Csökkent a nemzetközi szállításban részt vevő közúti fuvarozók jövedelemtermelő képessége, költségeik viszont az inflációt meghaladó mértékben növekedtek az idén, ehhez képest a szállítási díjak két-három százalékkal voltak alacsonyabbak. A fuvarozási tarifák emelkedése jövőre sem követi az infláció, illetve a költségek emelkedésének mértékét – mondta el tegnap de Sorgo Tibor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke. A nemzetközi fuvarozásban részt vevő vállalkozásokat az MKFE szerint kedvezőtlenül érintette a forint sávszélesítése. A fuvarozók árbevétele ezért jelentős mértékben csökkent az idén, ezeket a folyamatokat még a kedvező üzemanyagárak sem tudták ellensúlyozni. A nemzetközi fuvarozók számára további nehézséget jelent, hogy a szigorú EU-normák miatt – ma az Euro3 szabványnak megfelelő motorral ellátott, új járműveket lehet üzembe helyezni Nyugat-Európában – nagyon költségesek a kamionbeszerzések. Hozzátette: az Oroszországba belépni szándékozóknak sokat kell a vízumért fizet-niük, az ügyintézés pedig időigényes. De Sorgo Tibor szerint a közúti fuvarengedélyek kiadásában – ezek mértékét kétoldalú egyezmények rögzítik – sem sikerült egyelőre átütő sikereket elérni. A nemzetközi forgalomban jelenleg 4800 jármű vesz részt, a rendelkezésre álló engedélyek átlagosan heti egy fuvar lebonyolítására elegendőek. Mint azt az MKFE elnöke lapunknak elmondta, a nemzetközi fuvarozásban egy vállalatnak hetente legalább egy utat le kell bonyolítania ahhoz, hogy a megélhetését biztosítani tudja.
Az MKFE-nek kétezer vállalat a tagja, a többséget a nemzetközi fuvarozók képviselik. Az elmúlt évek során nőtt a személyszállításban és a belföldi fuvarozásban tevékenykedő tagvállalatok aránya.
Orbán Viktor szerint Munkács nincs biztonságban
