Milyen változást és átalakulást jelent a piac felszabadítása a Matávnak?
– A Matáv egyeduralma a vezetékes telefonpiacon fokozatosan megszűnik ugyan, de a társaság felkészült a versenyre. Annál inkább is, mivel (a telefonszolgáltatás kivételével) ténylegesen már 1993. július 1-jén megjelentek a konkurensek. Tehát a monopólium feloldásakor már négy olyan kiterjedt céggel számolunk, amely hálózattal, ügyfelekkel bír, és minősített szolgáltatóként üzemel. A versenyben elsősorban ezek fognak részt venni. Figyelembe kell azonban venni azokat az egyedi, illetve speciális szolgáltatásokat nyújtó vállalkozásokat is, amelyek kisebb szegmentumokat céloznak meg. Arra számítunk, hogy minden fronton meg kell vívnunk a harcot, tehát a kis- és a nagyfogyasztók bizalmáért egyaránt meg kell küzdenünk.
Küzdelem minden területen
– Várhatóan először minden cég a nagyfogyasztókat fogja megcélozni, hiszen itt kisebb ráfordítással lehet jelentősebb haszonhoz jutni, ezért induláskor ezekre kell koncentrálnunk. Fölülről lefelé haladva jelentkezik a verseny hatása az egyéni előfizetőknél, akiket ugyanúgy szeretnénk megtartani, mint a nagyobb ügyfeleket, hiszen minden előfizető értékes, függetlenül attól, hogy a piramis mely részén helyezkedik el. A kampány különböző időben, különböző intenzitással indul el. Célzott díjcsomagokat, szolgáltatási csomagokat alakítunk ki, amelyek egy-egy kiválasztott célcsoportnak optimálisak. Többféle választási lehetőséget kínálunk az ügyfélnek, és arra törekszünk, hogy mindenki megtalálja a neki legkedvezőbb ajánlatot.
Kedvezményes díjcsomagok
– A Matáv árbevételének jelentős részét a hagyományos vezetékes távközlés teszi ki, ugyanakkor jelentős visszaszorulás figyelhető meg ezen a területen. Hogyan próbálja megtartani előfizetőit a társaság?
– Valóban több tízezres nagyságrendben vannak a vonalat visszamondók. Némi fékező és kiegyenlítő szereppel bír a már forgalomban lévő kisfogyasztói csomag, amely olyan kedvező előfizetői feltételeket nyújt, amelyek mellett továbbra is érdemes megtartani a vezetékes készüléket.
– Említette, hogy a vetélytársak megjelenése nem újdonság a piacon, hiszen már az IP-alapú nemzetközi híváslehetőség életbelépésével eddig is volt versenyhelyzet. Drasztikusabb változást ígér azonban az előfizetői hurok szétválasztása. Milyen irányú mozgást jelent ez a költségvetésükben, lévén, hogy a hálózat nyolcvan százaléka a társaság tulajdonában van, és a bérleti díjak kiszabása jelentős ütőkártya a cég kezében?
– Ez nem egészen igaz, mivel a Matávnak jogszabályi előírások szerint kell azokat a szerződéseket megkötni, amelyek alapján a fogyasztóhoz vezető szakaszt az új jogosult szolgáltatónak nagykereskedelmi áron bérbe adja. A Matáv, mivel jelentős piaci erővel bíró szolgáltató, a törvény alapján köteles a döntőbizottság által jóváhagyott ár szerint a kisebb cégek rendelkezésére bocsátani a vonalat. Az úgynevezett referenciaajánlatot, a szerződés alapját képező javaslatot a Matávnak kell elkészítenie, és a Hírközlési Döntőbizottság jóváhagyása után kötheti meg a szerződéseket a bérlőkkel. A referenciaajánlat összeállításakor a cég az árakat költségalapon határozza meg, hiszen mindenkinek érdeke, hogy hosszú távú, kiegyensúlyozott kapcsolat jöjjön létre a felek között.
– Hogyan hat az internetszolgáltatókra az átalakulás?
– Mindenképpen érinti őket az új szabályozás. Szabályozott lesz az internethívás díja, a távbeszélő és az internetszolgáltató közötti bevétel megosztásának mértéke, de egyelőre tényleges megosztásról még nem tudok beszámolni. Több javaslatot tettünk már, most várjuk a rendeletet. Minden bizonnyal három terület: a fogyasztó, a távbeszélő és az internetszolgáltató közt oszlik meg a bevétel. Egy biztos: a fogyasztó szempontjából mindenképpen kedvező árak lesznek.
Időszakos árcsökkenés
– A törvény hatálybalépését követően milyen ármozgásokra számíthatunk, illetve önöknél mi várható?
– Nálunk többségben szabályozott árak lesznek, amelyek kiszámításának módját jogszabály határozza majd meg. Az árkialakítás azonban nem fejeződött be, számtalan tényező befolyásolhatja még. A jelenlegi piacon lévőknek ugyan nem érdekük az árverseny, de minden bizonnyal ez lesz a jellemző kezdetben, hiszen az új piacra lépőknek nincs más eszközük, mint a bevezető árakkal való játék. Ha ez a szakasz lezárul, szerintem kiegyensúlyozott árpolitika várható. A helyi szolgáltatások és az egyéni előfizetők körében nem valószínű, hogy jelentősebb árcsökkenés következik be, ez elsősorban a távolsági szolgáltatásoknál várható.
Hamis papírokkal kerülik meg a szankciókat az európaiak
