Sikerrel küzd a tolvajokkal a MÁV

Húsz százalékkal csökkent a MÁV-nál a bűncselekményekkel okozott kár. Tavaly a harmadik negyedév végéig négyszázmillió forint kára volt a társaságnak, az idén háromszázmillió. A legveszélyeztetettebb szállítmányok kíséréséről is gondoskodó MÁV Vasútőr Kft. tavalyi megalapítása tehát hasznos lépés volt.

Szöghy Katalin
2001. 12. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Földházi György, a MÁV vasútbiztonsági főosztályának helyettes vezetője elmondta: a vagyon elleni cselekmények száma ugyan 17 százalékos növekedést mutat, ám ez főként abból fakad, hogy a MÁV statisztikai rendszerében feltüntetik azokat az eseteket is, amelyek csak a vasúti kocsik zárjának hiányát jelentik. Ezt meghaladó károkozást csak a regisztrált esetek ötven százalékában tapasztaltak az idén. A sikeres árulopások 35 százalékos csökkenést mutatnak.
A helyzet javulása elsősorban a tavaly megalapított MÁV Vasútőr Kft.-nek köszönhető, amely gondoskodik a vonatkísérésről a bűnözők megkülönböztetett figyelmét kiváltó szállítmányok továbbítása esetén.
Az utasszállító vonatokon az idén is sokszor tapasztaltak rongálással együtt járó lopásokat. Sorra tűnnek el a szemetestartók, a fogasok, a csomagtartók vázai, szinte minden, ami alumíniumból van. Az emiatt keletkezett kár eddig 60 millió forintra tehető. Nagyon „kelendők” a vasúti kocsikhoz tartozó tűzoltó készülékek is. A kiterjedt nyomozás szerint ezek egy része Lajosmizse környékén kistraktorhoz való kipufogódobbá változott, más részükből hurkatöltő lett. De találkoztak már a vasutasok MÁV feliratú készülékkel üzletben is.
Eddig 22 milliós kárt okoztak azok a tolvajok, akik a sorompók alkatrészeire, a földelő kábelekre és a légvezetékekre specializálták magukat. Az akkumulátorlopások száma kisebb a korábbinál, mert felhasználhatóságuk a tolvajok számára beszűkült, néhány új, az akkumulátoroknál alkalmazott speciális műszaki megoldás miatt. A mérsékeltebb „kereslet” bizonyára azzal is összefügg, hogy a tettesnek korábban csak szabálysértésért kellett felelnie, s a kiszabható bírság alig haladta meg a lopott holmi értékét, de a Legfelsőbb Bíróság állásfoglalása szerint újabban a biztonsági berendezések eltulajdonítása a közlekedés biztonságát veszélyeztető bűncselekménynek minősül. Az üzemanyaglopások becslések szerint évente 100-150 millió forint kárt okoznak a MÁV-nak. Ebben az évben volt már maffia jellegű bűncselekmény is: Hatvan környékén fenyegetéssel megállásra kényszerítették egy tehervonat vezetőjét, hogy a nyílt pályán kirámolhassák a vagonokban szállított fridzsidereket – a rablókat azonban a helyszínen elfogták.
Az utasok sérelmére elkövetett lopások a leggyakrabban a nagy- forgalmú pályaudvarokon történnek. A fővárosban korábban a Keleti volt a tolvajok paradicsoma, de a megkettőzött létszámban jelen- lévő járőrök és a kiépített kamerarendszer hatására az idén nyolcvan százalékkal csökkent az itteni lopások száma. A Nyugatiban viszont a WestEnd City Center megnyitása óta több munkája van a pályaudvari rendőrőrsnek, s az idén május óta, amikor sok nemzetközi járat visszakerült a Nyugatiba, nő a lopások száma a pályaudvaron és az innen induló debreceni, nyíregyházi intercityjáratokon. A vasút számára nagy gondot jelentenek a kődobálók, akik többnyire gyerekek. Az elmúlt évekhez hasonlóan az idén is mintegy húsz esetben célozták meg kövekkel a mozgó vonatokat. Mint Földházi György elmondta: az ilyen esetek felderítése nem könnyű. A vasútbiztonsági szakemberek a maguk eszközeivel a megelőzésükre koncentrálhatnak: rendszeresen járják az iskolákat, és előadásokat tartanak a kőhajigálás súlyos veszélyeiről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.