J ó néhány éve foglalkoztatja már a francia autógyártót a számítástechnika és a gépkocsi integrálásának gondolata. Első kísérleti modelljeit tavaly februárban követte a Xsara Windows CE, amelyet korlátozott darabszámban meg is lehetett vásárolni. Az ebben található rendszer továbbfejlesztett változata az AutoPC, amely Nyugat-Európában extraként rendelhető a C5 limuzinhoz.
Az AutoPC a Citroën és a Microsoft több mint ötéves közös fejlesztőmunkájának eredménye. A Windows CE alatt futó rendszert kétsávos GSM mobiltelefon, színes képernyős navigációs rendszer és egy fejlett hangfelismerő és -vezérlő rendszer egészíti ki. Ez utóbbi teszi igazán közúti használatra alkalmassá a technológiát, hiszen így a sofőr beszédhanggal vezérelheti a PC-t, és azon keresztül az autó minden kényelmi elektronikai berendezését is.
A Windows CE operációs rendszer alá van rendelve ugyanis a 6 CD-s, a közlekedési információkat is venni képes (TMC) audioberendezés, a saját CD-ROM meghajtóval rendelkező navigációs rendszer, a beszéd- és adatforgalomra egyaránt alkalmas beépített mobiltelefon, az autó saját telefonkönyve, sőt egy diktafon-jegyzetfüzet is – ez utóbbi három- órányi feljegyzést képes eltárolni. A készülék ezenkívül SMS és e-mail küldésére, illetve fogadására is képes, de a beépített IrDA kapunak köszönhetően adatátvitelre is használható, vészhelyzetben pedig automatikus segélyhívást küld.
A fejlesztők úgy alkották meg az AutoPC-t, hogy azt a technológia fejlődésével párhuzamosan, folyamatosan bővíteni lehessen. Így a GPRS-, illetve később az UMTS-szolgáltatások elterjedésével ezeket is kezelni tudja majd a rendszer. Ám valószínűtlen, hogy a fejlesztések sorában helyet kapna a hangvezérlésű pasziánsz...
Az AutoPC specifikációi:
– 8-színű aktív mátrix
TFT monitor (256 x 64)
– 166 MHz Pentium, 32 Mb RAM
– Windows CE 2.12 operációs rendszer
– Compact Flash kártya port
– Navtech navigációs rendszer
– GPS vevő nyolc műholddal, 10 méteres helymeghatározási pontossággal
Az AutoPC nem az egyetlen IT-ínyencség a Citroën C5 fedélzetén. Az autó harmadik generációs hidraulikus felfüggesztését, a Hydractive3 rendszert nagy teljesítményű processzorok egész hada vezérli. A megoldás a vezetési stílus, az útviszonyok, illetve a sebesség függvényében automatikusan optimalizálja a felfüggesztés beállítását. A beépített hidroelektronikus interfész (BHI) az autó multiplex elektromos hálózatán keresztül kommunikál a szenzorokkal és a szabályzóegységekkel. A két alapbeállítás – sportos és kényelmes –, valamint ezek testhez szabott átmenetei között a másodperc tört része alatt képes váltani, nagy sebességnél „leülteti” az autót, döcögős utat érzékelve viszont 13 mm-rel megemeli a karosszériát. Ezt természetesen az utasok kényeztetése – és biztonsága – érdekében teszi, de az AutoPC-nek is jót tesz, ha nem rázkódik a jármű.
Orbán Viktor is megnézte a tűzijátékot
