nyolc évig tartott, s a többi szolgáltató eddig csak rajta keresztül biztosíthatta ügyfeleinek a távolsági hívásokat. További lehetősége a PanTelnek, hogy a jövőben ezt a szerepet többek között maga is betöltheti.
A PanTel első embere hangsúlyozta: az ügyfelek bizalmáért keményen meg kell dolgozniuk. Legfontosabb, hogy ígéreteiket betartsák, s társaságuk jobban megértse a fogyasztók igényeit, mint a konkurencia. Nemzetközi tendenciákat figyelembe véve, a domináns szolgáltatók fogyasztók felé megnyilvánuló magatartása már a verseny hírétől is megváltozik. A PanTel elsősorban azoknak az ügyfeleknek tesz szolgáltatási ajánlatot, akik intenzív üzleti távközlési igényűek. Ilyenek többek között a multinacionális vállalatok.
A több telephelyes cégeknek speciális ajánlatot adnak. A PanTel piacvezető az internetprotokoll- (IP-) alapú virtuális magánhálózati szolgáltatásokban. Ez azt jelenti, hogy a telephelyeket saját belső internethálózattal kötik össze, amely alkalmas multimédia-képességű, garantált minőségű szolgáltatás biztosítására. Ebben az adatátvitel és a telefonszolgáltatás egy magánhálózatban működik, tehát a telefonszolgáltatás nem megy át a Matáv hálózatán. A magánhálózati szolgáltatás igénybevételével jelentős költségeket takarít meg az adott vállalkozás. A PanTel sikeres a kormányzati tenderekben is, nemrég nyerték el például a kormányzati távközlési gerinchálózat optikai kiépítési projektjét.
A vállalat forgalmáról szólva Horváth Pál ismertette: a PanTelnek jövőre kétszer akkora üzleti tervet kell teljesítenie, mint az idén, bár a 2001. évi is majdnem a duplája a tavalyinak. Számításaik szerint az idén 10-11 milliárd forint bruttó bevételt valósít meg a társaság. A vezérigazgató komoly sikernek tartja, hogy a hároméves vállalat jelentős hálózatiinfrastruktúra-beruházásokat teljesített. A részvénytársaság az utóbbi években harmincmilliárd forintot fektetett be a hálózatába, s ma már a társaságnak csaknem négyezer kilométer hosszú saját optikai gerinchálózata van az országban. A jövő sikere a széles sávú és a mobiltechnológiákat alkalmazó szolgáltatásokban rejlik. Véleménye szerint a vezetékes hálózatok átalakulnak, de nem fognak elsorvadni, hiszen az otthonokba széles sávú kommunikációs eszközök kerülnek, amelyeken telefonálni, internetezni vagy tévézni is lehet.
Hamis papírokkal kerülik meg a szankciókat az európaiak
