Földházi György, a MÁV vasútbiztonsági főosztályának helyettes vezetője elmondta: a vagyon elleni cselekmények száma ugyan 17 százalékos növekedést mutat, ám ez főként abból fakad, hogy a MÁV statisztikai rendszerében feltüntetik azokat az eseteket is, amelyek csak a vasúti kocsik zárjának hiányát jelentik. Ezt meghaladó károkozást csak a regisztrált esetek ötven százalékában tapasztaltak az idén. A sikeres árulopások 35 százalékos csökkenést mutatnak.
A helyzet javulása elsősorban a tavaly megalapított MÁV Vasútőr Kft.-nek köszönhető, amely gondoskodik a vonatkísérésről a bűnözők megkülönböztetett figyelmét kiváltó szállítmányok továbbítása esetén.
Az utasszállító vonatokon az idén is sokszor tapasztaltak rongálással együtt járó lopásokat. Sorra tűnnek el a szemetestartók, a fogasok, a csomagtartók vázai, szinte minden, ami alumíniumból van. Az emiatt keletkezett kár eddig 60 millió forintra tehető. Nagyon „kelendők” a vasúti kocsikhoz tartozó tűzoltó készülékek is. A kiterjedt nyomozás szerint ezek egy része Lajosmizse környékén kistraktorhoz való kipufogódobbá változott, más részükből hurkatöltő lett. De találkoztak már a vasutasok MÁV feliratú készülékkel üzletben is.
Eddig 22 milliós kárt okoztak azok a tolvajok, akik a sorompók alkatrészeire, a földelő kábelekre és a légvezetékekre specializálták magukat. Az akkumulátorlopások száma kisebb a korábbinál, mert felhasználhatóságuk a tolvajok számára beszűkült, néhány új, az akkumulátoroknál alkalmazott speciális műszaki megoldás miatt. A mérsékeltebb „kereslet” bizonyára azzal is összefügg, hogy a tettesnek korábban csak szabálysértésért kellett felelnie, s a kiszabható bírság alig haladta meg a lopott holmi értékét, de a Legfelsőbb Bíróság állásfoglalása szerint újabban a biztonsági berendezések eltulajdonítása a közlekedés biztonságát veszélyeztető bűncselekménynek minősül. Az üzemanyaglopások becslések szerint évente 100-150 millió forint kárt okoznak a MÁV-nak. Ebben az évben volt már maffia jellegű bűncselekmény is: Hatvan környékén fenyegetéssel megállásra kényszerítették egy tehervonat vezetőjét, hogy a nyílt pályán kirámolhassák a vagonokban szállított fridzsidereket – a rablókat azonban a helyszínen elfogták.
Az utasok sérelmére elkövetett lopások a leggyakrabban a nagy- forgalmú pályaudvarokon történnek. A fővárosban korábban a Keleti volt a tolvajok paradicsoma, de a megkettőzött létszámban jelen- lévő járőrök és a kiépített kamerarendszer hatására az idén nyolcvan százalékkal csökkent az itteni lopások száma. A Nyugatiban viszont a WestEnd City Center megnyitása óta több munkája van a pályaudvari rendőrőrsnek, s az idén május óta, amikor sok nemzetközi járat visszakerült a Nyugatiba, nő a lopások száma a pályaudvaron és az innen induló debreceni, nyíregyházi intercityjáratokon. A vasút számára nagy gondot jelentenek a kődobálók, akik többnyire gyerekek. Az elmúlt évekhez hasonlóan az idén is mintegy húsz esetben célozták meg kövekkel a mozgó vonatokat. Mint Földházi György elmondta: az ilyen esetek felderítése nem könnyű. A vasútbiztonsági szakemberek a maguk eszközeivel a megelőzésükre koncentrálhatnak: rendszeresen járják az iskolákat, és előadásokat tartanak a kőhajigálás súlyos veszélyeiről.
Trump a Nobel-békedíjra hajt, több háborút is rendezni akar
