Bármilyen meglepő, egyes nyugat-európai piacon a nagyautók vásárlói szinte kivétel nélkül a modern dízeleket keresik. A Volvo eddig nem vette ki a részét a gázolajmániából, de a NED5 kódjelű vadonatúj motortól azt várják, hamar behozza a svéd gyár lemaradását.
A 2,4 literes, közös nyomócsöves öthengeres alapját az a kipróbált alumíniumblokk képezi, amelyből – benzines változatban – 1991-es bevezetése óta több mint kétmillió példány készült. A rendkívül szilárd, ugyanakkor kompakt és könnyű, mindössze 185 kilogrammos motor a változó geometriájú turbófeltöltőnek köszönhetően 163 lóerőt teljesít, az igazán szuverén menetteljesítményekről azonban a brutális, 340 Nm forgatónyomaték gondoskodik, amely már egészen alacsony fordulatszámon a vezető rendelkezésére áll.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a gázpedál lenyomására elementáris erővel lő ki az autó, a választott sebességfokozattól vagy a motor pillanatnyi fordulatszámától függetlenül. Az erőfitogtatást az öthengeres motorokra jellemző hátborzongató hörgés kíséri. Az akusztikus aláfestés mindazonáltal egy prémiumkategóriás autóhoz méltó módon mindvégig diszkrét marad, hasonlóan a fogyasztáshoz: a rövid próbaút tapasztalatai alapján nem tűnik túlzásnak a gyár által megadott 6,5 liter körüli átlag.
Az Euro3-as emissziós normát teljesítő dízelmotor a Volvo S60, V70 és S80 modelljeihez rendelhető, az autók végsebességét 210 km/h-ban maximálta a gyár. A motornak létezik egy gyengébb, 130 lóerős változata is, ezt azonban Magyarországon nem forgalmazzák.
A luxust igénylő vásárlók egy másik csoportját célozza meg a svédek új, elektronikus vezérlésű négykerékhajtási rendszere. Ezt egyelőre csak az S60 modellbe szerelik, kizárólag a 2,4 literes, 200 lóerős benzinmotorral és ötfokozatú szekvenciális automata váltóval párosítva. Az új AWD rendszert nem terepjárásra tervezték, hanem hogy minél tökéletesebb úttartást és stabilitást nyújtson, még a turbófeltöltős benzinmotor által könnyedén elérhető magasabb sebességi régiókban, illetve az intenzív gyorsítások során is.
Az S60 AWD hajtásláncát a svéd Haldex céggel közösen fejlesztette ki a Volvo. Az autógyár korábbi összkerekes megoldásaival ellentétben az új rendszer teljes egészében elektronikus vezérlésű, amely így egyrészt szükség esetén késlekedés nélkül, automatikusan négykerékhajtásra kapcsol, másrészt pedig – mivel összeköttetésben áll az autó többi elektronikus egységével – a pillanatnyi körülmények és szükségletek függvényében szabályozza az első és hátsó tengelyek összekapcsolását.
A Volvo mindkét újdonságához nagy reményeket fűz: a szeptemberben debütált S60 AWD-ből évi 9000, a három dízelmotoros modellből 55 000 darabot kívánnak értékesíteni világszerte. Ez utóbbiak ára bő kilenc és fél milliótól (S60 D5) közel 11 millióig (S80 D5) terjed – hozzávetőlegesen ennyibe kerül az S60 AWD is.
Több százezren vettek részt a tűzijátékon
