Számos kihívással néz szembe a Balaton-régió

Pál Béla
2002. 02. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Országgyűlés idegenforgalmi bizottsága mindvégig kiemelt feladatának tartotta, hogy a szakmai szervezetek, az önkormányzatok, a kamarák, a Balatoni Fejlesztési Tanács, a Balatoni Regionális Idegenforgalmi Bizottság és a tó környékén tevékenykedő szervezetek, intézmények javaslataira, véleményére alapozva a megfelelő törvényi feltételek megteremtésével járuljon hozzá páratlan nemzeti kincsünk, a Balaton és környéke fejlesztéséhez, természeti és kulturális értékeinek védelméhez és bemutatásához, valamint az itt élők életkörülményeinek javításához. Örvendetes, hogy a bizottság tagjai pártpolitikai kötődésüktől függetlenül, a magyar idegenforgalom fejlődéséért érzett közös felelősségük alapján fogalmazták meg véleményüket, mondták el javaslataikat. Így alakultak ki kormánypárti és ellenzéki képviselők egyetértésével azok a közös állásfoglalások, a törvénytervezetekhez és törvényekhez benyújtott módosító javaslatok, amelyek célja az volt, hogy a turizmusnak, a magyar gazdaság egyik legjelentősebb ágazatának a fejlesztéséhez közös összefogással, sajátos eszközeinkkel és lehetőségeinkkel hozzájáruljunk. A megjelenő véleménykülönbségek is – többoldalú szemléletmóddal – ezt a célt szolgálták.
A bizottság ülésein számos alkalommal foglalkoztunk a Balatont közvetve vagy közvetlenül érintő kérdésekkel, átfogóan a belföldi turizmus, ezen belül pedig kiemelten az ifjúsági turizmus fejlesztésével, az egészségturizmussal, az idegenforgalmi oktatással, a környezetvédelemmel, a területfejlesztéssel, a közlekedési infrastruktúra fejlesztésével, a Széchenyi-terv pályázatainak tapasztalataival vagy az idegenforgalmi szezon és a balatoni turizmus helyzetének évről évre visszatérő elemzésével.
Az idegenforgalmi bizottság javaslatát figyelembe véve törölték el a turisztikai hozzájárulást is, ezzel sok Balaton környéki vállalkozó adóterheit enyhítve a jövőben.
Egyetértettünk abban is, hogy a magyar idegenforgalom és ezen belül a Balaton-régió számos kihívással néz szembe a harmadik évezred elején.
Mindannyiunk közös érdeke tehát a fenntartható (környezetbarát és marketingszemléletű) turizmus megteremtése, amely versenyképes az európai piacon, hosszú távon optimális gazdasági eredményeket nyújt, a társadalmi és természeti környezetre, valamint lakosságunk életminőségére kedvező hatásokat gyakorol.
Ennek egyik eszköze lehet a Balaton-régió tízéves gazdaságfejlesztési programja, amely azt célozza meg, hogy Európa versenyképes, minőségi turisztikai térségévé váljon új, komplex fejlesztést, valamint több lábon álló gazdasági szerkezet alapjait megteremtve; számottevően javuljon a vállalkozások helyzete és a helyi lakosság életszínvonala.
Nagyon helyes, hogy a program tartalmazza a hazai (állami költségvetési, önkormányzati, vállalkozói és egyéb magán-) és az Európai Unió forrásait is. Lényeges lenne azoknak az elgondolásoknak a leírása is, amelyek a gazdasági pénzügyi szabályozórendszer megcélzott változtatásait tartalmazzák, és amelyek segítik a régióban működő intézményeket, vállalkozásokat, sajátos eszközeikkel ösztönzik a fejlesztési célok mielőbbi megvalósítását. Szükségesnek tartom azt is, hogy a tíz évre szóló program mellett készüljön egy olyan feladatterv, amely a célok meghatározásán túl tartalmazza a megvalósítás valószínűsíthető ütemezését, időrendjét.
A balatoni turizmusban mindig jelentős szerepe volt a belföldi turizmusnak, s ezen belül főként az ifjúsági turizmusnak, amely napjainkra sajnos jelentősen visszaesett. Hiányolom azt, hogy milyen ösztönzőkkel kívánja segíteni a program a belföldi turizmus és az ifjúsági turizmus lehetőségeinek bővítését a szolgáltatók és a szolgáltatást igénybe vevő magyar lakosság részére.
A Balaton-régió jelenleg sajátos helyet foglal el az ország regionális szerkezetében. Olyan programrégió, funkcionális régió, amely jelenleg nem része a – jövőben az Európai Unió strukturális alapjaiból is támogatandó – tervezési régiók (NUTS II) rendszerének. Bár három tervezési-statisztikai régió határán fekszik, azok fejlesztési programjaiban többnyire súlyához és lehetőségeihez mérten kisebb szerepet kap, és az összehangolt fejlesztés is sokszor nehézségekbe ütközik. Döntő kérdés tehát: lesz-e lehetőség arra, hogy önálló tervezési-statisztikai régió legyen a Balaton-régió, vagy marad a jelenlegi állapot. Célszerű lenne tehát a programnak alapos elemzés után abban is állást foglalni, hogy várható-e a jelenlegi állapot megváltoztatása vagy nem.
Az elérhetőség javítása alprogram tartalmazza a jó közlekedési lehetőségek bővítéséért megfogalmazott fejlesztéseket: ez a régió fejlődésének kulcskérdése.
Nagyon fontosnak tartom a vasúti közlekedés javítását, hogy az ország távolabbi részeiről is gyorsan és kulturált utazási feltételek között legyen elérhető a Balaton, valamint olyan kerékpárutak kialakítását, amelyek a háttértelepüléseket kötik össze a tóval.
A közútfejlesztéseknél lényeges a Balatonakarattya–Veszprém elkerülőszakasz, amely a nyáron túlzsúfolt Balatonakarattya–Balatonkenese szakaszt tehermentesítené, valamint az M8-as autópálya Rábafüzes és Veszprém közötti szakaszának – ez a külföldi turisták utazását könnyítené – mielőbbi megépítése.
A minőségi turizmus fejlesztésének alprogramját szükségesnek tartom a leírtakon túl kiegészíteni egyik legsajátosabb vonzerőnk, a magyar kultúra, ezen belül is a kulturális, a rendezvény-, valamint a bor- és a gasztronómiaturizmus fejlesztésének lehetőségeivel. Természeti és kulturális értékeink bemutatásánál nem feledkezhetünk meg a nemzeti parkok szerepének fontosságáról és a tó környékén élők életmódját, szokásait bemutató tájházak, skanzenek kialakításáról.
A színvonalas üdülőhelyek kialakításánál mindenképpen figyelembe kell venni a mozgáskorlátozottak által igénybe vehető, speciális lehetőségek bővítését.
A tudásalapú gazdaság fejlesztésének alprogramját javaslom bővíteni a sajátos népművészeti iparágak, kézműves-tevékenységek fejlesztésének ösztönzésével, amely kiegészíthetné a „turisztikai háttéripar” lehetőségeit az ágazati fejlesztéseknél a kis- és középvállalkozói szektor számára.
Az életminőség javítása alprogram tartalmazza az épített környezet védelme, a bérlakásépítés és a nyugdíjasházak építésének céljait. Nem szabad azonban megfeledkezni arról sem, hogy az életminőséget jelentősen befolyásolja a régióban élő emberek képzettsége, amelynek jelentős részben célszerű az idegenforgalom sajátosságaihoz igazodni. Éppen ezért javaslom egy célirányos támogatási rendszer kialakítását, hogy a Balaton mellett élők második, harmadik szakmát tanulhassanak, és szélesebb körben vendégfogadási, vendéglátó-ipari alapképzésben részesülhessenek.
Tudjuk: minden program annyit ér, amennyi abból megvalósul.
Bízom abban, hogy a következő hetekben sokan mondják el véleményüket a Balaton-régió gazdaságfejlesztési programjáról, és a figyelembe vehető javaslatokkal kiegészítve mielőbb megkezdődik a programban foglalt célok megvalósítása, az állam, az önkormányzatok, a vállalkozók és a régió fejlesztésében érintett szervezetek, intézmények együttműködésével, amely garanciája a régió tudatos, tervszerű fejlesztésének.
A szerző országgyűlési képviselő (MSZP),
az Országgyűlés idegenforgalmi bizottságának elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.