Otromba játék a szavakkal

Ludwig Emil
2002. 02. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eörsi István író tavaly átlépte a hetedik ikszet. Ezt csupán azért fontos, vagy inkább érdekes megemlíteni, mert az ember elgondolkodik: vajon mi az ördög hajtja egyre lejjebb, az írásfüggőség egyre mélyebb bugyraiba ezt a valamikor színvonalas szépírásra is képes tollforgatót? Bohumil Hrabal ennyi idős korában a Sörgyári capricciót írta, és bűbájos prágai történeteket – de hát az másfajta élet és irodalom.
Eörsi mostanában a Medgyessy mellett elkötelezett Népszava meglehetősen egyhangú véleményoldalán szokott betűkkel megtölteni papírfelületet, időnként a Magyar Hírlap hétvégi magazinjában tűnik fel a neve szerzőként. A jobb időket – és írásokat – látott újság január utolsó szombatján megjelent Ahogy tetszik rovatában az egész oldalas nyitó cikk is az ő műve „a terrorról és az ő házáról”, annak alkalmából, hogy az egykori Andrássy, Sztálin stb. út 60. számú házában hamarosan kiállítás nyílik a huszadik századi önkényuralmak mementójául.
Pontosabban ez az Eörsi-írás címe, holott szinte végig másról szól: leginkább a szerző keresetlenül megfogalmazott magánvéleményéről a jelenlegi kormányt, az igazságszolgáltatást, az egyházat és a köztársasági elnök választási „leleményeskedését” illetően. Az alábbiakban idézek a cikkből egy szép csokorra valót.
A nyilas és ávós rémuralom készülő múzeumának ürügyén Eörsi azzal kezdi mondókáját, hogy „ennek a kormánynak csaknem négy év alatt egyetlenegyszer sem kellett megbánnia, ha imádott passsziójának hódolva törvényt szegett”, hiszen „előbb-utóbb olyan bíróság elé kerül a vitás ügy, mely a kormány álláspontját azonosítja a törvényesség követelményeivel”. Majd lentebb így folytatja: „megfélemlítették az ügyészi és bírói kart, korlátozták a hatalmi ágak önállóságát, bedarálták a legfőbb bírót, lemondatták a legfőbb ügyészt, majd egy nyegle pártkatonát neveztek ki a helyére, aki annak sem érzi szükségét, hogy a látszatra ügyeljen. Ezért aztán a kormányzat már minimális kockázat nélkül is áthághatja a törvényeket és előírásokat.” Érdemes úgy olvasni ezeket a súlyos állításokat, hogy közben azokra az ellenzéki vádakra gondolunk, melyek szerint a kormány korlátozni igyekszik a sajtó- és a véleménynyilvánítás szabadságát. Talán még a Magyar Köztársaság független bírói kara, és a legfőbb ügyész is szóra érdemesnek találhatja a fentieket.
Már a terrorcikk felénél járunk, amikor a szerző még mindig jogi problémákkal bajlódik. Azzal például, hogy a kiállítás rendezői „egy Mikus-művet szórakozottságukban a jogtulajdonos engedélye nélkül építettek be a múzeumukba”. Eörsit nyilván az a példátlan „fideszes cinizmus” bőszíti fel, hogy a régi becses köztéri szobraink bronzanyagából öntött hét és félméteres Sztálin-bálvány gipszmásolatának bemutatásához, 51 év elteltével, nem kérték ki az „alkotóművész” leszármazottainak hozzájárulását. Hát milyen történelmi léptékű pimaszság ez? Azoknak a „szobrászoknak”, akik ’56. október 23-án ledöntötték a Gólemet, talán bontási engedélyt kellett volna kérniük az illetékes tanácsi osztálytól? És ezen épp az az Eörsi akad fenn, akinek szerencséje volt találkozni velük a börtönben. Rémes, mit tesz az idő egyes emberekkel…
A szerző roppant szellemesnek vélheti azon ötletét, hogy „a miniszterelnök kedvenc történész asszonyának” fel kellene állítania egy hasonló inkvizíciós múzeumot az esztergomi bazilika tőszomszédságában, ahol olyan képeket lehetne mutogatni, amilyet ő látott Mantovában: egy férfi lóg rajta fejjel lefelé, akit „két egyházi hivatalnok éppen fűrészel kétfelé”. Ez a látvány nagyon tetszhetett Eörsinek, mert különös kéjjel részletezi, ahogy „a fűrész fogai eltűnnek az áldozat alfelének vájatában”. (No csak, visszatérő motívum az emlékezetes Ginsberg-vers után?) Tény azonban, hogy a javasolt helyen már több mint száz éve ott található a Keresztény Múzeum, amelynek gyűjteményében tucatjával láthatók hasonló rémségek, ókori keresztény vértanúk mártíromságát ábrázoló gótikus táblaképeken. Bizonyára Eörsi e tárgybeli tájékozatlansága és antiklerikális elvakultsága láttatja vele papoknak a mártír szentet kínozó pogányokat.
Egyházi vonatkozású dologban azonban ennél jóval vadabbat is állít a cikk, egyszersmind a köztársasági elnököt rágalmazva és sértve meg. A Terror Házának február 24-re tervezett megnyitásához ugyanis Eörsi ezt a kommentárt fűzi: „ez is jó ötlet, bár meg sem közelíti szeretett államelnökünk leleményét, aki a választás időpontját úgy jelölte ki, hogy húsvét éppen a két forduló közé essen. Így ugyanis a papok közül azok, akik erre kedvet éreznek, az első forduló eredményétől függően Krisztus feltámadásának ünnepét igehirdetésen kívül pártpreferenciáik hirdetésére is felhasználhatják”. Ha nem télutó lenne, azt írnám erre: így jár, aki sokat időzik a napon fedetlen fejjel. Innen üzenem a szerzőnek – egyúttal a Magyar Hírlap illetékeseinek –, hogy a tavaszi menetrend szerint március 31.–április 1. húsvét; április 7-én lesz az első választási forduló, április 21-én a második, meg lehet nyugodni. Igazán kár, hogy a gyanúsítással Horn Gyulához csatlakozott Eörsi István fantáziája szegényes azt feltételezni, hogy „leleményes” államelnökünk a húsvét időpontját passzította be a két forduló közé…
Ami az írás címében ígért témát illeti, arra ezek mellett nem sok szó jutott. A szerző főként azért neheztel az épületre, mert azon nyilaskeresztet kell látnia, mondjuk „a szomszédos Lukács kávéházból, egy kapucsínó mellől”. Nézzen mindenki nyilaskeresztet? – háborog, míg a törvényeink szerint szintén tiltott önkényuralmi jelképnek számító szovjet csillagot egy szóval sem sérelmezi, ami persze nem meglepő Eörsi 1956 előtti, szélsőségesen sztálinista életszakaszának és irodalmi munkásságának ismeretében.
A kommunizmus áldozatainak emléknapját illetően az a gondolat bántja a cikkíró érzékeny lelkét, hogy „mit szólnak majd a terrorok áldozatai, ezek hozzátartozói, leszármazottai vagy az iszonyattal bármilyen okból konfrontálódni nem akaró, vagy nem tudó emberek a tolakodó kegyeletnek ehhez a visszataszító megnyilatkozásához?” Márpedig emiatt neki nem kéne fájjon a feje. A körmönfontan feltett kérdés mellé viszont oda lehetne tenni egy másikat: vajon mit szólnak azoknak a náci koncentrációs táborokban elpusztult zsidó származású, törvénytisztelő, becsületes magyar honfitársainknak a hozzátartozói, leszármazottai ahhoz, hogy 2000 novemberének végén a Pest megyei Monoron, amikor a rendőrök önkényes lakásfoglaló cigányokkal szemben éppen jogszerű intézkedést foganatosítottak, a Budapestről leruccant Eörsi István céklaszínű fejjel, hörögve azt üvöltözte: „Auschwitz, Auschwitz!” Én az ő helyükben nem nagyon örülnék az effajta kéretlen „kegyeleti árukapcsolásnak”.
Összegezve az olvasmány tanulságait, elmondható, hogy Eörsi dolgozata egy nagyon szubjektív, sötét színekkel lefestett országkép, amelyből mellékesen a szerző elfogult, szélsőségesen baloldali világképe bontakozik ki. Ha egy bármily „jó nevű”, életkora szerint megfontoltnak vélhető tollforgató ily mértékben elrugaszkodik a valóságtól, ilyen otrombaságokra és ostobaságokra ragadtatja magát, egy magára adó szerkesztőségnek nem kellene a cikket kitüntető helyen és minden kontroll nélkül leközölni.
Persze ez is csupán nézőpont kérdése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.