Drágul az úthasználat

Januártól az állami kezelésű autópályákon átlagosan 3,8, a magánkézben lévő M5-ösön a mostaninál 4,2 százalékkal magasabb úthasználati díjat kell fizetniük a gépjárművezetőknek. A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium rendelete szerint a személygépkocsival és motorkerékpárral közlekedőknek (a D1 kategóriájú járműveknek) az M1-es és az M3-as autópályákon a kilencnapos matricáért 1500, a haviért 2600, míg az évesért 24 000 forintot kell fizetniük.

Putsay Gábor
2001. 12. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kisteherautók és a kéttengelyes autóbuszok (a D2-es járműkategória) díja a kilencnapos matricánál 3700, a havinál 6700, míg az évesnél 60 000 forint lesz. A nehézgépjárművek üzemben tartóinak (a D3-as kategória) a kilencnapos használatért ötezer, a haviért kilencezer forintot, míg az évesért 83 ezer forintot kell fizetniük. A minisztérium azért járult hozzá a mindössze 2,3 százalékos változáshoz, hogy a kamionok, a főutak és a települések helyett az autópályákat használják.
Az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. kezelésében levő M5-ösön a személygépkocsival közlekedőknek jövőre 1820 forintot kell fizetniük Budapest és Kecskemét között, Kiskunfélegyházáig pedig a sztrádadíj egyetlen útra 2550 forint lesz. A nehézgépjárművek után ugyanebben a viszonylatban 5630, illetve 7920 forintot kell fizetni.
A minisztérium rendelete szerint a D1-es kategóriát a motorkerékpárok, valamint azok a járművek képezik, amelyek kéttengelyesek, legfeljebb 2,1 méter magasak. Ezek bármilyen vontatmánnyal rendelkezhetnek. A D2 kategóriába a legfeljebb kéttengelyes, 2,1 méter magasságot meghaladó gépjárművek tartoznak, amelyek rendelkezhetnek egytengelyes vontatmánnyal is. Ugyanezen kategória szerint csoportosítják a 2,1 méter magasságot meghaladó autóbuszokat bármilyen vontatmánnyal. A D3 kategóriába a többtengelyes nehézgépjárművek tartoznak.
Díjmentesen lehet közlekedni jövőre az M1-es autópályán Tatabánya-Óváros és Tata csomópontok között. Budapest felé Hegyeshalom keleti csomópont – 167,5 kilométer – és a 158-as kilométerszelvénynél lévő matricaértékesítő hely között. Ugyanígy az M3-as autópályán Kerekharaszt és Hatvan csomópont között lehet igénybe venni díjmentesen a sztrádát. Matrica hiányában a jármű kategóriájának megfelelő pótdíjat kell fizetni.
A pótdíj mértéke a kilencnapos matrica esetén a D1 kategóriában 7500, a D2-ben 18 500, a D3-ban pedig 25 ezer forint, ezt egy munkanapon belül kell befizetni. A havi matrica hiányának esetén a pótdíj mértéke 15 ezer, 37 ezer, 50 ezer forint, amit 15 napon belül kell befizetni.
Az éves matricánál a kategóriák szerint 30 ezer, 74 ezer, 100 ezer forint a pótdíj, a fizetést harminc napon belül kell teljesíteni. A gépjárművezető a pótdíj fizetésén felül a helyszínen köteles megvásárolni a jármű kategóriájának megfelelő kilencnapos matricát is. A pótdíj mértéke az elektronikus ellenőrzés esetén magasabb: a kilencnapos matrica hiányánál 9000, 22 200, illetve 30 ezer forint. A havi matricánál 16 500, 40 700, illetve 55 ezer forint. Az éves matricánál 31 500, 77 700, illetve 105 ezer forint.

Gondos útgazdák. A leggondosabb közútkezelő díjat a Somogy Megyei Közútkezelő Kht. nyerte el az idén; a közlekedési tárca által a tizenkilenc megyében meghirdetett verseny győztesének járó vándorserleget a cég egy évig tarthatja meg. A zsűri valamennyi megyében folyamatosan nyomon követte a közutak állapotát, illetve a környezet ápoltságát. A kivitelezéseknél vizsgálták a burkolat minőségét, továbbá a javításoknál alkalmazott technológiát, a hidak és az árkok állapotát, a forgalomtechnikát és az útkezelő vállalatok telepeinek állapotát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.