Október 16-án jelentette be a Fiat Magyarország Kft., hogy minden, általuk forgalmazott autóra két év garanciát adnak. A cég a hír közzétételét a Budapesti Autószalon megnyitására és új modelljük, a Fiat Stilo magyarországi bemutatására időzítette. A Fiat ezzel jócskán elébe ment az Európai Unió rendelkezésének, akárcsak a BMW, amely november elsejétől ad kétéves jótállást a Magyarországon forgalomba helyezett autókra.
– A BMW egyébként nemcsak Magyarországon vezette be a meghosszabbított garanciát, hanem több más olyan országban is, amely nem EU-tagállam – mondja Szőke Péter, a BMW-t és Minit forgalmazó Wallis Motor Kft. ügyfélszolgálati vezetője. – Ugyanakkor az USA-ban már hosszú ideje négy év garancia jár a BMW-re, de ott egészen más a cég piacpolitikája.
Mivel a jótállást a gyár vállalja, a magyarországi importőrnek ez a gesztus nem jelent komoly többletköltséget. Szőke Péter szerint egyébként a gyár sem vállal komoly kockázatot, hiszen a bajorországi központ jól ismeri saját autóinak meghibásodási statisztikáját, és tudja, hogy az első két évben is ritka az olyan probléma, ami garanciális javítást igényelne. A BMW egyébként – többek között – azért is jelentette be már jóval a januári határidő előtt a jótállás meghosszabbítását, mert arra számítottak, hogy sok európai vásárló inkább vár néhány hónapot az új autó megvételével, és csak 2002-ben vásárol, hogy autójára már a kétéves garancia vonatkozzon. Ezzel az időzítéssel azonban a BMW elkerülte a visszatartott vásárlásokat, vele együtt pedig azt is, hogy kereskedőinek komoly raktárkészletet kelljen felhalmozniuk a jövő év elejéig. Persze az sem volt mellékes, hogy így hírértéke is volt a gesztusnak, az pedig még a legnagyobb autógyárnak is jól jön, ha a nevét világszerte emlegeti a sajtó.
A bajor vállalat másik ötlete az volt, hogy nemcsak autóikra vállalnak ezentúl kétéves jótállást, hanem a pótalkatrészekre és a tartozékokra is, holott az EU-rendelet ezekre nem vonatkozik. Ennek igazán azokban az országokban lesz komoly jelentősége, amelyekben sok idős BMW fut; ezekbe az autókba általában utángyártott alkatrészt vásárolnak tulajdonosaik, de a gyár reményei szerint ezután inkább az eredeti alkatrészt választják majd, hiszen ettől növekszik az öreg autók értéke.
A garancia időtartama egyébként sok vásárló számára fontos szempont. A Nissan is ezt ismerte fel, amikor öt évre terjesztette ki az autóira adott jótállást, de a japán – és koreai – márkákról általában elmondható, hogy e tekintetben túlteljesítik a jogszabály által előírt időtartamot. Alföldi István, a Toyota Motor Hungary munkatársa szerint ez annak tudható be, hogy a távol-keleti autók sokáig működnek különösebb meghibásodás nélkül, és ezt a minőséget már sok éve stabilan képesek előállítani a gyárak, így a rájuk jellemző „három év vagy 100 ezer kilométer” garanciával nem vállalnak beláthatatlan anyagi kockázatot. A három éven egyébként most a Toyota is túllép, igaz, csak egyetlen modell esetében: a nemrégiben bemutatott, hibridhajtású Priusra már öt évet vállal a japán gyár.
Létezik azonban egy olyan szegmens is, amelyben az éveknek nincs akkora jelentősége, mint a piac többi részén általában: a luxusautók garanciális ideje általában szokatlanul hosszú. Az adásvételi szerződés szövege szerint ugyan a Rolls-Royce vásárlói is csak egy év garanciát kaphatnak Magyarországon, ám Valker Viktor, a márka hazai képviselője szerint ez csupán papírforma:
– Szerződéseinkben azért szerepel mindössze tizenkét hónapos garancia, mert a magyar jogszabályok jelenleg ezt írják elő, és a vállalat minden országban a helyi rendelkezésekhez tartja magát. A gyár azonban egyedileg bírálja el az esetleges meghibásodásokat, és szükség esetén sok év elteltével is helytáll.
Szijjártó Péter üzent az ünnep alkalmából
